X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בנקמן-פריד. יכול להימשך עשר שנים [צילום: סת' ווניג, AP]
ארה"ב לא בנויה להתמודד עם קריסת FTX
החוקים וההליכים הרגילים בתחום פשיטות הרגל לא מתאימים לעולם הקריפטו בכלל ולהתמוטטות הענק של בורסת הפונזי שניהל סם בנקמן-פריד, מסביר אקונומיסט

ב-5.1.23 הופיע סם בנקמן-פריד להלווית אימפריית הקריפטו שלו. הוא הגיש עתירה נגד הליכי פשיטת הרגל של FTX ודרש לשחרר 500 מיליון דולר שהוקפאו לטובת הנושים, כדי לממן את ההליכים הפליליים בהם הוא מואשם בגניבת מיליארדי דולרים מכספי המפקידים. זוהי פתיחתו של קרב ארוך וכאוטי, צופה אקונומיסט, משום שחוקי פשיטת הרגל של ארה"ב אינם בנויים ליישום בחברות קריפטו.
בנובמבר ביקשה FTX את הגנת פרק 11 המפורסם של חוק פשיטות הרגל – הקפאת הליכים לצורך ארגון מחדש במקום פירוק. הליך זה מנוהל לרוב בין החברה לבין נושיה, כאשר בית המשפט קובע מהם החובות והחברה מנסה לשכנע את הנושים לקבל אחוזים ממנה במקום מזומן. בהליך נרחב מסוג זה יש 100 נושים והוא נמשך שנה; במקרים מורכבים במיוחד – לפחות שנתיים.
אם מביאים בחשבון לקוחות ומשקיעים, ל-FTX יש מיליון נושים – ההליך הגדול ביותר אי-פעם במדידה זו. היא הותירה 134 ישויות חדלות פרעון ב-27 מחוזות שיפוט, החל מניגריה וכלה במרחב המקוון. ההליך עשוי להימשך עשור ומחליפו של בנקמן-פריד, ג'ון ריי, הפך לסוג של חוקר פדרלי שהבטיח להמליץ על הליכים פליליים נוספים.
המשימה הראשונה של בית המשפט היא למצוא את הנושים. נותני האשראי לרוב להוטים לצעוד קדימה, אבל לא כאשר מדובר בקריפטו. מבחינתם של רבים, מה שמושך במטבעות הללו הוא האנונימיות – ובבית המשפט לא ניתן לשמור עליה. גם המשקיעים אינם ששים להודות בכשלונם. בהחלטה יוצאת דופן, הסכים בית המשפט להטיל חיסיון על שמותיהם של 50 הנושים הגדולים ביותר.
במקביל, ריי מתקשה לאתר נכסים. הדבר מחייב לשחזר את חשבונות החברה מתוך מה שהוא עצמו כינה "הנהלת החשבונות הגרועה ביותר שראיתי אי-פעם"; FTX אפילו לא תיעדה את הפקדות הלקוחות. מיליארדי דולרים נעלמו בחברת-האחות Alameda. בורסת הקריפטו פושטת הרגל BlockFi טוענת שמניותיה של FTX בפלטפורמת הסחר "רובינהוד", בשווי 500 מיליון דולר, משועבדות לה כבטוחה להלוואה.
עד כה איתר ריי כמה מיליארדי דולרים, אבל זו רק חצי עבודה, כי לשים יד עליהם – זה סיפור קשה עוד יותר. ארה"ב ובהאמה התקוטטו במשך חודשים עד שהסכימו להכניס טוקנים כ-3.5 מיליארד דולר להליך האמריקני. ריי גם מחפש את הסכומים הגדולים שתרם בנקמן-פריד לפוליטיקאים ומלכ"רים ואומר שיתבע לקבל אותן בחזרה.
בתי המשפט האמריקנים טרם החליטו כיצד להתמודד עם הקריפטו, ממשיך אקונומיסט. המטבע הווירטואלי נמצא בשטח כבר 15 שנה, אבל אין הסכמה במה בדיוק מדובר. החלפות טוקנים מתועדות ביומנים וירטואליים באמצעות תוכנה שאינה נשלטת בידי איש. הדבר אינו עולה בקנה אחד עם דיני הקניין, המשערים שמשהו שייך למישהו משום שכך קובע החוק או משום שהדבר נמצא פיזית ברשותו. לכן, ייתכן שאפילו הנושים שיזדהו לא יקבלו פיצוי. חוק ספציפי מגן על משקיעים בבורסת ניירות ערך, אך תנאי השימוש של FTX קבעו במפורש שהוא אינו חל עליה. הנושים עלולים להמתין שנים עד שיתברר להם האם וכמה יקבלו.
סכנה נוספת בפני הנושים היא אם יושג הסדר. קרוב לוודאי שרוב רכושה של FTX הוא בטוקנים; הדבר האחד עליו כולם מסכימים הוא שהטוקנים הללו אינם כסף. בית המשפט יצטרך לכמת את התביעות בדולרים; כמות הטוקנים שבידי FTX כה גדולה, עד שמימושם כדי להמירם לדולרים יחסל את שוויים.
מסלול אפשרי נוסף הוא למכור את החשבונות לבורסת קריפטו מתפקדת. מהלך כזה יחסוך את הצורך לממש את הטוקנים שאיש אינו רוצה, אך ישמר למשך שנים את החורבות של המבוכה הגדולה ביותר בתולדות הקריפטו – ויחייב למצוא קונה. הדבר היחיד הברור, מסכם אקונומיסט, הוא ש-FTX תמות בדיוק כפי שחיה: בתוהו ובוהו גמור.

תאריך:  12/01/23   |   עודכן:  12/01/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב לא בנויה להתמודד עם קריסת FTX
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הממשלה רוצה להעלות את גיל הפרישה – מול התנגדות עזה של האופוזיציה וארגוני העובדים    אקונומיסט מציע למקרון לשתוק אם הוא רוצה שיהיה לו סיכוי להצליח
איתמר לוין
ספרו של הנסיך הארי והראיונות הנלווים מקטינים מאוד את הסיכוי לפיוס, והסכסוך עלול להאפיל על ההכתרה - מנתח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
מיליוני החולים ומאות אלפי המתים עלולים ליצור משבר אמון - צופה אקונומיסט    שי מצידו נותן צידוק מצמרר: האתגרים מחזקים את האדם
איתמר לוין
לינה חאן, יו"ר נציבות הסחר הפדרלית, מסבירה בניו-יורק טיימס: איסור מעבר לחברה מתחרה פוגע הן בעובדים והן במשק כולו
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מצביע על דמיון בין פיאסקו הברקזיט בבריטניה, הפופוליזם של דונלד טראמפ והתחזקותו של הימין הקיצוני בבית הנבחרים: חוסר תפקוד פוליטי המוביל להעדר משילות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il