X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
שי. משקם, לא רפורמטור [צילום: מארק שיפלביין, AP]
היעד של שי: החזרת הגדולה למפלגה ולסין
אקונומיסט מנתח את חשיבתו של מי שעשוי להיבחר לנשיא לכל החיים ומצביע על האתגר המסוכן שהוא מציב בפני הסדר העולמי

שי ג'ינפיג היה בן 31 כאשר הגיע למדינה אייווה בשנת 1985, לסיור בן שבועיים בנושא האכלת בהמות. הוא ומארחיו נהנו. השיא היה שני לילות בביתה של משפחה בעיירה קטנה; הוא ישן בחדר שעל קירותיו נתלו כרזות של "מסע בין כוכבים" ו"מלחמת הכוכבים" וניסה לראשונה פופקורן. סיפורים מעין אלו גרמו למשקיפים רבים להיות אופטימיים כאשר נבחר לנשיא סין ב-2012. אביו תמך בפתיחות כלכלית ורפורמות כאשר היה ממונה על מחוז, והיו שצפו שהוא ילך בעקבותיו.
שי בחר מסלול שונה, אומר אקונומיסט ערב בחירתו הצפויה לתקופת כהונה שלישית. הוא אינו רואה את עצמו כרפורמטור אלא כמשקם – של המפלגה ותפקידה המרכזי בחברה, ושל מקומה של סין בעולם. הוא צבר יותר כוח והפעיל אותו בצורה יותר אכזרית מאשר כל מנהיג מאז מאו. שאפתנותה של סין גדלה ביחס ישיר לכוחו. הבנת שורשיו ואמונותיו מעולם לא הייתה חשובה יותר מאשר כעת, כאשר ייתכן שיהפוך לשליט לכל החיים.
במרכז תוכניתו של שי עומדת הקמתה לתחייה של המפלגה, שהתפוגגה מחייהם של רבים. הוא התבגר בזמן "המהפכה התרבותית", כאשר מאו השתלט על החברה; אביו עונה, אחותו למחצה התאבדה, הוא עצמו נשלח לחיות במערה נידחת במשך שבע שנים. המיתולוגיה המפלגתית טוענת שהדבר הפך את שי ל"איש של העם". דיפלומט אמריקני ראה זאת אחרת: שי שרד על-ידי כך ש"הפך ליותר אדום מאשר אדום". במקום לדחות את שיטותיו של מאו, הוא מבקש לשחזר אותן משום שלדעתו רק המפלגה יכולה למנוע תוהו ובוהו.
מסעו של שי נגד השחיתות קבע טון חדש, אשר התעצם ברדיפת יריביו. מאז החדיר שי את המפלגה לכל היבטי החיים. בחברות פרטיות הוקמו ועדות של המפלגה, ועדות דומות הוצבו ברמת השכונות והחברים בשטח סייעו לאכוף את מדיניות ה"אפס קורונה". שי הקים גופים מפלגתיים המפקחים על משרדי הממשלה ואמר במפורש: "ממשלה, הצבא, החברה, ובתי הספר, מזרח, מערב, דרום, צפון – המפלגה מובילה את כולם".
שי רוצה לשקם גם את סין, ממשיך אקונומיסט. בשנת 2018 פורסמו עשרת עקרונותיו לדיפלומטים. בראשם: שמירת סמכותה של המפלגה. במקום השני ניצב "חידוש עדנתה של האומה הסינית". מאו איחד את המדינה, דנג שיאו-פינג הוביל אותה לשגשוג – ושי מאמין שהגיע הזמן להחזיר אותה לגדולתה. הוא מדבר על המערב המצוי בשקיעה ועל העולם הניצב בפני "השינויים הגדולים ביותר מזה 100 שנה". מקורו של הביטוי הוא בהשפלתה של סין בידי מעצמות זרות בזמן שושלת קינג; שי הפך אותו על פיו.

מעל הכל - תחרות בין פילוסופיות
החדיר את המפלגה לכל היבטי החיים [צילום: מארק שיפלביין, AP]

אין שום דבר יוצא דופן בכל שמעצמה גדולה רוצה שקולה יישמע בבירור בענייני העולם. אבל משטרו של שי רואה את הסדר העולמי ככפייה מערבית ורוצה לשכתב את החוקים. "העם הסיני לעולם לא יאפשר לכוחות זרים כלשהם לדכא או לשעבד אותו", אמר אשתקד. "כל מי שיעז לעשות זאת, ראשו יתנפץ לרסיסים בחומת הפלדה הגדולה הבנויה מבשרם ודמם של 1.4 מיליארד סינים".
זוהי מוזיקה לאוזניהם של הלאומנים, שרבים מהם מאמינים שהמערב גזען ואנוכי. ההיבריס, הפראנויה והתסכול שלהם מעורבבים זה בזה. הם קראו להפיל את מטוסה של ננסי פלוסי בדרכה לטייוואן; הם משוכנעים שארה"ב ונאט"ו גרמו לפלישה הרוסית לאוקראינה. סין של שנות ה-2020 מזכירה לכמה דיפלומטים מערביים את יפן של שנות ה-1920 וה-1930.
התחרות בין סין למערב היא מעל הכל תחרות בין פילוסופיות. ממשלות מערביות מאמינות שההצלחה נובעת מכך שאנשים יכולים לקבוע בעצמם את גורלם. שליטיה של סין מאמינים שיחידים חייבים להקריב את חירויותיהם, פרטיותם וכבודם למען מטרה גדולה יותר המגולמת במפלגה. שי מוביל יישום מרכסיסטי של תפיסה זו, בצורה כושלת. השתלטותה של המפלגה על הכלכלה ודיכוי כמה מן החברות המצליחות ביותר, הובילו לקריסת שוק הנדל"ן. מדיניות ה"אפס קורונה" הצילה חיים רבים, אך כיום היא רק עוד נטל כבד על הפריון והסינים מתחילים להפר מגבלות דרקוניות אלו.
אקונומיסט מסכם: כאשר שי עלה לשלטון לפני עשור, סין השתנתה במהירות. מעמד הביניים גדל, החברות הפרטיות שגשגו והאזרחים היו קשורים ברשתות חברתיות. מנהיג אחר היה עשוי לראות כל אלו כהזדמנויות. שי ראה בהם רק איומים. בבית הוא עומד בראש דיכוי היי-טקיסטי שמטרתו להבטיח את שליטת המפלגה. בחוץ הוא מציב לסדר שמובילה ארה"ב אתגר לו על העולם להתנגד.

תאריך:  03/10/22   |   עודכן:  03/10/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היעד של שי: החזרת הגדולה למפלגה ולסין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
גל המחאות בעקבות רצח צעירה בידי משטרת הדת משתלב במאבק המסתמן על כסאו של עלי חמנאי - מנתח סנעאן וקיל ב-Foreign Affairs
איתמר לוין
הנשיא לשעבר קיבל 48% בסיבוב הראשון, לעומת 43% לנשיא הנוכחי - פער קטן משמעותית מן הצפוי    השניים יתמודדו בסיבוב המכריע ב-30 באוקטובר
איתמר לוין
עליית הריבית בארה"ב והתחזקות הדולר גובים מחיר בכל העולם, והפעם גם המדינות העשירות אינן יכולות לחמוק - מנתח אקונומיסט
איתמר לוין
סיפוח המחוזות והגיוס הנרחב עלולים להסלים את המלחמה, גם אם כרגע השימוש בנשק גרעיני נראה בלתי סביר - מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
הסקרים חוזים ניצחון לנשיא לשעבר לואיס לולה על פני הנשיא המכהן חאיר בולסונרו - וכלל לא בטוח שהלה ישלים עם התוצאות, מדווח וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il