X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
קלן. מדד דו-ספרתי ראשון מ-1951 [צילום: דניאל ניימאן, AP]
האינפלציה ב-2023: קרב בין הביקוש להיצע
יותר היצע ופחות ביקוש יאפיינו את השנה הנכנסת, צופה אקונומיסט; קרוב לוודאי שהעלאות הריבית יגרמו האטה משמעותית ואולי מיתון

"אינפלציה נמוכה היא הבעיה בה' הידיעה של זמננו", קבע ג'ון ויליאמס, נשיא הפדרל ריזרב של ניו-יורק, בשלהי 2019. שלוש שנים מאוחר יותר, הבעיה היא אינפלציה גבוהה. כמעט כל מדינות העולם סבלו ממנה ב-2022. אקונומיסט צופה שהמצב ישתפר בשנה הנכנסת, אך במחיר כבד לצמיחה הכלכלית.
2022 הייתה ייחודית בעומק של לחצי המחירים; האינפלציה העולמית הגיעה ל-9%. מדינות מתפתחות רבות מתמודדות בצורה קבועה עם אינפלציה גבוהה, אך הפעם האחרונה בה הייתה בעיה כזאת במדינות העשירות הייתה לפני ארבעה עשורים. בארה"ב היא תסתכם ב-7%, הגבוהה ביותר מזה 40 שנה; בגרמניה היא תהיה כ-10%, דו-ספרתית לראשונה מאז 1951.
הגורמים העיקריים לזינוק באינפלציה היו זינוק במחירי הדלק והמזון, שתרמו למעלה ממחצית מהאינפלציה. מחירים רבים החלו לעלות כבר בראשית 2022 בשל השלכות הקורונה על שרשרת האספקה, והפלישה הרוסית לאוקראינה החמירה את המצב: מחיר הנפט זינק בשליש, מחירי הדשנים והתחבורה השפיעו על ענף המזון, כמו גם בלימת ייצוא הגרעינים משתי המדינות הנלחמות. ההתייקרות הגיעו במהירות לחיי היום-יום של תושבי העולם.
אינפלציה כתוצאה משרשרת האספקה כואבת בפני עצמה, אבל מקור הדאגה העיקרי לבנקים המרכזיים היה שהיא חדרה לליבת מדדי המחירים – מוצרים ושירותים שאינם דלק ומזון, מה שמלמד שהיא צברה תאוצה משלה. הדבר מלמד על גורמים שמעבר לבעיית הנפט, מסביר אקונומיסט. מדינות רבות סובלות משוק עבודה הדוק, בין היתר בשל גל פרישות מוקדמות כתוצאה מהקורונה. חברות נאלצות להעלות את השכר כדי למשוך עובדים, מה שמגביר את האינפלציה. בארה"ב נוספו לכך תמריצי העתק מתקופת הקורונה, אשר תורגמו לאורך רוב 2022 לביקושי יתר.
כמעט בכל העולם חששו מקבלי ההחלטות שעליות המחירים יגרמו לעלייה בציפיות האינפלציוניות, מה שיוביל לדרישה להעלות שכר – וחוזר חלילה, תוך יצירת אינפלציה שהרבה יותר קשה לרסן. די היה בחשש זה לבדו, כדי להניע את הבנקים המרכזיים לפעולה. הפדרל ריזרב היה התוקפני ביותר, כאשר העלה את הריבית מאפס בחודש מרס ל-4.25% כיום. בנקים מרכזיים ברחבי העולם הלכו בעקבותיו.
ומה לגבי 2023? לדברי אקונומיסט, דרך אחת להסתכל על האינפלציה בשנה הנכנסת היא כדו-קרב בין ההתאוששות בהיצע לבין הירידה בביקוש. באופן מבטיח, חלק מן הגורמים שתדלקו את האינפלציה בשנה היוצאת החלו להתפוגג. מחיריהם של מוצרי הצריכה ירדו כאשר שרשרות האספקה חזרו לשגרה. מחיר הנפט חזר לרמתו לפני שנה, חלקית בשל התאוששות בתפוקה. המדיניות המוניטרית מתחילה להשיג את מטרתה: ריסון הביקושים. הענפים הרגישים ביותר לריבית נפגעים בצורה הקשה ביותר: ענף הנדל"ן הלוהט ספג צינון פתאומי.
אם ההתאוששות בהיצע – במיוחד מספר המעוניינים לעבוד – תימשך בקצב מהר די הצורך ובהיקף גדול די הצורך, הבנקים המרכזיים יוכלו לעצור את העלאות הריבית לפני שיגרמו מיתון עמוק. אבל כרגע נראה סביר יותר, שהם יגבו מחיר כבד מן הכלכלה העולמית. בשנה הנכנסת עשויים החששות מפני אינפלציה לפנות את מקומם לחששות מפני אבטלה.

תאריך:  02/01/23   |   עודכן:  02/01/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האינפלציה ב-2023: קרב בין הביקוש להיצע
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מר לוין, עקומות ההצע והביקוש
סתם אחד  |  2/01/23 23:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בניגוד לתחזיות המוקדמות, רוסיה צלחה את 2022 בהצלחה יחסית - בזכות מדיניות נבונה ותחליפים לסחר המערבי, מסביר אקונומיסט
איתמר לוין
החששות נובעים מהקיצוצים בענף ההיי-טק ומשינויים פנימיים, למרות שההנהלה אומרת שאין תוכניות כאלה - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
השמרנים המתנגדים לרפורמות של פרנציסקוס איבדו את מנהיגם הבלתי-מוכתר, וייתכן שכעת יהיה קל יותר לאפיפיור לפרוש - מסביר וושינגטון פוסט
איתמר לוין
ההיסטוריון הנודע אנתוני ביוור מסביר ב-Foreign Affairs מדוע המלחמה באוקראינה שונות מהפעמים הקודמות בהן נלחמה רוסיה בחורף ולרוב יצאה מנצחת
איתמר לוין
דוחות המס המלאים מגלים: טראמפ שילם מס פדרלי ב-2018 לראשונה לאחר עשור, כאשר רוב רווחיו היו ממכירת פרויקטים שהקים פרד טראמפ לפני עשרות שנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il