X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
"חולשות מהותיות" במערכת הדיווח [צילום: סת' ווניג, AP]
הלוואת ענק מהבנק המרכזי לקרדיט סוויס
הבנק המרכזי השווייצרי הלווה 54 מיליארד דולר לבנק שאיבד אתמול רבע מערכו אקונומיסט: יש סיכוי לשיפור, אבל המשקיעים יושבים על הגדר

הנפקות בעייתיות עלולות להטביע בנקים. זה מה שקרה בשבוע שעבר לבנק סיליקון ואלי, כאשר לא הצליח לגייס הון. אתמול (15.3.23) גילה בנק קרדיט סוויס, כי גם בעלי מניות בעייתיים יכולים לגרום נזק כבד. הבנק הלאומי הסעודי [חברה עסקית, להבדיל מהבנק המרכזי], בעל השליטה בבנק הענק השווייצרי, כנראה סובל ממקרה קשה של חרטת קונה. כאשר נשאל האם יזרים לו הון נוסף, התשובה הייתה: "ממש לא, וזה מסיבות רבות מחוץ לפשוטה ביותר – ענייני רגולציה וחוק".
התוצאה הייתה – מדווח אקונומיסט – שהמשקיעים אצו לחפש מחסה. מניות קרדיט סוויס צנחו ב-25% לשערן הנמוך ביותר אי-פעם, וגם בנקים אירופיים אחרים ספגו מהלומה. בסוף היום הודיעו הרגולטורים השווייצריים שהבנק עומד בדרישות הלימות הון, ולאחר מכן העמיד לרשותו הבנק המרכזי הלוואה ב-54 מיליארד דולר. [בעקבות זאת מזנקת מניית קרדיט סוויס (16.3.23) ב-30%].
המשקיעים לא יאבדו את כל כספם, אך יש להם סיבות רבות לדאגה. קרדיט סוויס הפסיד מיליארדי דולרים כאשר קרסו חברת ניהול העושר Archegos Capital וחברת המימון Greensill Capital שהיו לקוחות שלו. אשתקד משכו לקוחות כספים מכל פינה בבנק, והמשקיעה הוותיקה Harris Associates איבדה את סבלנותה ומכרה את כל אחזקותיה.
בשבוע שעבר (9.3.23) הודיע הבנק ברגע האחרון של דחייה בפרסום דוחותיו לשנת 2022, בשל פניית רשות ניירות הערך האמריקנית. הבעיות החשבונאיות לא היו משמעותיות, אך הבנק הודה שהתגלו "חולשות מהותיות" בשיטת הדיווח שלו – ממש לא מה שמרגיע את המשקיעים. כאשר פורסם הדוח שלשום, היה בו ההפסד הרבעוני החמישי ברציפות. מאידך-גיסא, גיוס של 4.3 מיליארד דולר בסוף השנה העלה את הלימות ההון לשיעור מרשים של 14.1%, אך מעטים סוברים שהיא תישאר ברמה זו כאשר הבנק בדרך לארגון-מחדש מקיף ומנסה להפסיק את בריחת כספי הלקוחות.
בריחה זו היא בעיה מיידית, מציין אקונומיסט. היקף הנכסים שבניהול חטיבת ניהול העושר צנח ב-27% ל-540 מיליארד פרנק. עסקי הבנקאות בשווייץ – באופן מסורתי פרת המזומנים של קרדיט סוויס – סיפקו נחמה מסוימת. אבל ברבעון הרביעי נמשכו מהבנק כספים בשווי 8% מהנכסים שבניהולו, מה שחייב אותו להשתמש בעתודות ההון שלו.
המנכ"ל אולריך קומר מקווה לקצץ בהוצאות ולארגן מחדש את בנקאות ההשקעות, אך בפני הבנק ניצבים קשיים נוספים. בנק ההשקעות המחודש, תחת השם קרדיט סוויס פירסט בוסטון, ינוהל בידי מיכאל קליין, שהיה חבר בדירקטוריון קרדיט סוויס עד אוקטובר שעבר. קליין הוא אסף עסקות שהתפרסם כאשר ישב (כ"יועץ אסטרטגי") משני צידי המתרס במיזוג הענק של חברות הכרייה גלנקור ו-Xstrata בשנת 2012. בחודש שעבר רכש קרדיט סוויס את חברת הייעוץ שלו ב-175 מיליון דולר.
ראוי להתייחס ברצינות לנסיונו של קרדיט סוויס לבנות בנק השקעות מתמחה וגדול. יש לו עבר של מצוינות במכירת תאגידים, אשר בסופו של דבר תתאושש אחרי ההאטה של 2022. אבל נראה שהשבוע החליטו המשקיעים לשבת על הגדר כדי להעריך את נזקיהם. אין זה סביר שתהיה "ריצה אל הבנק", אך אם כן – קרוב לוודאי שממשלת שווייץ תיחלץ להציל אותו, אולי באמצעות מכירתו לבנק המתחרה והמוצלח יותר, UBS. אבל עסקה כזו תהיה בעייתית מאוד לביצוע ולא ממש הגיונית מבחינה מסחרית.

תאריך:  16/03/23   |   עודכן:  19/03/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הלוואת ענק מהבנק המרכזי לקרדיט סוויס
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
החילוץ בידי הממשל יוצר סיכון מוסרי העלול להוביל לנפילות נוספות - והדרך למנוע אותן הוא פיקוח הדוק, כותב קרוגמן בניו-יורק טיימס
איתמר לוין
אקונומיסט סוקר את העידכון למדיניות החוץ והביטחון, ובמרכזו יצירת קשר בין הזירה האירופית לזירה הסינית    האם התקציב יגיע ל-2.5% מהתמ"ג?
איתמר לוין
העיתונאית והחוקרת אסלי איידינטסבאס טוענת בוושינגטון פוסט שעל האופוזיציה לשכנע את המצביעים - בעוד תשעה שבועות - שהיא יכולה לעשות עבודה טובה יותר
איתמר לוין
יעד האינפלציה מחייב העלאת ריבית נוספת בשבוע הבא, בעוד הטלטלה בענף הבנקאות מחייבת משנה זהירות    ניו-יורק טיימס: ייתכן שההעלאה תהיה מתונה
איתמר לוין
לבנק סיליקון ואלי הגיע ליפול; הבעיה הייתה שהממשל והרגולטורים ויתרו על אמצעים חיוניים שנועדו להוביל לנפילות רכות - סבור אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il