X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מחולק בין המפלגות [צילום: סקוט אפלווייט, AP]
ארה"ב בדרך לממשל מפוצל ורב-משברים
הבעיה הגדולה ביותר תהיה העברת התקציב והעלאת תקרת החוב, צופה ניו-יורק טיימס - מצב העלול לפגוע במערכת הפיננסית העולמית

הרפובליקנים זכו ברוב זעום בבית הנבחרים – והמשמעות תהיה, קרוב לוודאי, חזרה למבוי הסתום ולמשברים המאפיינים בשנים האחרונות את המצב בו הממשל האמריקני מחולק בין שתי המפלגות, מעריך ניו-יורק טיימס.
החלוקה בין בית הנבחרים בשליטה רפובליקנית לבין הסנאט בשליטה דמוקרטית יוביל לכך שלשתי המפלגות לא יהיו די קולות כדי להעביר חקיקה משמעותית. הדמוקרטים יצטרכו לוותר על החלקים שטרם מימשו מסדר היום שלהם, כמו הגנה על הזכות להפלות ומתן הקלות מס למשפחות עם ילדים. ואילו הרפובליקנים כנראה יחזרו על מה שעשו בעבר מול נשיאים דמוקרטיים: יקראו לקצץ את התקציב בנימוק שהחוב והגרעון יצאו מכלל שליטה, מה שעלול להוביל לשיתוק חלקי וזמני של הממשל.
אחד התפקידים החשובים ביותר של הקונגרס הוא אישור התקציב הפדרלי, החל מתקציב הביטחון וכלה בביטוח הלאומי. מאחר שלרוב הממשל מוציא סכומים העולים על הכנסותיו, הקונגרס צריך לאשר את תקרת הסכום שהממשל יכול ללוות כדי לממן את הפער. את התקציב ותקרות החוב צריכים לאשר שני הבתים. היו"ר המיועד של בית הנבחרים, קווין מק'ארתי, רמז שסיעתו תסרב לעשות זאת: "נתן את הכסף, אבל הממשל צריך לשנות את התנהגותו. הרי לא נעלה ללא גבול את תקרת האשראי".
אם הקונגרס אינו מאשר את התקציב, הוא יכול להכריח את הממשל להיסגר חלקית. זה קרה ב-2013 ופעמיים ב-2018. במצב כזה, חלקים של הממשל – כמו הפארקים הלאומיים ומפקחי המזון ואיכות הסביבה – פועלים בצורה חלקית בלבד (תחומים כמו הביטחון והבריאות ממשיכים ברובם לתפקד). השבתה כזאת לא רק פוגעת בשירות לציבור, אלא גם מונעת את שכרם של מאות אלפי עובדי מדינה.
הבעיה הגדולה יותר תהיה אם הרפובליקנים יסרבו להעלות את תקרת החוב, אליה עשוי הממשל להגיע בתחילת השנה הבאה. כאשר ממשלת ארה"ב לווה, היא מנפיקה איגרות חוב הזוכות לפופולריות רבה ברחבי העולם, משום שהיא תמיד פורעת את חובותיה. הריבית עליהן נמוכה וחלק משמעותי מהמערכת הפיננסית העולמית בנויה עליהן.
אבל אם הממשל יגיע לתקרת החוב, הוא לא יוכל לפרוע את האג"ח וייתכן שיגיע לחדלות פרעון – מה שיהרוס את האמון בו ועלול למוטט את המערכת הפיננסית העולמית. הרפובליקנים עשויים להשתמש באיום זה כדי להכריח את הנשיא ג'ו ביידן להיענות לדרישותיהם בתחום התקציב.
הטיימס מסביר, כי הדמוקרטים עשויים לנסות ולהקדים תרופה למכה, לפני שהרפובליקנים יקבלו את השליטה בבית הנבחרים בחודש ינואר, על-ידי חקיקת בזק או העלאת תקרת החוב. גם הרוב הדחוק של הרפובליקנים עשוי לבלום אותם. צירים מתונים יותר במחוזות מתנדנדים, בהם תלוי הרוב של סיעתם, עשויים להימנע מכניסה לעימותים מסוכנים שישתקו את הממשל או יגרמו תוהו ובוהו כלכלי.
במקביל, ייתכן שלמק'ארתי לא יהיה הרוב הדרוש בתוך מפלגתו כדי להעביר חוקי תקציב, וכך הוא ייאלץ להסתמך על צירים דמוקרטיים. החברים השמרנים ביותר בסיעה מאוד לא אוהבים את הרעיון הזה והם לא רוצים להתפשר עם הדמוקרטים. הדינמיקה הזאת תקבע כיצד הקונגרס יתפקד, או שמא הממשל המפולג יוביל לחוסר תפקוד ומשברים.

תאריך:  17/11/22   |   עודכן:  17/11/22
+הרפובליקנים זכו ברוב זעום בבית הנבחרים
06:27 17/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הגיעו ל-218 מושבים ועשויים לזכות בסופו של דבר ב-221 מבין 435 המושבים  ▪  הרוב קטן בהרבה מן הצפוי, אך מספיק כדי לבלום את יוזמותיו של ביידן

מק'ארתי. יקבע את סדר היום [צילום: אלכס ברנדון, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב בדרך לממשל מפוצל ורב-משברים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2022
איתמר לוין
הגיעו ל-218 מושבים ועשויים לזכות בסופו של דבר ב-221 מבין 435 המושבים    הרוב קטן בהרבה מן הצפוי, אך מספיק כדי לבלום את יוזמותיו של ביידן
איתמר לוין
ערב הודעתו על התמודדותו לנשיאות, בכירים במפלגה מטילים עליו את האחריות לביצועיה בבחירות האמצע - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
הגיעו ל-50 מושבים - ולצידם ניצב הקול המכריע של הריס    המרוץ על השליטה בבית הנבחרים טרם הוכרע, למרות יתרונם של הרפובליקנים
אלדד שביט
קונגרס לעומתי לבית הלבן הוא הזדמנות לישראל, אך עליה להיזהר מלהתערב בפוליטיקה האמריקנית - במיוחד לאור נסיון העבר של נתניהו
איתמר לוין
מושל פלורידה מסתמן כמועמד משמעותי לנשיאות ב-2024    וושינגטון פוסט מחפש רמזים למדיניות חוץ אצל מי שמתרכז במדיניות פנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il