X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
"נשים, חיים, חרות" [צילום: וחיד סאלמי, AP]
אקונומיסט על העולם ב-2023: אירן
החיילים יכריעו בין האייתולות למפגינות
אקונומיסט מציג שני תרחישי קיצון לעתידה של אירן, ושניהם – כולל נצחון דורשי החופש – כרוכים במרחץ דמים פנימי ואולי גם חיצוני

כאשר מדברים על עתידה של אירן, ישנם פנטזיונרים וישנם פטליסטים – מנתח ניקולס פלהאם, כתב אקונומיסט לענייני המזרח התיכון, ב-The World Ahead 2023. בעיני הראשונים, שינוי משטר נראה באופק. הם מדמיינים, כי לפני חגיגות האביב "נורוז" ב-20.3.23, יתקבצו אירנים בנמל התעופה של טהרן כדי לקדם את פניהם של מתנגדי משטר גולים, והמונים ייאספו ברחובות – באותו מסלול שעבר האייתוללה חומייני ב-1979. בתוך ימים ישתנה שמו של נמל התעופה מ"אימאם חומייני" ל"מאשה אמיני", הצעירה שהירצחה בידי כוחות הביטחון עורר את גל ההפגנות הנוכחי.
באותו תרחיש, רבים מאנשי הדת יימלטו. חלקם יבקשו את חסות המיליציות הפרו-אירניות בעירק, סוריה ולבנון. בעלי הקשרים הטובים יותר יפנו לעומאן או לאיחוד האמירויות. המנהיג העליון, עלי חמנאי, יברח לבייג'ינג. מועצה של אירנים צעירים תנסח חוקה חדשה ותחליף את הלב במרכז הדגל בסממת המהפכה: "נשים, חיים, חרות".
שר החוץ הנוכחי, ג'וואד זריף, יהיה ראש ממשלת המעבר בעקבות התפטרותו של הנשיא איברהים ראיסי, במטרה להבטיח מעבר חלק. הוא ירכוש נקודות זכות בחו"ל כאשר ימלא את ממשלתו בגולים בעלי דוקטורט מאוניברסיטאות מערביות. הוא יפסיק את העברת הכטב"מים לרוסיה וישאף להגיע להסכם עם ארה"ב – לא רק בנושא הגרעין וסיום העיצומים, אלא גם על פתיחתה מחדש של הקונסוליה האמריקנית באירן. חברות אנרגיה מערביות יוזמנו להתמודד במכרזים.
פלהאם ממשיך את התסריט הפנטזיונרי: זריף ינסה לרצות את המפגינים באמצעות ביטול מגבלות הלבוש. הוא גם יתחייב לקיים משאל עם בשאלה האם על אירן להמשיך ולהיות רפובליקה איסלאמית. כלי התקשורת המערביים יכנו אותו "גורבצ'וב החדש". אבל האירנים יהיו פחות סלחנים. הם לא יסתפקו בהתנצלויות של המשטר הקודם, אלא ימשיכו לצאת לרחובות בדרישה להעמיד לדין את בכיריו. חלקם יאולצו להתוודות בפומבי. לאחרים יהיה פחות מזל: ההמון ידרוש את דמו של ראיסי, ומחוץ לטהרן יירצחו אנשי דת ונשים שימשיכו לעטות את החיג'אב.
מתקפת טילים על תל אביב?
התרחיש של הפטליסטים שונה בתכלית, ממשיך פלהאם. לאחר חודשים של הפגנות, המשטר ישגר את הצבא לטפל במתנגדיו. הכיתות יקטנו כאשר תלמידות שיעזו להביע דעה נגד המשטר יועברו למחנות לחינוך מחדש. התקוממויות בדלניות בכורדיסטן ובלוכיסטן יעוררו חששות מפני חוסר יציבות ועד כדי מלחמת אזרחים, מה שיפחית את הרצון להחלפת משטר. משטרת הצניעות תחזור במלוא כוחה. חמנאי המנצח יכריז על בנו, מוג'טבה חמנאי, כיורשו.
הדיכוי יורגש גם בחו"ל. כאשר גבו אל הקיר מבית, המשטר ייצא לשורה של פעולות צבאיות איזוריות כדי להסיט את תשומת הלב מהמחאה ולעודד אחדות נגד אויבים זרים. המטרות יכללו פשיטות לאזרבייג'אן, תוך האשמה שהיא מארחת רשתות ריגול ישראליות; קרבות סביב שדות הנפט בדרום עירק; או מתקפת טילים על תל אביב, שדות נפט סעודיים או הצי החמישי האמריקני בבחריין. מחיר הנפט יאמיר ליותר מ-200 דולר לחבית.
רבים מקווים לתרחיש ביניים כלשהו, אבל בהינתן הקיטוב באירן – הקיצוניים משני הצדדים לא יאפשרו אותו. לא משנה מי ינצח; גברים חמושים יגבו מחיר דמים מן הצד השני. באיזון הקשה בין שלושה עמודי היסוד של הפוליטיקה האירנית – כוהני הדת, העם והצבא – יכריעו החיילים בין האייתולות לבין המפגינות.

תאריך:  24/11/22   |   עודכן:  24/11/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החיילים יכריעו בין האייתולות למפגינות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
יוני בן-מנחם
אירן משוכנעת כי מדינות המערב ובראשן ארה"ב וישראל פועלות נגדה ומנסות להפיל את המשטר האירני באמצעות עידוד "מחאת החיג'אב" וסיוע למיעוטים הכורדי והבלוצ'י באירן. תשובת הנגד האירנית היא הסלמה בכל החזיתות כולל העלאת רמת העשרת האורניום לקראת ייצור פצצה גרעינית, ממשלת נתניהו ניצבת בפני אתגר ביטחוני גדול ומסוכן
איציק וולף
עידן יוסף
ערוץ סעודי מדווח שחיזבאללה העביר רקטות עם ראש כימי לגבול סוריה-לבנון בסיוע יחידה 2250 של אירן ומדענים מקוריאה הצפונית
איציק וולף
שר האוצר היוצא טוען כי שוחח בימים האחרונים עם בכירי ליכוד ועם מקורבים לנתניהו ומעריך כי ראש הממשלה המיועד ינסה להחליף את הרמטכ"ל הנבחר בשל חילוקי דעות ביחס לסוגיה האירנית, ולהחליף את היועצת המשפטית לממשלה
איציק וולף
זהו ביקורו השני והאחרון של רב אלוף כוכבי בארצות הברית מאז נכנס לתפקידו    סגן הרמטכ"ל, אלוף אמיר ברעם, ימלא את מקומו של הרמטכ"ל בפיקוד על צה"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il