X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אגניו. שוחד, מרמה ושחיתות [צילום: AP]
ללכת בעקבותיהם של נשיאים לשעבר
אופציית אגניו של טראמפ
פרופ' יו יואיט מציע בוושינגטון פוסט: כל התיקים נגד טראמפ ייסגרו והוא יפרוש מהחיים הציבוריים לדעת יואיט אין בסיס להעמדתו לדין, אך הסיכונים גבוהים מדי לו ולמשפחתו

הלוויתו של ריצ'רד ניקסון בשנת 1994 הייתה הפעם הראשונה והאחרונה בה ראה יו יואיט את ספירו אנגיו. יואיט, פרופסור למשפט חוקתי באוניברסיטת צ'פמן, מזכיר לקוראי וושינגטון פוסט: ניקסון נטל את מושל מרילנד האנונימי והפך אותו לסגנו. אגניו נעלם מן הבמה הציבורית באוקטובר 1973 לאחר שהואשם בעבירות שוחד ומס. אבל לדעת יואיט, אגניו יכול להוות מודל לטיפולה של הפרקליטות הפדרלית בדונלד טראמפ.
חקירת כהונתו של אגניו כמושל חשפה היסטוריה חמורה של שוחד, הונאה ושחיתות. התובעים הציגו לו הסדר טיעון בלתי שגרתי: הוא יתפטר מיד, יודה בעבירת מס בודדת, ייקנס ב-10,000 דולר ויוכל להמשיך בחייו כאזרח פרטי. טראמפ לא צריך לחשוש במיוחד מהמלצת ועדת 6 בינואר להעמידו לדין, אבל מינויו בחודש שעבר של ג'ק סמית לפרקליט מלווה בחקירות 6 בינואר ופרשת המסמכים איננו תיאטרון פוליטי. לסמית יש הזמן, התקציב והצוות הנחוצים כדי להגיש כתב אישום נגד טראמפ, משפחתו וצוותו. לכך מצטרפות החקירות בניו-יורק, מנהטן וג'ורג'יה. כל אלו יוצרים רשת משפטית עבה האופפת את טראמפ.
בחודש ספטמבר אמר טראמפ לתוכנית הרדיו של יואיט, כי אינו יכול להעלות את הדעת שיועמד לדין; "לא עשיתי שום דבר רע", הוסיף. אולי. אבל האם הוא מוכן להסתכן במשפט מול חבר מושבעים בוושינגטון, המלאה בשונאיו? מזה הוא צריך להיות מודאג. הפרשנית המשפטית הבכירה של הפוסט, רות מרקוס, סבורה שטראמפ לעולם לא יחתום על הסדר - למרות שלדעתה זהו פתרון טוב מבחינה לאומית.
אבל יואיט אינו מדבר על הסדר, משום שלדעתו עד כה לא הוצגו לציבור עובדות המצדיקות להרשיע את טראמפ בעבירה כלשהי. כל מי שעבד בבית הלבן יודע שמסמכים מתערבבים זה בזה בבלגן של החלפת ממשל, וכנשיא הייתה לטראמפ סמכות בלתי מוגבלת להסיר סיווג. החקירות בניו-יורק ובג'ורג'יה נראות חלשות מאוד מבחינה משפטית. יואיט לא מאמין שטראמפ התכוון לחולל את ההסתערות על הקפיטול. כל חבר מושבעים סביר שיפעל על-פי כללי הספק הסביר והוכחת הכוונה הפלילית יגיע לאותה מסקנה. אבל האם טראמפ צריך להסתכן בכך שיואיט טועה?
תומכיו האדוקים של טראמפ ממשיכים להאמין שהוא ז'אן ולז'אן אבירי של הפוליטיקה האמריקנית הנרדף בידי כנופיית צדקנים. אבל זה לא יבלום תובעים שישתכנעו שביכולתם להוכיח את יסוד הכוונה. אם הם ירצו להעמיד לדין את טראמפ, זה בדיוק מה שיעשו. ואז ישתולל תוהו ובוהו פוליטי ואזרחי. בראיון עם יואיט טראמפ לא איים באלימות אך צפה זעם - ובארה"ב כבר יש די והותר זעם. למעט הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני, איש אינו רוצה להצית את הכעס מכל הצדדים שיתלווה למשפטו של טראמפ.
טראמפ פורח בקרבות, אך מאבק משפטי כזה יגבה מחיר כבד ממנו, ממשפחתו ומאנשיו. לא עומדת לרשותו הלשכה המשפטית של הבית הלבן שתגן עליו, אלא רק עורכי דין פרטיים שידרשו תשלום מראש. אופציית אגניו יכולה לחסוך לו מי-יודע-כמה מיליוני דולרים, כמו גם את הסיכון שיורשע בידי חבר מושבעים עוין. הוא יצטרך להבטיח ללכת בעקבותיהם של נשיאים לשעבר: זכרונות, ספרייה ומוזאון, הרצאות בתשלום גבוה - אבל לא עוד קמפיינים לעצמו ולאחרים.
האם הוא יכול לשרוד בלי עצרות? אולי, אם זה מבטיח לחסוך לו אולמות משפט. עסקת אגניו שלו לא תכלול מאסר על תנאי, קנסות או הודאה. היא תכלול פירוק מנשק של כל הצדדים והתחייבות של טראמפ שלא להילחם עוד. טראמפ לעולם לא יהיה אגניו, כי הוא חולל את הטלטלה הפוליטית העזה ביותר בתולדות ארה"ב והותיר את חותמו על הפוליטיקה, בית המשפט העליון, המזרח התיכון ועוד. אבל כמו אגניו ייתכן שיהיה מוכן לעבור לשלב הבא - לא לאלמוניות, אלא לחופש מתובעים, מסיים יואיט.

תאריך:  22/12/22   |   עודכן:  22/12/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשות טראמפ
איתמר לוין
דוחות המס מגלים: לאחר שנים של הפסדים כבדים רשם טראמפ רווחים ניכרים בשלוש שנותיו הראשונות כנשיא ושילם מיליון דולר - ובשנה הרביעית שוב דיווח על הפסדים
איתמר לוין
חברת-האם לעסקי הנדל"ן של הנשיא לשעבר תגמלה בכירים בלא לשלם מיסים    טראמפ לא הועמד לדין, אך ההרשעה עשויה להאיץ את החקירה נגדו במנהטן
איתמר לוין
בכיר לשעבר במשרד המשפטים האמריקני, ג'ק סמית, ירכז את החקירות על אירועי 6 בינואר ובפרשת המסמכים    טראמפ: המשך ציד המכשפות של ממשל ביידן המושחת
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: לצד עבודתו הגלויה של המפקח המיוחד והמאבק עליה, ה-FBI ממשיך לאסוף ראיות ולבחון את ההיבט המשפטי של הפרשה
איתמר לוין
וושינגטון פוסט צולל לפרטי טענותיה של התובעת הכללית של ניו-יורק נגד בני משפחת טראמפ בתביעה האזרחית נגדם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il