X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הניצים רוצים גיוס מלא וכיבוש מלא [צילום: AP]
פוטין מתחיל להיכנע למפלגת המלחמה
דווקא קולם של הניצים גובר לנוכח המפלות באוקראינה, וצעדיו של פוטין השבוע מלמדים שהוא מפנים את ביקורתם - מנתח ניו-יורק טיימס

רוסיה רוחשת, בשל המפלות במרחק של 1,500 ק"מ מגבולה. תוכניות האירוח הפוליטיות, שתמיד צועדות בתלם, מעניקות במה לקולות ביקורתיים. מתנגדי המלחמה באוקראינה מתארגנים – 40 פקידים ברשויות מקומיות חתמו על עצומה הקוראת לנשיא ולדימיר פוטין להתפטר – ונאמנים לשעבר החלו להתמרמר על כשלונות הממשל. אלה פוגאצ'בה, כוכבת הפופ מספר אחת של המאה ה-20, יצאה נגד המלחמה. שישה חודשי קונצנזוס החלו להיסדק – כותבת פרופ' מרלין לורל בניו-יורק טיימס.
הקונצזוס הזה לא היה תוצאה של כפייה, מדגישה לורל. משקיפים מערביים רבים סבורים שהמשטר הרוסי מונוליטי, אבל המציאות מורכבת יותר. למרות שהמלחמה הפחיתה מהותית את האפשרות להתנגד למשטר, באליטה עדיין יש מספר מחנות אידיאולוגיים מתחרים היכולים להשמיע את קולותיהם. כך למשל, הליברלים במוסדות הפיננסיים ובין האוליגרכים הביעו דאגה מההשלכות הכלכליות של המלחמה.
קבוצה אחרת היא המפעילה לחץ של ממש על הקרמלין. אפשר לקרוא לה "מפלגת המלחמה" – סוכנויות הביטחון, משרד ההגנה ואישי ציבור וממשל בולטים. זהו המחנה הלאומני, המותח ביקורת בלתי פוסקת על אופן ניהול המלחמה. הם חזקים, ממוקמים היטב ומחויבים אידיאולוגית – ורוצים מאמץ מלחמתי הרבה יותר תוקפני. לאור הכרזתו של פוטין על גיוס 300,000 אנשי מילואים, נראה שדרישותיהם נענות.
מפלגת המלחמה הפכה לקולנית במיוחד מאז חודש אפריל, כאשר הצבא הרוסי לא הצליח לכבוש את קייב ולהדיח את ממשל זלנסקי. המטרות הצנועות יותר של מוסקבה – כיבוש חבל דונבס ויצירת גשר יבשתי לקרים – היו מבחינתה נסיגה בלתי נסבלת. הניצים השתמשו בכלי בלתי צפוי: חשבונות טלגרם, חלקם עם מיליוני עוקבים, המנוהלים בידי כתבים צבאיים המסופחים לצבא הרוסי. בגל של פרשנויות, ערוצים אלה מתחו ביקורת על חוסר האונים של הממשלה וקראו לכיבוש מלא של אוקראינה ולגיוס מלא של העם הרוסי.

הגישה התוקפנית אינה נטולת סיכונים
פוטין אתמול. תלוי בלגיטימציה של משטרו [צילום: AP]

רמת המחאה הייתה נסבלת מבחינת משטר לאורך הקיץ, אך בחודש אוגוסט נרצחה במוסקבה דריה דוגינה, בתו של האידיאולוג האימפריליסטי המפורסם ביותר במדינה, אלכסנדר דוגין. לא ידוע מי היו המתנקשים ומה הייתה מטרתם, אך האפקט היה ברור: הניצים סבורים שהמלחמה מנוהלת בצורה כושלת. מאז רצח דוגינה, מפלגת המלחמה משתמשת ב"מות הקדושים" שלה כדי לקרוא בטונים הולכים ועולים להגביר את המאמץ המלחמתי.
הנסיגה הצבאית בשבועות האחרונות משחקת לידיהם. רמזן קדירוב, מנהיגה הידוע לשמצה של צ'צ'ניה, קרא לגייס 85,000 מבני המחוז. מנהיג המפלגה הקומוניסטית, גנדי זיוגנוב, קרא לגיוס מירבי של כוחות ומשאבים ודרש מהקרמלין לומר בבירור שמדובר במלחמה. יבגני פריגוז'ין, העומד בפועל בראש חברת שכירי החרב וגנר, מגייס אסירים לשיגור לחזית. המסר שלהם עבר, קובעת לורל: הגיוס עליו הכריז פוטין נותן רוח גבית חזקה למפלגת המלחמה, וגם משאלי העם לסיפוח חבלי אוקראינה לרוסיה עולים בקנה אחד עם דרישותיה. יש גם סימנים לכך שפוטין עומד להגביר עוד יותר את הדיכוי הפנימי: יותר אינדוקטרינציה בבתי הספר, יותר מגבלות על האמנות, יד קשה עוד יותר על מתנגדי המשטר, לחץ לנתק קשרים אקדמיים עם המערב.
גישה זו אינה נטולת סיכונים, מדגישה לורן. העניין הציבורי במלחמה וההתגייסות הפטריוטית סביבה הולכים ונמוגים. הגברת הדיכוי והכבדת מחיר המלחמה, במיוחד בחיי אדם ובגיוס המתרחב, עשויים להפוך על פיה את קערת העמדה הציבורית. רוסים צעירים ומוכשרים עלולים לעזוב את המדינה במספרים גדולים עוד יותר מאשר עד כה. אין ביטחון לכך שאנשי הקו הנוקשה באליטה השלטת ישלימו עם דיכוי פנימי כחלופה לנצחונות חיצוניים, ושהגיוס ישנה את הדינמיקה בשדה הקרב. צבאו מובס ותשוש, ועל פוטין למצוא דרך להשיג ניצחון צבאי שניתן יהיה להציגו לפחות חלקית כניצחון פוליטי. העובדה ששתי התומכות העיקריות של רוסיה, סין והודו, מתחילות להביע דאגה אינה מסייעת לו.
אפילו לנוכח קשיים אלו, תהיה זו טעות לחזות את נפילת המשטר, אשר צבר עוצמה במשך שני עשורים. אבל פוטין, כמו כל מנהיג, תלוי בלגיטימציה כדי להבטיח את שלטונו. בשבועות ובחודשים הקרובים הוא עשוי לגלות, כי האדמה מתחילה לבעור תחת רגליו – מסיימת לורל.

תאריך:  22/09/22   |   עודכן:  22/09/22
+חשד: רוסיה מגייסת יותר מ-300 אלף חיילים
22:47 22/09/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

סעיף סודי בחוק הגיוס שעליו חתם נשיא רוסיה מתיר למשרד ההגנה הרוסי לגייס עד מיליון איש  ▪  אינדיקציות מרחבי רוסיה שמתבצע גיוס של מי שלא עומדים בקריטריונים שפורסמו  ▪  מחירי הטיסות מרוסיה זינקו במאות אחוזים

שר ההגנה הרוסי ונשיא רוסיה [צילום: ספוטניק דרך AP]
+בישראל נערכים לעלייה מאסיבית של יהודי רוסיה
14:40 22/09/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פוטין מתחיל להיכנע למפלגת המלחמה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
מירב ארד
איתמר לוין
אקונומיסט: גיוס נרחב יהיה מאוד בלתי פופולרי, לא יתן מענה צבאי והסיפוחים יחייבו את פוטין לתמוך במחוזות בעייתיים
איציק וולף
הודעת נשיא רוסיה על גיוס 300 אלף חיילי מילואים הוציא אל הרחובות אלפי צעירים המתנגדים למדיניות של פוטין    המשטרה הרוסית עצרה יותר מאלף מפגינים ב-23 ערים שונות
איתמר לוין
טום פרידמן מסביר בניו-יורק טיימס מהן הבעיות שבכל תרחיש - החל מהצורך בכניעה של פוטין וכלה בצורך להדיח אותו
עידן יוסף
בנאומו בעצרת האו"ם אמר נשיא ארה"ב: "איש לא איים על רוסיה ואף אחד, חוץ ממנה, חיפש עימות. המלחמה באוקראינה היא מלחמה של איש אחד"    נשיא אירן הניף באו"ם את תמונת סולימאני וקרא: "לשפוט את טראמפ על החיסול"    ראיסי תקף את ארה"ב ש"רמסה את הסכם הגרעין" והתייחס גם לישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il