X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פוטין ושי בפגישתם אתמול [צילום: AP]
שי רוצה ידיד לוחם, לא חבר מפסידן
האסטרטגיה הסינית למלחמה באוקראינה לא השתנתה - להחליש את המערב - אך תבוסה רוסית תהיה סיפור אחר, מנתח אקונומיסט

ולדימיר פוטין חייב התנצלות לעמיתו שי ג'ינפינג, על כך שהביא לפגישתם אתמול (15.9.22) את ניחוח הכישלון וההשפלה שספגו כוחותיו באוקראינה. באולימפיאדת החורף בבייג'ינג בחודש פברואר, ערב הפלישה, הכריזו השניים ש"אין גבולות" לידידות בין ארצותיהם. פגישתם הנוכחית באה חודש לפני הוועידה רבת החשיבות של המפלגה הקומוניסטית הסינית, בה צפוי שי להיבחר לקדנציה שלישית כנשיא – מה שיעניק לו ולאידיאולוגיה שלו עוצמה שלא הייתה מאז ימי מאו.
שי נכנס לוועידת זו על הרקע של האטה כלכלית ותשישות ציבורית גוברת ממדיניות ה"אפס קורונה", מציין אקונומיסט. בביקורו הראשון מחוץ לסין מאז פרצה המגיפה, שי מוצא את עצמו חולק את הבמה עם מנהיג אותו כינה "חברי הטוב ביותר" – אך נחשף כברוטלי, כושל וחסר גבולות. אבל מוקדם מכדי לדמיין את שי נסוג מהכרזתו הפומבית בפברואר, לפיה הוא מזדהה עם השקפותיו של פוטין לגבי ביטחון העולם. שניהם עוינים לבריתות שמובילה ארה"ב באסיה ובאירופה; שניהם מתעבים את הדמוקרטיה הרב-מפלגתית המערבית; ושניהם דורשים לכבד "אינטרסים ביטחוניים לגיטימיים" של מדינות ריבוניות – הקוד שלהם למעמד מרכזי בזירה העולמית.
לפוטין יש זמן לשקם את מעמדו בעיניה של סין. כדי לקדם את האינטרסים הסיניים, הוא אינו צריך להשיג את כל מטרותיו המלחמתיות; מבחינת סין, די בכך שהוא יפלג ויחליש את המערב שבהובלת ארה"ב, וזהו משחק ארוך. היא עדיין מקווה שהאירופים יאשימו את "המלחמה האמריקנית" בזינוק במחירי האנרגיה, במיוחד אם החורף יהיה ארוך וקשה.
לאורך השבוע האחרון של הנסיגות הרוסיות באוקראינה, סין שמרה על אחידות מרשימה במסר שלה: מדי ערב הקרינה מהדורת החדשות המרכזית צילומים של טילים ופגזים, חזרה על הודעות משרד ההגנה הרוסי וציטטה את הטענות האוקראיניות על מתקפת נגד. ממשל ביידן מואשם בכך שהוא בוחש בקלחת, כגון במשלוח נשק לאוקראינה כדי להעשיר את יצרני הנשק האמריקניים. ואז מגיעה המנה העיקרית: דיווח ארוך על חוסר שביעות הרצון באירופה מהזינוק במחירי האנרגיה ועל כך שהאירופים מאשימים את העיצומים שמובילה ארה"ב.
מובילי התעמולה הסינית יכולים לטעון שדיווחים אלו מלמדים על ניטראליות בין רוסיה לאוקראינה, אבל היא מעולם לא הייתה שם – מדגיש אקונומיסט. סין חזרה במשך חודשים על דף המסרים הרוסי ולפיו ארה"ב היא שגרמה למלחמה, אם כי היא התעלמה מהצידוקים היותר-פרועים של פוטין עצמו למלחמה. הקו המועדף של סין בדיווח על המלחמה סומן בידי לי ז'אנשו, האיש מספר שלוש במפלגה, בביקור במוסקבה בחודש שעבר: "רוסיה לא נמחצה בידי העיצומים המערביים, אלא השיגה בטווח הקצר יציבות והפגינה יכולת עמידה". בלא להצדיק במישרין את הפלישה, אמר לי לחברי הפרלמנט הרוסי, כי ארצם נדחקה לפינה בידי נאט"ו ובטחונה הלאומי היה בסכנה; רוסיה פעלה וסין מבינה זאת.
האינטרס העצמי הוא המסביר את המדיניות הסינית, אומר אקונומיסט. סין מגנה את בריתות ההגנה ואת העיצומים שמובילה ארה"ב, כי היא חוששת שאותם אמצעים יינקטו נגדה באסיה ובמיוחד אם תתקוף את טייוואן. מנהיגי סין מאמינים שארצם תצא נשכרת הן אם רוסיה תנצח באוקראינה והן אם התוצאה תהיה תיקו: או שתהיה זו תבוסה למערב באפשרות הראשונה, או שרוסיה תיחלש מול סין באפשרות השנייה. סין גם מנצלת את בידודה של רוסיה וקונה ממנה בזול נפט וגז, ובקרוב תשלם יותר ביואן החלש שלה במקום בדולרים – אך גם מקפידה שלא להפר את העיצומים המערביים.
הנסיגות האחרונות של רוסיה אינן רצויות מבחינת סין, אך נסבלות. תבוסה מלאה תהיה סיפור אחר. היא עלולה לגרום לכאוס מנהיגותי במוסקבה. אם הדמוקרטיות הליברליות יישארו מאוחדות ויוכיחו שהן מסוגלות לספוג כאב כדי להגן על הסדר העולמי שעיצבו, הדבר יחתור תחת הטענה הסינית הקבועה בדבר שקיעה מתמשכת של המערב. שי רוצה חבר בדמותו של לוחם, לא של מפסידן.

תאריך:  16/09/22   |   עודכן:  16/09/22
+ביידן הוסיף 600 מיליון דולר לסיוע לאוקראינה
10:09 16/09/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

החבילה תכלול בין השאר תחמושת ארטילרית עבור סוללות ה HIMARS  ▪  גרמניה תספק לאוקראינה שתי סוללות של משגרי רקטות MLRS ו 200 רקטות, כמו גם 50 רכבים משוריינים מדגם "דינגו"

חייל אוקראיני סמוך לאיזיום, אתמול [צילום: יבגני מלולטקה, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שי רוצה ידיד לוחם, לא חבר מפסידן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
החבילה תכלול בין השאר תחמושת ארטילרית עבור סוללות ה HIMARS    גרמניה תספק לאוקראינה שתי סוללות של משגרי רקטות MLRS ו 200 רקטות, כמו גם 50 רכבים משוריינים מדגם "דינגו"
איציק וולף
מוסקבה מפעילה לחץ על טורקיה ועל סוריה להיכנס למשא-ומתן לנירמול מחודש של היחסים ביניהן    חוששת מאיבוד הישגיה והשליטה שלה באזור לנוכח הצורך להעביר כוחות רוסיים שהוצבו בסוריה לטובת המאמץ המלחמתי באוקראינה
איציק וולף
נשיא רוסיה נפגש עם נשיא סין לראשונה מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה    "רוסיה מבינה את הדאגות ואת השאלות שיש לסין ביחס למשבר"    נשיא סין נמנע מאזכור של אוקראינה בהצהרתו הפומבית
איתמר לוין
אקונומיסט מנתח את הסיכויים שהתבוסות הרוסיות באוקראינה יובילו לשימוש בנשק גרעיני טקטי ואת ההשלכות האפשריות של צעד כזה
יאיר נבות
בהיבט האזורי, מעמדה של רוסיה נשחק מאוד בשל המלחמה באוקראינה, ויחסיה עם אסטנה הדרדרו לכדי משבר רציני, שכן האחרונה מתנגדת למלחמה והביעה באופן ברור את עמדתה, בשלל צורות. סין, לעומת זאת, הגבירה בשנים האחרונות באופן דרמטי את מעורבותה במתרחש במרכז אסיה, כולל בקזחסטן, והשפעתה גוברת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il