X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בנק סיגנצ'ר. ענף מסוכן במיוחד [צילום: בובי קלוואן, AP]
הממשל יכסה את כל הפקדונות ב-SVB הקורס
המשמעות: הלקוחות יקבלו את כספם בזבות הזרמה של 152 מיליארד דולר נסגר בנק סיגנצ'ר שהתמחה בענף הקריפטו; הממשל יכסה גם את הפקדונות בו - 86 מיליארד דולר
HSBC קנה את הסניף הבריטי
ענק הבנקאות HSBS רכש (13.3.23) את הסניף הבריטי של SVB תמורת ליש"ט אחת, ובכך הבטיח את כספיהם של המפקידים ואת המשך פרעון ההלוואות שהעניק הבנק. מדובר בפקדונות ב-6.7 מיליארד ליש"ט ובהלוואות ב-5.5 מיליארד ליש"ט.

הפיקוח על הבנקים במדינת ניו-יורק סגר הלילה (13.2.23) את בנק סיגנצ'ר, אשר קרס בשל משיכות מבוהלות של לקוחות. במקביל הודיע הממשל הפדרלי שיכסה את ההחזרים לכל לקוחותיו של בנק סיליקון ואלי (SVB) שנסגר בסוף השבוע, כמו גם ללקוחות בנק סיגנצ'ר. מדובר בסיוע שמטרתו להרגיע את הרוחות ולמנוע בהלת "ריצה אל הבנק" העלולה למוטט מוסדות פיננסיים נוספים.
בנק סיגנצ'ר התמקד בלקוחות בענף הקריפטו, אותם לרוב לא מוכנים לקבל בנקים ותיקים וגדולים (גם SVB אשר התמחה בענף ההיי-טק כמעט ולא עסק בתחום). הוא הוקם בשנת 2001 בידי ג'וזף דה-פאולו (המנכ"ל), סקוט שיי (היו"ר) וג'ון טמברלנס (סגן היו"ר). בסוף 2022 הסתכמו נכסיו ב-110 מיליארד דולר, הפקדונות היו 86 מיליארד דולר, וההלוואות - 65 מיליארד דולר. לבנק סיגנצ'ר יש 40 סניפים במדינות ניו-יורק, קליפורניה, נבאדה וצפון קרוליינה. הבנק הנפיק את מניותיו בנאסד"ק ב-2004 והתרחב במהירות.
בנק סיגנצ'ר החליט בשנת 2018 לקבל לקוחות מענף הקריפטו, המאופיין בתנודתיות רבה ולכן גם בסיכון רב - לצד הסיכוי לרווחים ניכרים. באותה שנה הגיעו 16% מן ההפקדות בו מענף זה, ואשתקד חלקן כבר היה 30%. המהלך הוביל לזינוק שער מניית הבנק מ-75 דולר לשיא של 375 דולר, אך גם העניק לו דימוי של בנק הפועל בענף מסוכן ובעל תדמית בעייתית. הרגולטורים ברחבי העולם אומרים שארגוני פשיעה וטרור מרבים להשתמש במטבעות הדיגיטליים, המהווים בעיקרם כלי השקעה ספקולטיבי ולא אמצעי תשלום לגיטימי. בשבוע שעבר נסגר בנק סילוורגייט, שהתמקד גם הוא בענף הקריפטו.
בשנת 2018 חשף ניו-יורק טיימס, כי בנק סיגנצ'ר מעניק שירותים בהיקף נרחב (יחסית לגודלו ותחומי עיסוקו) למשפחת טראמפ. הבנק מימן את מועדון הגולף של קבוצת טראמפ בפלורידה; איוונקה טראמפ הייתה חברה במועצת המנהלים שלו בשנים 2013-2011, ובאותה תקופה העניק הבנק הלוואות למקורבים לעסקיו של דונלד טראמפ. לאחר אירועי 6 בינואר סגר הבנק שני חשבונות של טראמפ, בהם היו 5.3 מיליון דולר, וקרא לו להתפטר.
קו אשראי למוסדות פיננסיים
במקביל הודיעו הפדרל ריזרב, משרד האוצר והחברה הפדרלית לביטוח פקדונות (FDIC), כי החל מהבוקר תהיה לכל לקוחות SVB גישה לכל פקדונותיהם. מאחר ש-FDIC תפסה את השליטה בבנק, המשמעות היא שהממשל יזרים לו 152 מיליארד דולר לכיסוי הפקדונות למרות ש-85% מהם אינם מבוטחים; סכום הביטוח המירבי הוא 250,000 דולר לחשבון. הממשל לא יכסה את הפסדיהם של המשקיעים במניות הבנק ואיגרות החוב שהנפיק, כך שכספם אבד לחלוטין (אלא אם יושגו סכומים משמעותיים בהליך הפירוק של הבנק או במכירת השלד הבורסאי שלו, והסיכויים לכך קלושים).
הממשל גם הבהיר, כי לא ייעשה שימוש בכספי משלם המיסים לכיסוי ההפסדים, אלא יגבה תשלום נוסף מן הבנקים אותם הוא מבטח. על-פי ההודעה, ההחלטה התקבלה "לאור האירועים בשוק, מעקב אחרי המגמות בו ובשיתוף פעולה הדוק עם הרגולטורים המדינתיים" במטרה להגן על הלקוחות והמערכת הפיננסית. הנשיא ג'ו ביידן אמר אמש, כי המהלך נעשה בהנחייתו וכי יתייחס הערב בהרחבה למצב המערכת הפיננסית.
ההודעה באה בעוד הממשל ממשיך במאמציו למצוא רוכש ל-SVB כל עוד הדבר אפשרי. אבל בסופו של דבר החליטו הרגולטורים שלא להמתין ולכסות מיד את כל הפקדונות, כדי למנוע בהלה העלולה לצאת משליטה ולפגוע גם במוסדות פיננסיים אחרים – למרות שהם יציבים בפני עצמם. בעיקרון אמורה FDIC לסגור בנקים כושלים במחיר הנמוך ביותר האפשרי, אך הפעם החליט הממשל לקבוע שמדובר בסכנה ליציבות המערכת – מה שמאפשר לו להכניס את היד לכיס.
האוצר העמיד 25 מיליארד דולר במזומן לתוכנית הלוואות חדשה, אשר תוכל לסייע למוסדות פיננסיים נוספים – בנקים, אגודות להלוואות, חברות אשראי ועוד. הקרן תעניק להם הלוואות לשנה כנגד בטחונות בדמות אג"ח ממשלתיות, שעבוד חוב מדורג (דהיינו לא בדירוג זבל) וניירות ערך מגובי משכנתאות. בכך מעמיד האוצר קו אשראי זמין למוסדות שלקוחותיהם יבקשו למשוך את כספם, בתקווה שעצם קיומו ירגיע את המערכת. בנקים רבים ספגו הפסדים על הנייר בשל הזינוק בריבית, וקרן ההלוואות תאפשר להם לקבל מימון כנגד השווי המקורי של נכסיהם שנרכשו בריבית אפסית – למרות שהוא ירד בשל העלאות הריבית.

תאריך:  13/03/23   |   עודכן:  13/03/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הממשל יכסה את כל הפקדונות ב-SVB הקורס
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הנשיא ניצב בפני התנגדות קשה לרפורמה בפנסיה ומחלוקות על הכיוון אליו יפנה האיחוד האירופי    לאקונומיסט יש כמה הצעות מעשיות עבורו
איתמר לוין
בענף הקריפטו טוענים שקריסת בנק סיליקון ואלי מוכיחה שהבנקאות ריכוזית מדי    מבקרי הענף אומרים שהוא אחראי לחלק מהפניקה, מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
קריסת הענק תפגע בענף ההיי-טק ואולי יהיו קריסות נוספות, אך התמקדותו בענף מסוכן זה תמנע משבר פיננסי רוחבי - מעריך וושינגטון פוסט
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: מושל פלורידה מדבר ללא הסתייגות בשיחות פרטיות על התמודדות למועמדות הרפובליקנים; תומכיו הקימו גוף לגיוס כספים לקמפיין
איתמר לוין
זוהי הברירה בפניה ניצבים הבנקים המרכזיים, לאחר שהעלאות הריבית החדות לא הצליחו להוריד די הצורך את המחירים והפעילות - מנתח אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il