X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הפגנה היום בפריז נגד ההעלאה [צילום: לואיס ג'ולי, AP]
מקרון יעלה בצו נשיאותי את גיל הפרישה
האסיפה הלאומית צפויה לדחות הערב את העלאת הגיל מ-62 כיום ל-64 ב-2030 - והנשיא יפעל באמצעות צו הצעד עלול להחריף את המאבק הציבורי הקשה ועשוי להוביל לנפילת הממשלה

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, עומד להודיע (16.3.23) על העלאת גיל הפרישה מ-62 כיום ל-64 בשנת 2030 - צעד שנוי במחלוקת אותו יבצע בצו נשיאותי ולא באישור האסיפה הלאומית. המהלך צפוי להחריף את המחאות הקשות נגד ההעלאה ואולי אף להוביל להצבעת אי-אמון בממשלתו.
גיל הפרישה בצרפת הוא מן הנמוכים במדינות העשירות, והמשמעות היא שלעובדים יש פחות שנים לחסוך ליותר שנות פנסיה. במצב זה, עלולים רבים להיוותר ללא אמצעים כספיים מספקים בשנותיהם המתקדמות, ובמקביל עלולות תוכניות הפנסיה לסוגיהן לקרוס בשל חוסר יכולת לעמוד בהתחייבויותיהן. בעיית הפנסיה משותפת לכל המדינות המפותחות, ובגרמניה למשל עומד גיל הפרישה לעלות מ-65 ל-67 - ללא התנגדות של ממש.
העלאת גיל הפנסיה הייתה תוכנית דגל של מקרון עוד בקדנציה הראשונה שלו (2021-2017), אך הוא לא הצליח לקדם אותה בשל ההתנגדות העזה ומשום שהקורונה שינתה לחלוטין את סדר היום שלו - כמו של כל מנהיגי העולם. אשתקד הכריז מקרון שהוא יממש את התוכנית אם ייבחר לקדנציה נוספת, והוא אכן נבחר - אך במקביל איבד את הרוב באסיפה הלאומית, הבית התחתון של הפרלמנט.
אליזבת בורן ממפלגת "רנסנס" של מקרון עומדת בראש ממשלת מיעוט הנהנית מתמיכתם של רק 250 מבין 577 חברי האסיפה הלאומית. אם הממשלה תיפול בהצבעת אי-אמון, תוכל האופוזיציה לכפות על מקרון למנות אחד מאנשיה לראש הממשלה. מנהיגת הימין הקיצוני מרין לה-פן עומדת בראש סיעת האופוזיציה הגדולה ביותר, "המסע הלאומי", אך אין סיכוי שתצליח לגבש רוב למינויה. הבית העליון - הסנאט - אישר היום ברוב גדול את העלאת גיל הפרישה, אך באסיפה הלאומית מסתמן רוב נגדה.
האיגודים המקצועיים מתנגדים להעלאת גיל הפרישה, כמו גם שני שלישים מהצרפתים על-פי סקרי דעת קהל. ההתנגדות למהלך הביאה בחודשים האחרונים להפגנות ושביתות נרחבות, כולל בשירותי הרכבות, התעופה והתברואה, וברחובות פריז נערמים גלי אשפה.
תוחלת החיים בצרפת עלתה בשלוש שנים בשני העשורים האחרונים, בעוד גיל היציאה הממשי משוק העבודה נמוך בה בשלוש שנים מאשר הממוצע באיחוד האירופי. התוצאה היא, שהגברים בצרפת צפויים לחיות 24 שנים בפרישה לעומת 19 שנים באיחוד האירופי ובארה"ב. וכאמור, יש להם פחות שנות עבודה כדי לצבור את ההון הדרוש לשנות הפרישה.
מתנגדי ההעלאה אומרים, כי זכויות העובדים בצרפת הן תוצאה של מאבקים קשים מול ממשלות רבות ושייכות לליבת הזהות הלאומית. לדבריהם, תנאי העבודה הורעו משמעותית בעשורים האחרונים, ואת המשבר הפנסיוני יש לפתור על-ידי העלאות שכר - שממילא יגדילו גם את ההפרשות לפנסיה.
תומכי ההעלאה משיבים, כי המוקד שניתן בחודשים האחרונים לתנאי התעסוקה, צפוי להביא לשיפור גם בהם - בלא קשר להעלאה עצמה. הממשלה הבטיחה להגביר את ההגנות על עובדים מתבגרים, לנוכח ההתנהלות של חברות הנוהגות לפטר אותם שנים אחדות לפני הגיעם לגיל הפרישה. אולם, האיגודים המקצועיים העיקריים לא הסתפקו בהבטחות אלו, והם מובילים את השביתה הכללית הראשונה בנשיאותו של מקרון.

תאריך:  16/03/23   |   עודכן:  16/03/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מקרון יעלה בצו נשיאותי את גיל הפרישה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אקונומיסט צופה: רבים יבקשו להתמודד על ירושת SVB, חברות ההיי-טק יקבלו יחס פחות מפנק, ובעיקר - הפעילים בענף יבינו שהם בני תמותה
איתמר לוין
הבנק המרכזי השווייצרי הלווה 54 מיליארד דולר לבנק שאיבד אתמול רבע מערכו    אקונומיסט: יש סיכוי לשיפור, אבל המשקיעים יושבים על הגדר
איתמר לוין
החילוץ בידי הממשל יוצר סיכון מוסרי העלול להוביל לנפילות נוספות - והדרך למנוע אותן הוא פיקוח הדוק, כותב קרוגמן בניו-יורק טיימס
איתמר לוין
אקונומיסט סוקר את העידכון למדיניות החוץ והביטחון, ובמרכזו יצירת קשר בין הזירה האירופית לזירה הסינית    האם התקציב יגיע ל-2.5% מהתמ"ג?
איתמר לוין
העיתונאית והחוקרת אסלי איידינטסבאס טוענת בוושינגטון פוסט שעל האופוזיציה לשכנע את המצביעים - בעוד תשעה שבועות - שהיא יכולה לעשות עבודה טובה יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il