X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בסיס חיל האוויר האמריקני, דובאי [צילום: AP]
עבדים משרתים את בסיסי ארה"ב במפרץ
תחקיר עיתונאי בינלאומי מצביע על ההיקף הענק של הסחר בבני אדם, על השיטות האכזריות של העוסקים בו ועל כך שהתופעה מגיעה אפילו לפתחה של ממשלת ארה"ב

28 מיליון בני אדם, כולל ילדים, לכודים מדי יום ברחבי העולם בעבודות כפייה המהוות עבדות או סחר בבני אדם - מעריך האו"ם. הם נאלצים לעבוד שעות ארוכות חינם או בשכר אפסי בחוות ובמפעלים, באתרי בנייה ובמסעדות, לעיתים בתור שרתים ולעיתים כעובדי מין. הם מנוצלים בידי מעבידים המשתמשים נגדם בעוניים, בידודם ומעמדם כמהגרים, ואשר מאיימים עליהם באלימות או בגירוש אם יעזו להתנגד.
תחקיר רחב היקף של הקונסורציום הבינלאומי של עיתונאים חוקרים (אשר חשפו בעבר את מסמכי פנמה ומסמכי פרדייז) בוחן לעומק את התופעה באסיה, אפריקה, המזרח התיכון וארה"ב תוך התמקדות בשני תחומים: סחר בבני אדם למטרות עבודה וחסר למטרות מין. התחקיר כולל בין היתר עיתונאים מרשת NBC, וושינגטון פוסט והתוכנית לעיתונות חוקרת באוניברסיטת ברקלי והחלקים הראשונים שלו מתפרסמים היום (28.10.22).
התחקיר חושף, כי עובדים רבים של קבלנים מקומיים המספקים שירותים לבסיסים אמריקניים במדינות המפרץ, סובלים מניצול. הם נאלצים לשלם דמי תיווך בלתי חוקיים למי שמסדירים עבורם את המשרות, ומאחר ששכרם הוא דולר לשעה - עליהם לעמול שנים בטרם הם מסלקים את החוב.
סחר בבני אדם הוא הפעילות הפלילית הגדלה במהירות הגבוהה ביותר בעולם. בשנת 2014 העריך ארגון העבודה הבינלאומי (סוכנות של האו"ם), כי הרווחים הבלתי-חוקיים ממנו מסתכמים ב-150 מיליון דולר בשנה וכי 21 מיליון בני אדם מועסקים בתנאי עבדות. ההערכה הנוכחית היא כאמור קרוב ל-28 מיליון בני אדם, והרווחים זינקו בהתאם.
אחת הדרכים הבולטות לשלוט בעובדים אלו היא בידודם הפיזי והרגשי. המתווכים והמעסיקים נוהגים ליטול את דרכוניהם ואת הטלפונים הסלולריים שלהם, ומאיימים עליהם שייאסרו אם ינסו לעזוב. לפעמים מושמעים איומים בשימוש באלימות ואפילו נעשה בה שימוש בפועל כדי לגייס עובדים, אך לא תמיד. לעיתים קרובות העובדים נופלים למלכודת של הבטחות ורודות, רק כדי לגלות מאוחר מדי שהם שקועים בחובות בשל העמלות או שהם מנוצלים בשל מעמדם הרעוע כמהגרים.
עוד מציינים כותבי התחקיר, כי יש מדינות בהן הפרת חוזה עבודה היא עבירה פלילית, ולשלטונות לא אכפת האם מדובר למעשה בעבדים המבקשים להשתחרר. בירדן, לבנון ורוב מדינות המפרץ הפרסי מופעלת שיטת ה"קָפָאלָה", המעניקה למעסיקים שליטה כמעט מוחלטת על עובדים זרים. במדינות נוספות - כולל ארה"ב - חוקי ההגירה מותירים את המהגרים חשופים לפגיעות.

אפילו הקורונה לא בלמה את הסחר
בסיס חיל האוויר האמריקני, כוויית [צילום: AP]

המחיר שמשלמים העובדים הוא כבד מאוד, ולא רק מבחינה כלכלית. הם חשופים לאלימות פיזית ומינית, מחלות מדבקות, רעב, תנאי היגיינה מחפירים ותנאי עבודה מסוכנים. מחקרים של עובדים כאלה מצאו רמות גבוהות של דיכאון והפרעות דחק פוסט-טראומטיות. וזה אחרי שהם הגיעו למצבם הנוכחי בשל מלחמות, מחלות, אסונות טבע, ההתחממות העולמית, עוני וחוסר שוויון. אפילו הקורונה לא בלמה את הסחר בבני אדם; הסוחרים התאמו את עצמם למציאות והשתמשו בטכנולוגיה כדי להמשיך בפשעיהם.
בפרק על המתרחש בבסיסי הצבא האמריקני במפרץ הפרסי אומרים אנשי הקונסורציום, כי רבים מאלפי עובדי הקבלן שקועים בחובות כבדים, דרכוניהם נלקחו מהם וחלקם נדרשים לשלם סכומי עתק כדי להשתחרר מעבדותם. מסמכים שחושף התחקיר מעלים, כי מדובר בהפרות ברורות של החוק האמריקני, החל גם על קבלנים וקבלני משנה המספקים שירותים ומוצרים לממשלת ארה"ב. התראות על כך ניתנו שוב ושוב בשנים האחרונות - אך המצב לא השתנה. בשנים האחרונות קיבל הפנטגון 176 תלונות בנושא, וברובן הסתפק בדרישה מן הקבלנים המקומיים לשפר את תנאי ההעסקה.
מדובר בעובדיהן של חברות המספקות לצבא האמריקני מזון, אחזקת רכב ושירותים אחרים. חברות כאלו דוחות בקשות של עובדים זרים לקבל מסמכים שיאפשרו להם להשתחרר מעבודתם. יתרה מזאת: בחלק מן המדינות נשלחים למאסר עובדים העוזבים את מקומות עבודתם ללא אישור המעסיק. בכוויית ובאיחוד האמירויות נוטלים המעסיקים את דרכוניהם של העובדים וכך מונעים מהם את זכות היסוד של חופש התנועה. זאת, לאחר ש"שירותי השמה" במדינות המוצא שלהם גובים מהם אלפי דולרים, הממומנים בהלוואות בריבית גבוהה המשעבדות אותן למשך שנים.

תאריך:  28/10/22   |   עודכן:  28/10/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עבדים משרתים את בסיסי ארה"ב במפרץ
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מעוז החירות עלק
עודד הנודד  |  28/10/22 22:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות זכויות אדם
איתמר לוין
האגודה לזכויות האזרח טוענת שמאות עצורים נאלצים לישון בתחנות המשטרה, לעיתים ללא מיטה ואפילו ללא מזרון וללא שירותים    מזהירה מפני הודאות שווא בשל הפגיעה ביכולתם להגן על עצמם
עידן יוסף
זרוע העבודה ונציבות שוויון הזדמנויות במשרד הכלכלה עושים לבקשת News1 סדר ומסבירים מהם המקרים החריגים שבהם ניתן לפרסם מודעה לחיפוש עובדים שיעבדו ביום מנוחתם השבוע, ועל איזה חוקים עלול לעבור מעסיק שיחפש זמינים לעבודה בסופי-שבוע
איתמר לוין
הלונה-פארק בתל אביב מנע מפגוע נפש להשתמש באחד המתקנים, למעשה רק על סמך צמיד האל-תור שקיבלו הוא ובתו - תוך הפרת פסק דין קודם ונהליו שלו
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס בחן במשך שנה 100,000 מכרזים סיניים ומצא: המצלמות לזיהוי פנים מותקנות בנקודות מפתח ובשטחים פרטיים, ומוצמדים להן מכשירי הקלטה לטביעות קול; המשטרה בונה מאגר דנ"א ענק, במיוחד של גברים
איתמר לוין
הנציבה לזכויות אדם, מישל באשל, התעלמה מן האזהרות וביקורה בסין משרת את המשטר כדי לחמוק מאחריות על רצח עם וזוועות אחרות – מאשים וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il