בעוד ענקי ההיי-טק ניצבים בפני האטה משמעותית, נמשך המצוד אחרי תחומי התרחבות חדשים. אקונומיסט מפנה את תשומת הלב אל אמזון, החברה השנייה בגודלה בארה"ב מבחינת ההכנסות. בשבוע שעבר הודיע המנכ"ל, אנדי ג'אסי, כי החברה החלה לפטר עובדים ותפטר נוספים בשנה הבאה – ולצד זאת אמר כי ניצבות בפניה "הזדמנויות גדולות". הוא ציין במיוחד את העסק הגדול ביותר, המורכב ביותר והקשה ביותר בארה"ב: הבריאות.
לחברות היי-טק רבות יש שאיפות בתחום זה. אפל מספקת מעקב אחרי המצב הרפואי באמצעות האייפון; מיקרוסופט מציעה מחשוב ענין לחברות בריאות; אלפאבית מוכרת ציוד רפואי מתכלה ומשקיעה במחקר ביוטק. אבל אמזון יוצרת כעת את המהלך השאפתני ביותר. יומיים לפני הודעתו של ג'אסי היא השיקה את Amazon Clinic - שירות מקוון הפועל ב-32 ממדינות ארה"ב והמציע שירות וירטואלי ב-20 תחומים, מאלרגיות ועד אקנה. אמזון מתארת אותו כחנות וירטואלית המקשרת בין המטופלים לבין ספקי הבריאות. בחודש יולי רכשה אמזון ב-3.9 מיליארד דולר את
One Medical המעניקה שירותי בריאות מרחוק ובמרפאות פיזיות ל-790,000 מטופלים. מהלכים אלו מתווספים לשירותי בריאות שהשיקה אמזון מאז 2018.
הכניסה כעת לבריאות המשפחה היא צעד גדול אך מובן. הענף מוערך בטריליון דולר לשנה, וההערכה היא שלמחצית מבני דור ה-Z ובני המילניום בארה"ב אין רופא משפחה קבוע. אמזון קליניק תגזור עמלה תמורת שירותיה, במקום להסתמך על קבלת החזרים מביטוח הבריאות המסויט. החברה מהמרת על כך שבריאות המשפחה תהפוך ליותר דיגיטלית, וצפויה לשלב אותה בשירותים אחרים כמו בית המרקחת שלה, ואולי גם להפעיל מרפאות בסניפי רשת המזון Whole Foods אותה רכשה ב-2017.
אקונומיסט מציין, כי כניסתה של אמזון לתחום הבריאות אינה נטולת סיכונים. הרקורד שלה בתחום אינו נקי מכשלונות. החברה סוגרת כעת את Amazon Care, החברה שהקימה לאספקת שירותי בריאות לעובדי הקבוצה ואשר הציעה מספר שירותים גם ללקוחות מחוצה לה. בשנת 2018 היא הקימה את חברת Haven בשותפות עם ברקשייר האת'אוויי של וורן באפט ובנק ג'יי.פי מורגן-צ'ייס, במטרה לספק שירותי בריאות מוזלים לעובדים, אך זו נסגרה לאחר פחות משלוש שנים.
סכנה נוספת היא התחרות. רשת בתי המרקחת CVS גברה על אמזון בהתמודדות על רכישת Signify Health, רשת מובילה של רפואת משפחה. ג'יי.פי מורגן-צ'ייס פתח לאחרונה מרכזי רפואת משפחה משלו. מול אמזון מתחרות גם חברות הזנק המתמקדות ברפואת משפחה וירטואלית.
לבסוף, על אמזון להרגיע את המאסדרים. ועדת הסחר הפדרלית, העוסקת בהגבלים, בוחנת את עסקת One Medical רכישה זו והשקת אמזון קליניק מעלות את השאלה למי יש להתיר להחזיק מידע רפואי רגיש. ייתכן שאמזון תחויב להקים חומה סינית שתפריד בין המידע שבידי עסקי הבריאות שלה לבין זה שבידי יתר שירותיה. אבל הטיפול בסוגיות הפרטיות והמידע עלול לאיין רבות מהזדמנויות שיתוף המידע שאמזון משתמשת בהן לאורכם ולרוחבם של עסקיה.
במקביל, לכניסתה של אמזון לתחום הבריאות יש השפעה חיובית עליו, סבור אקונומיסט. נסיונה בשמירה על שביעות רצונם של לקוחותיה לצד שולי רווח צרים, עשוי לשפר את ענף הבריאות ולחייב שחקנים אחרים להעלות את רמתם. אמזון גם עשויה לגרום לענקי היי-טק אחרים להיכנס לתחום. ייתכן שזוהי התרופה לה זקוקים מאוד גם ענף הבריאות וגם הקדנציה של ג'אסי בראש אמזון.