X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מחאה באינדונזיה על התייקרות הדלק [צילום: אחמד איברהים, AP]
ה"פד" נלחם באינפלציה - על חשבון העולם
המדינות העניות מתקשות לרכוש מוצרי יסוד ולפרוע חובות, בשל הזינוק בשער הדולר בעקבות העלאות הריבית - מדווח ניו-יורק טיימס

הפדרל ריזרב נחוש שימחץ את האינפלציה בארה"ב על-ידי העלאת הריבית, צעד אשר מזיק למדינות אחרות בהן המחירים יעלו, החזר החובות יתפח וסכנת המיתון העמוק תגדל. העלאת הריבית מעלה את שער הדולר – המטבע ב-40% מן העסקות הבינלאומיות – וגורמת לטלטלות הן במדינות העשירות והן במדינות העניות, תוך שפיכת שמן על מדורת האינפלציה, מסביר ניו-יורק טיימס.
הליש"ט הבריטית מתקרבת לשער נמוך חסר תקדים מול הדולר, בשל הסתייגות המשקיעים ממדיניות המיסים וההוצאות של הממשלה החדשה. ממשלת סין קבעה את שער הרנמינבי ברמה הנמוכה ביותר מזה שנתיים ונקטה צעדים כדי למנוע את המשך ירידתו. בניגריה וסומליה, המצויות ממילא על סף רעב, הדולר מייקר את ייבוא המזון, הדלק והתרופות. הוא גם מקרב את ארגנטינה, מצרים וקניה עמוסות החוב לסף חדלות הפרעון, ועלול להרתיע משקיעים זרים בשווקים מתפתחים כמו הודו וקוריאה הדרומית. מול היאן הוא מצוי ברמה שלא הייתה מזה עשרות שנים, ואילו האירו ירד קרוב לנקודת השוויון עימו לראשונה מזה 20 שנה.
אחת הסיבות לעליית הדולר היא שורת המשבר הקשים שזעזעו את הכלכלה העולמית, ובראשם הקורונה, הפלישה הרוסית לאוקראינה ואסונות אקלימיים. הדולר הוא מסורתית חוף מבטחים, סמל ליציבות וביטחון. ככל שהמצב מחמיר, יותר אנשים קונים יותר דולרים. לכך נוספת העובדה, שלמרות כל קשייה של ארה"ב – התחזיות לכלכלתה טובות משל רוב חלקי העולם.
צירוף המקרים החריג, אשר הוביל לירידה בביקושים העולמיים, מחמיר עוד יותר את התמונה מבחינת מדינות שבמצב אחר היו יכולות לצאת נשכרות מהוזלת הייצוא שלהן בשל ירידת שערי המטבעות המקומיים. אבל כעת עליהן לשלם יותר תמורת מוצרים מיובאים חיוניים כאן נפט, חיטה וחומרי גלם לתרופות – כמו גם בפרעון ההלוואות שנטלו בדולרים.
לפני שנה 100 דולר היו 1,572 לירות מצריות, 117,655 וון קוריאני ו-41,244 נירה ניגרית. כיום מדובר על 1,950 לירות, 143,158 וון ו-43,650 נירה. ואילו הקונים האמריקניים נהנים ממחירי מציאה: חבילת תה בריטית ב-12 ליש"ט עלתה להם אשתקד 16.44 דולר, וכיום – 13.03 דולר; חבילת שוקולד בלגי ב-50 אירו ירדה מ-58.50 דולר ל-48.32 דולר. ייבוא זול יותר מסייע להפחית את האינפלציה בארה"ב.

לחץ לסייע לתושבים מול ההתייקרויות
הדולר המריא מול הליש"ט [צילום: דייוויד קליף, AP]

המדינות הפגיעות ביותר ניצבות בפני התוצאות החמורות ביותר, מדגיש הטיימס. למדינות עניות לרוב אין ברירה אלא לפרוע הלוואות בדולרים, ולא משנה מה היה המטבע בו נטלו אותן. הזינוק בריבית בארה"ב הוא שגרם למשבר החובות הרה-האסון של דרום אמריקה בשנות ה-1980. המצב כעת קשה עוד יותר בשל החובות הניכרים אליהם נכנסו מדינות אלו כדי להתמודד עם הקורונה – וכעת גובר עליהן הלחץ לסייע לתושביהן מול העלייה במחירי המזון והאנרגיה.
באינדונזיה התנגשו החודש אלפי מפגינים עם המשטרה, לאחר שיצאו למחות על הזינוק של 30% במחירי הדלק המסובסד. בתוניסיה התרוקנו בתי קפה ומדפים במרכולים בשל מחסור במזון מסובסד כמו סוכר, קפה, קמח וביצים. ברזיל הורידה את המיסוי על הדלק והעלתה את הקצבאות, אבל ההתמודדות עם המחירים הגואים ממשיכה להיות מאבק יום-יומי.
גם חברות פרטיות בשווקים מתפתחים כמו קוריאה הדרומית, ברזיל ואינדונזיה נטלו בעשור האחרון הלוואות ניכרות בדולרים – וכעת צריכות לפרוע אותן בריבית גבוהה בהרבה. ההשפעה היא לא רק של ה"פד": גם במדינות בהן האינפלציה אינה כה גבוהה, הבנקים המרכזיים מעלים את הריבית כדי לתמוך במטבעות המקומיים ולמנוע ממחירי הייבוא להרקיע שחקים. בשבוע שעבר לבדו עלתה הריבית בארגנטינה, הפיליפינים, ברזיל, אינדונזיה, דרום אפריקה, איחוד האמירויות, שבדיה, שווייץ, סעודיה, בריטניה ונורבגיה.
למרות ההשלכות השליליות של העלאת הריבית בארה"ב, רוב הכלכלנים מסכימים שהמצב הכלכלי העולמי יהיה גרוע עוד יותר אם ה"פד" לא יצליח לרסן את האינפלציה. עם זאת, מציין הטיימס, יש החוששים שמא הבנקים המרכזיים פועלים חזק מדי ומהר מדי. הבנק העולמי הזהיר החודש, כי העלאות ריבית מקבילות דוחפות את העולם לעבר מיתון ואת המדינות המתפתחות לעבר גל של משברים פיננסיים מתמשכים. ברור שתפקידו של ה"פד" הוא לטפל בכלכלת ארה"ב, אך יש כלכלנים ופוליטיקאים הטוענים שעליו לשים לב גם להשלכות הבינלאומיות של צעדיו.

תאריך:  29/09/22   |   עודכן:  29/09/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ה"פד" נלחם באינפלציה - על חשבון העולם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הגיוס הכאוטי הגורר בריחה המונית ומשאלי העם המפוברקים במזרח אוקראינה נתפסים כמהלכים נואשים, מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מדווח על ההתלבטויות של חברי הוועדה ובראשן כיצד לטפל בטראמפ והאם להתייחס לעבירות פליליות סביב האירועים
איתמר לוין
אקונומיסט: בניגוד לעשור הקודם, הפעם לא ניתן יהיה למנוע את המיתון, בשל ההידוק המוניטרי ומדיניות ה"אפס קורונה" של סין
איתמר לוין
מתיה פרארסי טוען בניו-יורק טיימס, כי ראש הממשלה המיועדת של איטליה תיבלם בידי האיחוד האירופי והמערכת הפוליטית
איתמר לוין
משבר האנרגיה יזרים טריליוני דולרים, הבריתות מול אירן מתהדקות - אך חוסר היציבות נותר בעינו, מנתח אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il