X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
קייב, השבוע. החורף כבר כאן [צילום: אפרם לוקצקי, AP]
אוקראינה על סף אסון אנרגיה הומניטרי
רוסיה הורסת במכוון את מערכת האנרגיה, ועם החורף שכבר הגיע - קיימת סכנה ממשית לאספקת החשמל והחימום, מדווח וושינגטון פוסט

לאחר שישה שבועות של הפצצות אינטנסיביות של תשתיות אנרגיה, רוסיה הביאה את אוקראינה לספו של משבר הומניטרי בחורף הקרוב, כאשר חייהם של מיליונים יהיו בסכנה בהעדר חשמל, חימום ומים זורמים. פקידים באוקראינה ובמערב מזהירים מפני העלול להתרחש, וגם יודעים שיש רק מעט שביכולתם לעשות – מדווח וושינגטון פוסט. את מערכת החשמל הסובייטית של אוקראינה לא ניתן לתקן במהירות ובקלות, ובערים שנפגעו קשה במיוחד העצה היחידה לתושבים היא לנוס מהן – מה שיחמיר עוד יותר את משבר הפליטים.
"בצורה הכי פשוטה, המשימה בחורף הקרוב תהיה לשרוד", אמר השבוע ד"ר האנס קלוגה, מנהל האזור בארגון הבריאות העולמי. "החודשים הבאים יסכנו את חייהם של מיליוני אוקראינים". שלג כבר יורד ברוב המדינה והטמפרטורה היא מתחת לאפס בחלקים נרחבים שלה. לדברי קלוגה, 3-2 מיליון אוקראינים צפויים לעזוב את בתיהם "בחיפוש אחרי חום וביטחון" ולא ברור כמה מהם יישארו בארצם. לדברי ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמייהאל, מחצית מתשתית האנרגיה המקומית אינה פועלת בשל ההפצצות.
אזהרות חמורות אלו מלמדות, כי למרות תבוסותיה בשדה הקרב, רוסיה מסוגלת להנחית על אוקראינה מהלומות שיעמידו במבחן קשה את העמידה הלאומית שלה. הן גם מעלות במידה ניכרת את המחיר (בדמות הפליטים) שמשלמות בעלות הברית המערביות, המתמודדות בעצמן עם זינוק במחירי האנרגיה. מומחים צבאיים אומרים, כי ולדימיר פוטין מנסה לפצות את עצמו על אובדן השטחים וליצור במדינות נאט"ו תחושת משבר, בתקווה שהן יאטו את משלוחי הנשק לאוקראינה וילחצו עליה להסכים לוויתורים.
עם זאת, פקיד בכיר באיחוד האירופי אמר כי הגוש מסוגל להתמודד עם גל פליטים חדש ויתמוך באוקראינה ככל שיידרש. "לא משנה כמה פוטין מנסה לשבור את כוח הרצון של העם האוקראיני; אנחנו נספק להם את הדרוש", אמר. רוסיה מצידה אינה מראה כל סימן של ריסון. בשבוע שעבר היא הנחיתה מתקפת אכזרית בת 100 טילים ועשרות כטב"מים מתאבדים, פגעה במטרות ברחבי המדינה והותירה 10 מיליון אוקראינים ללא חשמל.
במשך שבועות כוונו הטילים הרוסיים לעבר רכיבי מפתח במערכת הולכת החשמל האוקראינית, והרסו שנאים חיוניים שבלעדיהם לא ניתן לספק חשמל. בשבוע שעבר הרחיבה רוסיה את בנק המטרות וטילים פגעו בעשרה מתקנים להפקת גז. האוקראינים אומרים שיעשו כל שביכולתם כדי להתאושש, אך הזמן פועל לרעתם בשל החורף שכאמור כבר החל. אם רוסיה תצליח להוציא משימוש את מערכת הגז, ערים וכפרים ברחבי אוקראינה יהפכו לבלתי ראויים למגורי אדם.
הפוסט מדווח על הפסקות חשמל מתוכננות בערים ובהן קייב, במיוחד בשעות ביקושי השיא, במטרה למנוע קריסה של הרשת. לרוב הן נמשכות ארבע שעות, אם כי בעיר דניפרו שבמרכז המדינה הגיעו הפסקות החשמל לשיא של תשע שעות. עיריית קייב מזהירה, כי ייתכנו הפסקות של עד 12 שעות.

בראש רשימת הצרכים: שנאים
קייב השבוע לאחר הפצצה רוסית [צילום: יבגני מלולטקה, AP]

חנויות ומסעדות יכולות להסתדר בלי חשמל בשעות היום, אם כי על הלקוחות לשלם במזומן משום שמסופי האשראי משותקים. בלילות הופכים הרחובות החשוכים למסלולי מכשולים, במיוחד לאחר הגשם והשלג; לעיתים קרובות ניתן לשמוע גנרטורים הפועלים על גז. אך כאשר רוסיה יוצאת למתקפה נרחבת, חלקים נרחבים מן המדינה שוקעים באפילה לזמן רב, בעוד צוותי הטכנאים נאבקים לתקן את הנזקים.
פקידים אוקראינים מנסים להפגין ביטחון. שר האנרגיה, גרמאן גלושצ'נקו, אומר שהמצב קשה אך בשליטה, אך מודה שעם כל מתקפה נעשה קשה יותר ויותר לתקן את הציוד ולהבטיח את פעילותה התקינה של המערכת. ואילו רוסיה מצידה טוענת, כי המתקפות הן למטרות צבאיות בלבד ויימשכו עד שתשיג את יעדיה הצבאיים.
המערב דוחה את העמדה הרוסית. שר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין, אומר שלמתקפות הטילים יש מטרה צבאית מועטה, אם בכלל, וכי הן מהוות פשע מלחמה. "משפחות יהיו ללא חשמל בעיצומו של החורף, ומה שחשוב יותר – ללא חימום. ההישרדות האנושית הבסיסית תושפע בצורה קשה, והסבל האנושי של תושבי אוקראינה יגדל".
ספקי האנרגיה האוקראיניים זקוקים לכמויות גדולות של כמעט כל רכיבי היסוד. הפוסט מדווח, כי רשימת "צרכים דחופים" של DTEK, חברת האנרגיה הפרטית הגדולה במדינה, הופצה בוושינגטון וכוללת עשרות פריטים. הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי אומרת שהיא פועלת לארגן סיוע לאוקראינה, כולל ציוד לתיקונים ב-7 מיליון דולר שיועבר לערים הגדולות במדינה; המשלוח הראשון עתיד לצאת השבוע. הסוכנות מסרה עוד, כי היא תעביר לאוקראינה 1,700 גנרטורים, שחלקם יופעלו במרכזי חירום לחימום.
בראש רשימת הצרכים האוקראינית מצויים השנאים, והם המפתח להמשך תפקודה של רשת החשמל. האוקראינים מנסים לרכוש אותם מכל הבא ליד, והרחיקו עד קוריאה הדרומית, אך עליהם להזמין נוספים שיש להרכיב. היצרנים מגלים אהדה לצרכיה של אוקראינה, אך יתקשו לדחות את האספקה ללקוחות אחרים. בנוסף לכך, יש להעביר את השנאים לאוקראינה – משימה לא קלה בהתחשב בכך שכל שנאי שוקל 250 ק"ג, כך שמשלוח של שנאים הוא מטרה גדולה וקלה להפצצה בעת המשלוח.
פקידים בוושינגטון אמרו לפוסט, כי הממשל ער לצרכיה של אוקראינה ופועל במהירות למצוא ולשלוח חלקי חילוף; אחד מהם אמר, שהוא ועמיתיו עמלים 15-12 שעות ביממה. אחת הבעיות היא, שליצרנים בארה"ב לא תמיד יש במלאי את הציוד הדרוש – וגם אם יש, עלול לעבור זמן רב מדי עד שהוא יגיע לאוקראינה. אחד הרעיונות הוא ליצור מאגר בפולין, ממנו ניתן יהיה להעביר את הציוד במהירות. ואילו האיחוד האירופי יצר מערכת המקשרת בין הבקשות האוקראיניות לבין המדינות שברשותן מצוי הציוד הדרוש.

תאריך:  24/11/22   |   עודכן:  24/11/22
+הפרלמנט האירופי קבע: רוסיה מדינת טרור
13:03 24/11/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

הנציגות הרוסית לאיחוד האירופי תקפה את החלטת הפרלמנט האירופי ופרסמה תגובה שבה נאמר שמדובר בהחלטה "אבסורדית"  ▪  זלנסקי: "היום הכיר הפרלמנט האירופי ברוסיה כמדינת טרור, ורוסיה - כאילו כל העולם לא משנה - המשיכה היום בהתקפות הטילים שלה

הפרלמנט האירופי [צילום: ז'אן פרנסואה באדיאס/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אוקראינה על סף אסון אנרגיה הומניטרי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
דיווחים מרחבי אוקראינה על פגיעות טילים בכמה מוקדים    בכל פעם שהרשויות האוקראיניות מצליחות לתקן את הנזקים ולחדש את אספקת החשמל והמים, הרוסים שבים ותוקפים יעדים שכבר הותקפו
איתמר לוין
מתנגדי משטר ופוליטיקאים מקומיים ניסחו תוכנית ליום שאחרי - ויש בעיות גם בתוכנית וגם בקבוצה, מדווח ניו-יורק טיימס
יאיר נבות
במתקפה נהרג תינוק שנולד שעות קודם לכן, ואמו ורופאה נפצעו קשה כשטילים פגעו במחלקת היולדות בבית חולים בעיר ווילניאנסק. בשעות האחרונות יש חיפושים מתחת להריסות המבנה אחר לכודים
אורי מילשטיין
ברב-שיח על המלחמה באוקראינה טען המהנדס אלכסנדר פפקוב כי אוקראינה שיגרה טילים לפולין החברה בנאט"ו כאילו רוסיה שיגרה אותם, כדי לגרור את מדינות הארגון לשדה הקרב. אך היא נתפסה על חם כי מטוס ביון צילם את האירוע
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מנתח את המדיניות של וושינגטון באוקראינה: כיצד לסייע לקייב בלא להסתכן בעימות גרעיני עם מוסקבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il