X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
המערכת יושבת על הפסדים של 1.75 טריליון דולר [צילום: אליז אמנדולה, AP]
עידן "הכל בשניים" הסתיים בחבטה עזה
ניו-יורק טיימס מסביר מדוע העלאות הריבית החדות תפסו בהפתעה את המשק האמריקני, מה הקשר שלהן לבעיות בבנקאות והאם הריבית תעלה שוב השבוע

המספר שהגדיר את העשור הקודם בכלכלת ארה"ב היה 2%: זה היה שיעור האינפלציה, הצמיחה והריבית. בוול סטריט ובפדרל ריזרב החלו להאמין, כי העידן של "הכל בשניים" יימשך לעד. ההימור נכשל ועם קריסת בנק סיליקון ואלי מתחילה ארה"ב לחוש בתוצאות – מנתח ניו-יורק טיימס.
האינפלציה הפתיעה את הכלכלנים ומקבלי ההחלטות, וגם לאחר שהתרחקה מן השיא היא עומדת של 6%. ה"פד" העלה את הריבית ל-4.5% בניסיון להיאבק בה והשבוע (22.3.23) הוא עשוי להעלותה שוב. והזינוק בעלויות המימון מפתיע את המגזר העסקי, המשקיעים ומשקי הבית.
SVB הוא הדוגמה הקיצונית ביותר של מוסד פיננסי שנרדם בשמירה. הבנק יצר תיק גדול של אג"ח לטווח ארוך, אך לא הגן על עצמו מפני עלייה פתאומית בריבית. שווי השוק של אותן אג"ח (בריבית נמוכה) צנח בצורה חדה כאשר אפשר לרכוש כאלו המעניקות תשואה גבוהה בהרבה. ההפסדים על הנייר הבריחו את המשקיעים, יצרו "ריצה אל הבנק" וגרמו להתמוטטותו, עם גלי הדף לרוחב ענף הבנקאות כולו.
טעותו של SVB הייתה קטלנית אך לא יחידה במינה. לבנקים רבים יש אחזקות דומות, והבנקים האמריקניים יושבים על הפסדים בספרים בסך 620 מיליארד דולר בשל ירידת ערכם של ניירות ערך ב-2022. בצירוף של הפסדים נוספים, למשל בשל משכנתאות בריבית נמוכה, ההערכה היא שמדובר ב-1.75 טריליון דולר. הבנקים יכולים לאזן הפסדים אלו ברווחים על פקדונות, אבל זה כמובן לא עובד אם המפקידים נכנסים לבהלה ומושכים את כספם.
הרגולטורים חוששים מפני סיכון ריבית אפשרי בקנה מידה רחב. ה"פד" הודיע בשבוע שעבר על תוכנית חירום למתן הלוואות לבנקים כנגד שעבוד אותם ניירות ערך הפסדיים, מה שיאפשר להם לברוח זמנית מן התוצאות של ירידת הערך. אבל אפילו אם מאמץ זה יעלה יפה, יש חולשות אחרות אשר הועמקו בשנות הריבית הנמוכה – מה שעלול לגרום בעיות נוספות כאשר ממילא קשה ליטול הלוואות. "כאשר ה'פד' לוחץ על הבלמים, מישהו עף לתוך החלון; אתה רק לא יודע מי", אומר הכלכלן הראשי של ג'ייפי מורגן צ'ייס, מייקל פרולי.

הקורונה טרפה את התחזיות
בנק בסידני מציע ריבית של 5% [צילום: ריק רייקרופט, AP]

הטיימס מסביר, כי מדובר בהיגיון פשוט. כאשר עלויות המימון נמוכות מאוד, יש צורך בסיכון גבוה יותר כדי להרוויח על כסף מזומן – מה שאומר שהוא מושקע לטווח ארוך יותר או מושקע במיזמים מסוכנים. אבל כאשר ה"פד" מעלה את הריבית כדי לצנן את המשק ולהוריד את האינפלציה, הכסף נע לעבר הביטחון היחסי של אג"ח ממשלתיות והשקעות יציבות אחרות, הביקוש להן עולה וכך גם התשואה שהן מעניקות.
זה מה שקורה כיום לענף הטכנולוגיה. המשקיעים מכרו מניות של חברות היי-טק, ששעריהן קשורים לתחזיות הצמיחה, שכן ההימור על הכנסות עתידיות הוא פחות מושך כאשר ניתן לקבל ריבית גבוהה על אג"ח ממשלתיות שהן הרבה יותר בטוחות. הטלטלה הכספית הובילה עד מהרה את החברות לפטר רבבות עובדים.
זה מה שאמורה לעשות מדיניות הריבית של ה"פד": להנמיך את תחזיות הצמיחה, להקשות על השגת מימון, להביא לאובדן משרות ובסופו של דבר להאט את הביקושים וכך להוריד את האינפלציה. אבל לעיתים הנזק אינו נגרם בצורה כה מתוכננת ומסודרת, כפי שמבהירות הבעיות הנוכחיות בענף הבנקאות. "אתה לוחץ יותר על הצינור, לפעמים הוא עלול להיסדק – אבל לעולם אינך יודע מראש היכן", מסביר ג'רמי שטיין, לשעבר מבכירי ה"פד" וכיום באוניברסיטת הרווארד.
הפדרל ריזרב עצמו ער לאפשרות שכמה בנקים עלולים להיקלע לבעיות בשל הזינוק החד בריבית, כמותו לא נראה מזה שנים. אבל חלפו שנים רבות מאז שהבנק המרכזי בדק בצורה רשמית את השפעתה של העלאת ריבית על הבנקים – משום שכולם העריכו שהעלאות כאלו לא ישובו להתרחש. הערכות ה"פד" אשתקד, גם אחרי חודשים של האצה באינפלציה, היו ששערי הריבית יגיעו לכל היותר ל-2.8% לפני שיירדו ל-2.4% בטווח הארוך.
הערכות אלו התבססו על נסיון העבר הקרוב ועל יסודות המשק: הנזילות גבוהה והאוכלוסייה מזדקת, מה שאומר שכסף רב מחפש השקעות בטוחות בריבית נמוכה. הקורונה ניפצה תחזיות אלו וכיום כלל לא ברור האם ומתי הריבית תחזור לרמה נמוכה. הבנקים המרכזיים אומנם מצפים שעלויות המימון יהיה בסביב 2.5% בטווח הארוך, אך נכון לעכשיו הריבית תישאר גבוהה זמן רב – עד שהאינפלציה תחזור לסביבות 2%.
אולם, ממשיך הטיימס, הפגיעה המפתיעה של הריבית הגבוהה במערכת הבנקאית עשויה לחייב התאמות במדיניות הריבית. הבנקים המרכזיים רמזו שהריבית עשויה להגיע לסביבות 5% בשל התמשכות האינפלציה ועוצמתו של שוק העבודה, אך לא ברור האם יוכלו לדבוק במדיניות זו לנוכח הטלטלה הפיננסית. ייתכן שהם יעדיפו לנהוג בזהירות בעידן של חוסר ודאות וסכנה של כאוס פיננסי.

תאריך:  19/03/23   |   עודכן:  19/03/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עידן "הכל בשניים" הסתיים בחבטה עזה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס: הבנקים הקטנים והבינוניים עלולים לצמצם את ההלוואות - והמשק כולו ייפגע    התחזית האופטימית: יש מספיק חוזק שימנע פגיעה רחבה
איתמר לוין
כל רכיבי מערכת התעופה האזרחית מצויים במרוץ להשתקם מהקורונה, אך המערכות אינן מתאימות לשנת 2023 - טוען טייס בכיר במאמר בוושינגטון פוסט
איתמר לוין
רופא הספורט ג'ורדן מצל מציין בניו-יורק טיימס, שהעדר תנועה מספקת גורם למחלות, בעוד העדר קשרים חברתיים מוביל לדיכאון וחרדות
איתמר לוין
האסיפה הלאומית צפויה לדחות הערב את העלאת הגיל מ-62 כיום ל-64 ב-2030 - והנשיא יפעל באמצעות צו    הצעד עלול להחריף את המאבק הציבורי הקשה ועשוי להוביל לנפילת הממשלה
איתמר לוין
אקונומיסט צופה: רבים יבקשו להתמודד על ירושת SVB, חברות ההיי-טק יקבלו יחס פחות מפנק, ובעיקר - הפעילים בענף יבינו שהם בני תמותה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il