X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
לעודד את ההשקעות [צילום: קרלוס אוסוריו, AP]
אקונומיסט על העולם ב-2023: אנרגיה
שתי עסקות עם השטן מול משבר האנרגיה
בטווח הקצר ייעשה יותר שימוש בדלק מאובנים; בטווח הארוך ההשקעה באנרגיה נקייה תחייב התערבות ממשלתית ניכרת ולפיכך היא תהיה פחות יעילה - מסביר אקונומיסט

הלם אנרגיה גרם בשנה היוצאת לתוהו ובוהו באירופה וברוב העולם, האיץ את האינפלציה והגדיל את סכנת המיתון. בשנה הבאה ימשיך העולם להתמודד עם שוקי נפט וגז בלתי יציבים, אך גם יגביר את מאמציו ליצור מערכת אנרגיה זולה יותר, נקייה יותר ובטוחה יותר – צופה פטריק פוליס, עורך אקונומיסט לענייני עסקים, ב-The World Ahead 2023.
עידן דלק המאובנים של המאה ה-20 יצר עסקות מפוקפקות רבות, החל מזו של הנשיא פרנקלין רוזוולט עם משפחת סעוד ב-1945 וכלה באלו שעם רוסיה הבתר-קומוניסטית. ב-2023 יכרתו רוב המדינות שתי עסקות חדשות עם השטן. בטווח הקצר הן יעודדו השקעות בדלקים מאובנים בתמורה לביטחון. בטווח הארוך הן יאמצו מדיניות מוכוונת-ממשלה בניסיון להאיץ את המעבר לאנרגיה חילופית.
המכה שהנחיתה הפלישה הרוסית לאוקראינה הייתה כואבת. שליש מהאינפלציה במדינות העשירות, שעמדה בספטמבר על 9%, מיוחס למחירי האנרגיה. צמצום ייצוא הגז לאירופה בידי ולדימיר פוטין אילץ את המגזר העסקי ומשקי הבית לצמצם את הצריכה ב-10% והעלה חששות לפגיעה בתעשיה. הגברת ייבוא הגז הנוזלי לאירופה הזניקה את המחירים וגבתה מחיר כבד ממדינות עניות כמו פקיסטן. מחירי הנפט נותרו גבוהים ואופ"ק קיצצה את התפוקה. הביקוש לפחם הגיע לשיא.
השוק ימשיך להיות תנודתי ב-2023, צופה פוליס. אירופה תצליח לעבור את החורף בזכות מלאי הגז, אבל יהיה ברור מהו המחיר של מדיניות אנרגיה קצרת רואי במשך שנים. רוסיה מספקת 36% מהגז שצורכת אירופה, והייבוא המוגבר ממקורות אחרים כיסה רק שליש מכמות זו. אם כלכלתה של סין תתאושש בשנה הבאה והביקוש לאנרגיה יעלה, השוק יילחץ עוד יותר.
המחירים יורגשו הרבה אחרי 2023
בצד החיובי, כל אלו יוצרים תנופה ליצירת מערכת אנרגיה חדשה. משבר האנרגיה של 1973 עודד השקעות בחיפוש שדות נפט חדשים. הפעם, נכון לעכשיו, אין זינוק בהשקעות: החברות חוששות מחוסר היציבות הגיאו-פוליטי ומחוסר הוודאות הכרוך במעבר לאנרגיה ירוקה. האידאל הליברלי – שוק אנרגיה הנשלט בידי מס פחמן משותף ומערכות אספקה חוצות גבולות של אנרגיה סולארית וסוללות לרכב – מת. במקומו מתגבשת מערכת של שני מרחבי אנרגיה – דמוקרטי וסמכותני. ארה"ב אינה שלמה עם הרעיון של הפיכתה למקור האנרגיה העיקרי של אירופה ומעדיפה להוריד את המחירים בבית. סין סוחרת עם רוסיה ואירן, אך חוששת מתלות בהן.
המעבר הירוק יוצר עוד מקור של חוסר ודאות המגביל את ההשקעות. פרויקטים חדשים בתחום הגז עלולים להיפגע מכללים הדוקים יותר בתחום פליטת הגזים, אלא אם יצליחו ליישם טכנולוגיות חדישות. ההשקעה במקורות אנרגיה מתחדשים עודנה נמוכה מדי; מחירי המקסימום והמיסים הנוספים שהטילו ממשלות בשנה היוצאת ודאי שאינם מעודדים אותה.
פוליס צופה, כי לנוכח זאת – ממשלות יגבירו בשנה הבאה את התערבותן בשוקי האנרגיה, כדי להבטיח גיוון מקורות והרחבה של ההשקעות. בתחום הגז המשמעות היא יותר עסקות בהן המדינה תעניק רשת ביטחון לחוזים ארוכי טווח ולהשקעה במתקנים. מדינות אירופה יגבירו את מאמציהן להתקשר עם יצרניות גז כמו אלג'יריה וקטר.
בתחום האנרגיה המתחדשת הן יאמצו הקמת מתקנים בהנחיה ובסובסידיות ממשלתיות. המשמעות תהיה זירוז של הפרויקטים, אם כי לצד זאת – הם ילוו במדיניות ממשלתית שמטרתה להגביר את הייצור והתעסוקה. זוהי כבר האסטרטגיה בסין והודו, וגם מטרתן של הקלות המס ב-400 מיליארד דולר הכלולות בחבילת האנרגיה שאישר הקונגרס. אירופה תלך בעקבותיהן כדי לשמר את הייצור המקומי.
כמו כל העסקות עם השטן, גם באלו יש סיכונים המתבררים עם הזמן. הגיבוי לדלקים מאובנים יוצר דור חדש של תשתיות מזהמות ויקרות, אותן יהיה צורך לסגור אחרי חמש-עשר שנים כדי לעמוד ביעדי הפליטה. ואילו האימוץ של תפיסה פרוטקציוניסטית-לאומנית יותר באנרגיה המתחדשת, יוביל לכך שההשקעות הצפויות בתחום – 50 טריליון דולר בעשור הקרוב – יהיו פחות יעילות. אבל המחירים הללו יורגשו הרבה אחרי ש-2023 – ומשבר האנרגיה – יגיעו לקיצם.

תאריך:  25/11/22   |   עודכן:  25/11/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שתי עסקות עם השטן מול משבר האנרגיה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
התיאוריה שאפשר להחליף דלק
חשדנית  |  25/11/22 18:29
 
- פצלי שמן
Q  |  26/11/22 04:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר האקלים
עידן יוסף
נערכים למשבר האקלים ומוסיפים צל למרחב הציבורי: משרד ראש הממשלה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד החקלאות יוצאים לדרך עם תוכנית הפעולה ליישום התוכנית הלאומית להצללה וקירור במרחב העירוני
איתמר לוין
ארה"ב והאיחוד האירופי הסכימו לראשונה לשלם פיצוי על פליטת גזי החממה - אך הפרטים נותרו פתוחים ועשויים לסכל את התשלום בפועל
עידן יוסף
עם השלמת הפיתוח הטכנולוגי נדע היכן בכל מקום בישראל יש סכנה להצפות, ואילו אזורים סובלים מפגיעות גבוהה לאיי חום עירוניים ומחשיפה לסיכוני אקלים    המשרד להגנת הסביבה חשף לראשונה בוועידת האקלים בשארם א-שייח' כיצד ייראו התוצאות במספר מקומות בארץ
איתמר לוין
המכירות מזנקות והרוכשים מרוצים, אם כי כדי שיהיה שינוי אמיתי – מסיק ניו-יורק טיימס – המחירים חייבים לרדת ומספר נקודות הטעינה חייב לעלות
עידן יוסף
המשרד להגנת הסביבה הציג בוועידת האקלים בשארם א-שייח' את מנגנון איפוס הפליטות, שמוביל ארגונים ועסקים להתחייב לאיפוס פליטות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il