X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
שי. נבחר היום לקדנציה שלישית [צילום: אנדי וונג, AP]
שי מקבל עוד קדנציה - ואין יורש באופק
נשיא סין מקפיד שלא למנות יורש, מה שעלול לערער את המשטר - כפי שמלמדת ההיסטוריה הקיסרית של סין, מנתח אקונומיסט

הקיסר קין שי-הואנג זכה לתהילת עולם כמי שאיחד את סין, החל את בניית החומה הגדולה והקים לעצמו מאוזוליאום ובו צבא של חיילי חימר. פחות ידוע מה שהתחולל לאחר מותו, בשנת 210 לפני הספירה. עוזריו הסתירו עובדה זו כדי לבלום את בנו הבכור, והמשיכו לפעול כאילו קין עודנו בחיים. בתחילה זה עבד: יורש העצר התאבד ואחיו הצעיר הוכתר. אלא שהוא היה שליט חלש, לאחר ארבע שנים מת גם הוא ושושלת קין קרסה.
ההיסטוריה הקיסרית של סין עמוסה במאבקי ירושה עקובים מדם, והמדינה הקומוניסטית איננה טובה בהרבה – מציין אקונומיסט. כאשר הו גי'נאטו מסר את השלטון לידי שי ג'ינפינג ב-2012 אחרי עשר שנים, הייתה זו העברת השלטון המסודרת הראשונה מאז הקמת המהפכה ב-1949. אבל היום (23.10.22) ייבחר שי לכהונה שלישית חסרת תקדים, קץ שלטונו אינו נראה באופק וסין שוב מתמודדת עם שאלות שנדמה היה שהפכו לנחלת ההיסטוריה: כיצד פורש מנהיג כל-יכול? ומה קורה אם לפתע הוא מת או מאבד את כשירותו?
כללי הירושה של סין עמומים ובלתי כתובים. דנג שיאופינג יצר כללים כאלה כאשר עלה לשלטון ב-1978, אחרי מותו של מאו, כדי למנוע דפוטיזם ושליטת קשישים בנוסח סובייטי – מה שלא מנע ממנו למשול 19 שנה, עד מותו בגיל 92. יורשו, ג'יאנג זמין, בחש בפוליטיקה זמן רב לאחר פרישתו. יש הרואים את 2012 כאנומליה. עם זאת, המיסוד החלקי של הירושה וההנהגה הקולקטיבית יצרו מספיק יציבות כדי להוביל לצמיחה כלכלית חסרת תקדים. כאשר המטוטלת חוזרת לעבר שלטון יחיד, יש הצופים שסין תיתקל בבעיות ירושה האופייניות למשטרים סמכותניים מודרניים – כמו גם לקיסרים שלה עצמה.
אריקה פרנץ מאוניברסיטת מישיגן בדקה 301 משטרים סמכותניים בשנים 2020-1946. מסקנתה היא, כי ככל ששליטים אלו מרכזים בידיהם יותר כוח, הם נוטים להאריך את כהונותיהם. הם יוצרים את הרושם שאין להם תחליף ומזהירים את האליטות מפני התוצאות ההרסניות של פרישתם. את המחיר משלם המשטר בראשו הם עומדים, בדמות חשש לחוסר יציבות ואף קריסה.
אחת הדרכים להגברת עמידותו של משטר סמכותני היא קביעת מגבלות כהונה, אך זה נדיר. דרך נוספת היא לקבוע בבירור את היורש, אך שליטים סמכותנים נוטים להימנע מכך אפילו כאשר הם חולים או זקנים, מחשש שהאליטות ידחו את היורש או שהלה יאיים על מעמדם. שליט סמכותן גם חושש שמינוי יורש ייראה כאילו הוא עומד לפרוש ויהפוך אותו לברווז צולע – ונראה שזהו השיקול הרלוונטי במקרה של שי, המקפיד שלא למנות איש לעמדה בה הוא עשוי להצטייר כיורש.

נראה בריא, אבל יש בעיות רקע
קין שי-הואנג. מותו הוסתר והשושלת קרסה

בטווח המיידי מדובר בחיזוק היציבות, משום שברור מיהו השליט עד להודעה חדשה, אך קיים סיכון אם שי ימות או יאבד את כשירותו בעודו בתפקיד. מצב כזה לרוב אינו מוביל לקריסת משטר סמכותני בטווח הקצר, שכן האליטה לרוב מתלכדת סביב יורש אחד כדי להבטיח את האינטרסים שלה. אולם], הוא עלול להוביל למאבק פנימי (כמו בסין של מאו), ואם השליט חולה – קיימת סכנה של שיתוק (כמו בבריה"מ של יורי אנדרופוב וקונסטנטין צ'רניינקו).
שי בן ה-69 נראה בריא מאוד, אך כמי שבעבר היה מעשן כבד ושתיין רציני, הוא יהיה בר-מזל אם לא יסבול בעתיד מבעיות רפואיות הנובעות מכך. אקונומיסט מזכיר, כי בעבר היו שמועות על מצבו הבריאותי, ונאומו בקונגרס המפלגה בשבוע שעבר אומנם נמשך שעה וחצי – אך היה קצר במחצית מזה שלפני חמש שנים. אם מצבו הבריאותי יישאר טוב, יש לו זמן לסמן יורש – אולי בקונגרס הבא, בשנת 2027 או אפילו זה שאחריו, בשנת 2032. אבל מי שיחליף אותו יתקשה לבסס את סמכותו, במיוחד אם המינוי יהיה סמוך מאוד לכניסתו לתפקיד. המנהיג הבא ימצא את עצמו מול אליטה מלאה בנאמניו של שי ובעלת אינטרס מובהק בשימור הסטטוס-קוו.
מחקר על קיסרי סין מוביל למסקנות דומות. יוהואה וונג מאוניברסיטת הרוורד אסף מידע על 282 קיסרים ו-49 שושלות. משך שלטונה הממוצע של שושלת היה 70 שנה, והן קרסו בעיקר בשל התקוממות בצמרת. כמעט מחצית מן הקיסרים מתו מסיבות טבעיות, אך מינוי יורש הפחית ב-64% את הסיכוי שהקיסר יודח. הסיכוי שלהם למות במיטתם ושהשושלת תשרוד אחריהם גדל אם מינו את היורש בתוך חמש שנים מעלייתם לשלטון. ממצאים אלו דומים לכללי הירושה אותם רומס שי – שדווקא מרבה לדבר על העבר הקיסרי.

תאריך:  23/10/22   |   עודכן:  23/10/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שי מקבל עוד קדנציה - ואין יורש באופק
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מסביר כיצד קרסה ראש ממשלת בריטניה ומצביע על הנזק ארוך הטווח שגרמה למעמדה של ארצה בשוקי העולם
איתמר לוין
אקונומיסט מחפש הסברים לכך שהאינפלציה מתמשכת למרות העלאות הריבית החדות, ומוצא שהעיקרי בהם הוא ההנחה שהמחירים יעלו עוד
איתמר לוין
בעל טור בוושינגטון פוסט קורא להפסיק לחפש הסברים להתבטאויות הדוחות של הראפר ומותח ביקורת על שדר בכיר בפוקס שראיין אותו
איתמר לוין
שר האוצר לשעבר היה הפופולרי ביותר בסיעה השמרנית לפני חודשיים - והיא שתבחר כעת את מי שיחליף את ליז טראס    לכל היותר יהיו שלושה מועמדים
איתמר לוין
לבריטניה הייתה ראש ממשלה סמלית עוד לפני התפטרותה; האנט משדר את השעמום והשמרנות להם המדינה זקוקה - טוען אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il