X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בני זוג ביחד? שלמו תוספת [צילום: סת' ווניג, AP]
ביידן יוצא למאבק נגד העלויות הנסתרות
המחיר הסופי שמשלם הצרכן האמריקני גבוה לעיתים משמעותית מזה שמוצג לו ניו-יורק טיימס מסביר מדוע, וגם כיצד הממשל תרם להיווצרות המצב

עלויות נסתרות הפכו להיות רכיב משמעותי בכלכלת הצריכה האמריקנית. מריוט והילטון גובות "דמי אתר נופש" גם במלונות רגילים. אמריקן, דלתא ויונייטד מוסיפים עלויות לכרטיסי הטיסה, כמו למשל מקומות סמוכים לבני זוג. המחיר הסופי לרכישת כרטיסים באתר טיקטמסטר עשוי להיות גבוה בעשרות אחוזים מן הבסיסי, מדגים ניו-יורק טיימס.
השבוע הכריז הנשיא ג'ו ביידן מלחמה על תוספות אלו (שהוא מכנה "דמי זבל") והקדיש להם פרק בנאום מצב האומה: "דמי זבל אולי לא משנים לעשירים מאוד, אבל הם משנים לרוב החבר'ה כמו אלו שאני גדלתי איתם. אני יודע כמה בלתי הוגן זה, שחברה גובה תשלומי יתר ויוצאת בלא פגע", אמר.
פתרון השוק לבעיה נראה פשוט: אם מריוט גובה "דמי אתר נופש" ב-50 דולר, הילטון יכולה לנסות ולגנוב את לקוחותיה על-ידי הימנעות מגבייה דומה. יש חברות שעושות זאת, כמו למשל סאות'ווסט איירליינס. אבל ריבוי העלויות הנסתרות מלמד בבירור שהשוק אינו יכול להתמודד איתן, משתי סיבות עיקריות.
האחת: בני אדם אינם מכונות רציונליות וההתנהגות הכלכלית שלהם אינה של מודלים – כפי שהוכיח חתן פרס נובל, פרופ' דניאל כהנמן. אנחנו עסוקים, לא מנתחים כל רכישה ונופלים קורבן להטעיות (כמו מחיר בסיסי נמוך). חברות גדולות למדו לנצל חולשות אלו. מתחרים אומנם יכולים להוקיע התנהגות כזאת, אבל הדבר מחייב מסר שיווקי מורכב שינסה לשכנע את הלקוחות להתגבר על אינסטינקטים פסיכולוגיים.
השנייה: כוח המונופול. בכמה שווקים אין ללקוחות בחירה של ממש. טיקטמסטר הוא לעיתים המשווק היחיד של כרטיסים לאירועים מסוימים. בעשורים האחרונים הפך המשק האמריקני לריכוזי יותר, בין היתר משום שהממשל פחות להוט לכפות את חוקי ההגבלים. הכלכלן תומס פיליפסון מעריך שהריכוזיות עולה 5,000 דולר בשנה למשק בית טיפוסי.
בכמה ענפים, המונופול והעלויות הנסתרות מחזקים זה את זה. למשל: המספר הנמוך של ספקי אינטרנט מובילים, מפחית את הסיכוי שמישהו יוכל לעצב אסטרטגיה עסקית שתתבסס על הימנעות מגביית תשלומי יתר כמו שעושות ווריזן וקומקסט. השתיים גם הצליחו להפוך את עזיבתן לשירות מעצבן וגוזל זמן. חברות תעופה משתמשות בצורה דומה בתוכניות הנוסע המתמיד, ולמעשה מענישות לקוחות שנוטשים אותן.
הטיימס מסביר, שממשל ביידן מנסה להתמודד עם הגורמים הבסיסיים לגביית העלויות הנסתרות. בתחום ההגבלים הוא אימץ מדיניות לוחמנית שלא הייתה דוגמתה מזה עשרות שנים. המאמץ נמצא בשלביו הראשונים, בלי נצחונות גדולים, אבל נראה שהממשל אכן יוצא ברצינות נגד הריכוזיות. הוא גם פועל במישרין נגד חלק מאותם תשלומים, כמו למשל בהגבלת העמלות תמורת דחיית תשלומי אשראי, וביקש מהקונגרס לאשר חוקים דומים מול ענפים נוספים.
כעת מתמקד הממשל בכללי הגילוי: לחייב חברות לומר ללקוחות מראש ובצורה ברורה מהו המחיר המלא. משרד התחבורה הציע לקבוע כלל כזה לגבי חברות התעופה. לכללי גילוי יש יתרון משום שקל יותר לאכוף אותם מאשר להטיל איסור על עלויות נסתרות ספציפיות; אם הממשל יאסור סוג אחד של תשלום, יימצא סוג אחר. "אנחנו לא רוצים שהחברות יתחרו זו בזו בהסתרת המחיר האמיתי", אומר אחד מיועציו של ביידן.
לא ברור עד כמה פעולותיו של ביידן אכן ישנו את התמונה. ב-50 השנים האחרונות נע הממשל לעבר מדיניות כלכלית שלעיתים קרובות אפשרה לחברות לעשות ככל העולה על רוחן, בהנחה שהשוק החופשי יפתור חריגות. התוצאה לא הייתה טובה במיוחד: הצמיחה הואטה, רווחי החברות עלו מהר יותר מאשר שכר עובדיהן, חוסר השוויון התרחב ורמת החיים עלתה באיטיות. העלויות הנסתרות הן דוגמה קטנה אך מהדהדת לסיבות שבעטיין הכלכלה המודרנית אינה מסייעת לאמריקנים כה רבים.

תאריך:  10/02/23   |   עודכן:  10/02/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביידן יוצא למאבק נגד העלויות הנסתרות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מנהיג קוריאה הצפונית ורעייתו ישבו בצידי השולחן באירוע עמוס גנרלים; במרכז ישבה בתם בת ה-11    וושינגטון פוסט על המשמעויות האפשריות
איתמר לוין
בתום שנה למלחמה באוקראינה, טום פרידמן מציג בניו-יורק טיימס את ניתוחו של ההיסטוריון רוברט קגן – המסביר מדוע התמיכה באוקראינה עולה בקנה אחד עם מדיניות החוץ המסורתית של ארה"ב
איתמר לוין
הנשיא בן 80 וההשפעות של מהלכיו המרכזיים יורגשו רק בעוד שנים. אבל בהחלט ייתכן שההיסטוריה תזכור אותו כנשיא של מפנה - מנתח אקונומיסט
איתמר לוין
רעידת האדמה האדירה הקודמת סללה את דרכו של ארדואן לשלטון. זו הנוכחית, שלושה חודשים בלבד לפני הבחירות, עשויה לסיים אותו - מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
עשרות עיתונאים נהרגו ונפצעו באוקראינה, כולל במתקפות רוסיות מכוונות, וברוסיה עצמה נקנסו ונעצרו מאות עיתונאים שהעזו לדווח את האמת על המלחמה – קובעים נתוני וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il