כאשר מנכ"ל סנאפ, אוון שפיגל, כתב במזכר פנימי ש"החברה חטפה אגרוף בפרצוף מהמציאות הכלכלית החדשה של 2022", הוא יכול היה באותה מידה לתאר את יקירות הטכנולוגיה של ארה"ב. אחרי גאות ארוכת שנים, סובל הענף מתיקון חד. מדד נסדא"ק איבד 30% בתוך 12 חודשים, פי שלושה מהירידה במדד דאו ג'ונס. אקונומיסט מצטט הערכה, לפיה חברות ההיי-טק האמריקניות קיצצו השנה 45,000 משרות.
חלק מהאשמה הוא במקרו-כלכלה. האינפלציה והתייקרות המשכנתאות מובילות את הצרכנים לקצץ בהוצאות בלתי חיוניות, וזה מה שמציעות רוב חברות הדיגיטל. המגמה לא פסחה אפילו על ענקיות טריליון הדולר, למרות שהן ממשיכות להציג רווחים נאים. אלפאבית, אמזון, אפל ומיקרוסופט איבדו יחדיו 2 טריליון דולר ב-12 החודשים האחרונים.
המצב גרוע עוד יותר בחברות הפחות-גדולות. שלושה מודלים כלכליים שאומצו אחרי מפולת הדוט.קום ב-2001 סופגים מכות קשות במיוחד: המעבירים (מי שמעבירים אנשים וסחורות ממקום למקום), המזרימים (מי שמציעים סרטים ומוזיקה מקוונים) והטרמפיסטים (מי שמוכרים מודעות לפי הרגלי הצפייה של לקוחותיהם). החברות המובילות במודלים אלו – אובר, דור-דאש, נטפליקס, ספוטיפיי, סנאפ ומטא – איבדו בממוצע שני שלישים משווי השוק שלהן.
המצב עלול להחמיר עוד יותר, מציין אקונומיסט. אובר צפויה לדווח על עוד רבעון של תזרים שלילי; ב-13 שנות קיומה היא שרפה 25 מיליארד דולר, כמחצית משווי השוק הנוכחי שלה. דור-דאש, המובילה במשלוחי מזון, ממשיכה להפסיד; כך גם ספוטיפיי וסנאפ. נטפליקס רשמה רווח, אך צמחה ברבעון השלישי ב-6% לעומת ממוצע של 20% לאורך שנותיה. רווחיה של מטא ירדו שני רבעונים ברציפות. על פניו, המודלים העסקיים והבעיות של מפעיליהם נראים שונים. אבל במבט קרוב יותר, טוען אקונומיסט, היסודות זהים: אמון יתר בלתי מבוסס ב"רישוּת", חסמי כניסה נמוכים ותלות בפלטפורמה של מישהו אחר.