X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
יתרון משפטי על מתחרותיה [צילום: טסאני וגפונגסה, AP]
תניית בוררות: המחסום של טסלה נגד תביעות
יצרנית הרכב החשמלי מוכרת את המכוניות במישרין ללקוחות, וכך יכולה למנוע מהם להגיש תביעות ייצוגיות נגדה ולאלצם לפנות לבוררות פרטנית – מסביר ניו-יורק טיימס

עד החודש שעבר נראה היה, כי תביעה ייצוגית נגד טסלה תחשוף פרטים חדשים על טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית של החברה, אשר על-פי הנטען אחראית לתאונות קשות ולתמותה. אבל אז הפעילה טסלה אסטרטגיה משפטית שמטרתה לחסום את החשיפה: היא ביקשה מבית המשפט להעביר את התיק לגישור חסוי בפני מגשר שהיא שתשלם את שכרו. ההימור צפוי להצליח, סבור ניו-יורק טיימס, בשל התניית בוררות הקיימת בחוזים בינה לבין לקוחותיה, החייבים לוותר על זכותם החוקית למשפט בפני שופט וחבר מושבעים.
לשונו של ההסכם המדובר היא דוגמה למגמה ותיקה, אשר לדברי משפטנים מונעים מעשרות מיליונים לקבל את יומם בבית המשפט. התניות בוררות קבורות בעמקי ההסכמים בהם משתמשים בנקים, חברות כבלים ובתי אבות, אך בוררות חובה היא תופעה נדירה בענף הרכב. טסלה יכולה להשתמש בבוררות חובה בצורה נרחבת יותר ממתחרותיה, משום שהיא מוכרת את המכוניות במישרין ללקוחות ולא דרך סוכנויות כפי שעושים חברות ותיקות כמו ג'נרל מוטורס, פורד וטויוטה.
ארגוני צרכנים ומשפטנים טוענים שהבוררות – הליך שנועד להימנע מהליכים משפטיים יקרים ולהקל על העומס בבתי המשפט – הפכה לשיטה המעדיפה את החברות ומצמצמת את הסעדים הניתנים ללקוחות. מאחר שההליך מתנהל בצורה חסויה, הוא מונע ממי שנפגעו באותה צורה להתלכד לתביעה ייצוגית וכך לחלוק ביניהם את עלויות עורכי הדין והמומחים. ברוב המקרים, עלות הבוררות גבוהה מן הנזק וכך יש מניע שלילי לפנות אליה.
בתביעה הייצוגית בנושא הנהיגה האוטומטית, שהוגשו לבית משפט פדרלי בקליפורניה, נטען שהחברה הוליכה שולל את לקוחותיה בכך שהגזימה בתיאור היכולות של טכנולוגיה זו. טסלה הגישה בקשה לכפות על הלקוחות לפנות להליכי בוררות פרטניים מולה. השופט הייווד גיליאם טרם הכריע בבקשה, אך הטיימס מציין, כי בית המשפט העליון העניק לחברות מנדט נרחב לכפות על לקוחותיהן לפנות לבוררות. לקוחותיה של טסלה יכולים לעמוד על זכותם לנהל הליכים בבית המשפט באמצעות משלוח מכתב לחברה בתוך חודש מרכישת הרכב, אך רק בודדים ערים לזכות זו.
אגודת הבוררות האמריקנית, מלכ"ר המספק שירותי בוררות לטסלה ולחברות אחרות, אומרת כי היא מפעילה שורה של נהלים שמטרתם להעניק פורום הוגן ונגיש לפתרון מחלוקות צרכניות, כולל אגרה מירבית של 200 דולר להגשת תביעה. לדבריה, היא פותרת את המחלוקת במהירות גבוהה פי שלושה מזו של בתי המשפט.

280,000 דולר מול 17 מיליון דולר
מפעל טסלה בקליפורניה [צילום: ג'ף צ'יו, AP]

הטיימס מציין, כי עורכי דין המייצגים לקוחות ועובדים פיתחו בשנים האחרונות שיטות לעקוף את תניית הבוררות. הם מגייסים מאות או אלפי תובעים בעלי טענות זהות ומסייעים להם להגיש תביעות פרטניות העוברות לבוררות, בתמורה לאחוזים מן הפיצוי שיקבלו. השיטה דומה לתביעה ייצוגית אך יקרה יותר, בשל האגרות והעלויות הכרוכות בניהול תביעות כה רבות. בשל כך, הבוררות ההמונית כדאית רק אם ניתן לצפות לפיצוי של לפחות 1,000 דולר לכל תובע. חיסרון נוסף: גם בוררות המונית מתנהלת בדלתיים סגורות.
תניית הבוררות אינה מגנה על טסלה מפני תביעות של מי שאינם עובדים ולקוחות; בעלי מניות מן הציבור ונפגעי תאונות כבר תבעו אותה. ועדיין, החסינות היחסית שלה מעניקה לה יתרון פיננסי על פני יצרניות הרכב הוותיקות. מאז סוף 2017 קיבלה אגודת הבוררים 21 תביעות נגד טסלה והפיצוי הכולל היה 280,000 דולר בלבד. לשם ההשוואה: פורד הסכימה בשנת 2019 לבדה לפצות את לקוחותיה ב-17 מיליון דולר, ואילו פולקסוואן שילמה 15 מיליון דולר בפרשת "דיזלגייט". השתיים מכרו מיליונים רבים של מכוניות בשנה לעומת פחות ממיליון שמכרה סטלה אשתקד, אך גם בהינתן פער זה – תניית הבוררות חסכה לסטלה כסף רב.
כיום מנסות יצרניות רכב נוספות להשתמש באותו כלי, מדווח הטיימס. פורד ואחרות החלו להכניס תניות בוררות בהלוואות לרכישת רכב שמעניקות חטיבות האשראי שלהן. לפחות במקרה אחד פסק שופט פדרלי, בתביעה נגד פורד, כי ניתן לאכוף תניה זו על הרוכשים. לדברי פורד, בוררות היא דרך טובה יותר ליישב סכסוכים: הוגנת, מהירה, יעילה ופרופורציונלית להיקף המחלוקת.
לעומת זאת, שופט פדרלי אחר סירב לאכוף תניית בוררות על לקוח שרכש מכוניות סובארו מסוחר רכב, בנימוק שהסכם עם הסוחר אינו חל על היצרן. לטסלה יש כאן יתרון על יתר היצרניות: מאחר שמודל המכירות שלה הוא במישרין לצרכן, היא יכולה לכפות עליו את תניית הרכב בחוזה המכירה.

תאריך:  20/12/22   |   עודכן:  20/12/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תניית בוררות: המחסום של טסלה נגד תביעות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הכשלונות בבחירות האמצע ושורת ההליכים המשפטיים נגדו מטילים צל כבד על הקמפיין ל-2024    ניו-יורק טיימס: הרפובליקנים חלוקים בשאלה האם טראמפ יצליח להתאושש גם הפעם
איתמר לוין
המשרד מנהל חקירה משלו נגד טראמפ ומקורביו, אינו חייב לאמץ את ההמלצה להעמיד לדין את הנשיא לשעבר, אך יתקשה להתעלם ממנה - מסביר וושינגטון פוסט
איתמר לוין
הוועדה שנשלטה בידי הדמוקרטים ממליצה למשרד המשפטים להעמיד לדין את טראמפ בארבע עבירות    ההמלצות יגבירו את הלחץ על שר המשפטים, מריק גרלנד, לפעול נגד הנשיא לשעבר    העבירות הנוספות המיוחסות לטראמפ: שיבוש הליכי הממשל, קשירת קשר להונות את ארה"ב וקשירת קשר למסירת הצהרה כוזבת לממשל
איתמר לוין
השחקנית מוותרת על הערעור בעקבות פסק הדין שחייב אותה לשלם לשחקן ובעלה לשעבר 13 מיליון דולר בשל לשון הרע    טוענת שאיבדה אמון במערכת המשפט האמריקנית
איתמר לוין
בעל השליטה ברשת החברתית שאל את 122 מיליון עוקביו האם לפרוש מתפקיד המנכ"ל והבטיח לציית לתשובתם    17 מיליון השיבו, 57.5% מתוכם תומכים בפרישתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il