X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טופול ב"כנר על הגג", 1997 [צילום: פלאש 90]
טוביה של טופול: אהבה לעבר והיטמעות בהווה
שרה וילדמן, עורכת ובעלת טור בניו-יורק טיימס, נפרדת מחיים טופול בהסבר מעמיק על המקום שמילא "כנר על הגג" בחברה היהודית בארה"ב

"שווער צו זאמן א ייד" – "קשה להיות יהודי". זהו שמה של קומדיה שכתב שלום עליכם, ואשר יכלה לבוא הישר מפיה של הדמות המפורסמת ביותר אותה יצר – טוביה החולב, גיבור "כנר על הגג". שרה וילדמן, עורכת ובעלת טור בניו-יורק טיימס, נזכרה בביטוי כאשר שמעה בשבוע שעבר על פטירתו של חיים טופול.
זֶרוֹ מוֹסְטֶל כיכב בהפקת המחזמר בבורדוויי, אך ב-1971 נבחר טופול לגלם את הדמות בסרט והטמיע לנצח את שיחותיו עם האלוקים בזכרונם של יהודים ולא-יהודים כאחת. טופול היא האיש שרואים כאשר חושבים על האב לחמישה, עמוס הדאגות בענייני כסף ומסורת, המנווט את דרכו בימיה האחרונים של השטעטעל בתחום המושב, המתמודד עם הכוחות שבסופו של דבר יביאו לקיצם מאות שנים של חיים יהודיים במזרח אירופה.
וילדמן צפתה שוב בסרט בסוף השבוע, לראשונה מזה שנים, והתפעמה לראות עד כמה הוא יהודי – אך גם אוניברסלי. "כנר על הגג" קושר את היהודים לסיפור הגדול יותר של גירוש והגירה ותקווה – סיפור שהוא חלק מהותי מזהותה של ארה"ב כאומת מהגרים. כאשר יצא הסרט אמר טופול לטיימס, כי הוא מקווה שהסרט יעזור למיעוטים להבין שיש להם זכויות, שלא יסכימו להידחף בידי הרוב – "ואולי ביום מן הימים גם הרוב יבין זאת".
ה"כנר" גם עוסק בסוגיה חוצת תרבויות: אב המתקשה להבין כיצד ילדיו יוצאים נגד המסורת. אין זה מקרה: טוביה בא לעולם כגיבור "טוביה ובנותיו" של שלום עליכם, בעוד "כנר על הגג" הוא יצירה אמריקנית אשר הטמיעה את היהודים בסיפור האמריקני בצורה שלא הייתה מוצלחת ממנה. המחזמר בא לעולם ב-1964, בשילוב של המנהגים היהודיים ברוסיה עם הסגנון של התיאטרון האמריקני.
היה זה פחות מ-20 שנה לאחר השואה, ולמרות שהמחזמר מתרחש על-רקע הפוגרומים ברוסיה הצארית של 1905, אין ספק שהיה בו מסר של האסון הצפוי להגיע שלושה עשורים מאוחר יותר. אבל התמונה הכוללת מסוננת-משהו: הצופה עד לאלימות אנטישמית, אך כולם מצליחים לעזוב, איש אינו נאנס או נרצח. היה זה שחזור של הפחד, המאבק, המסורת והניצחון היהודיים שהקהל האמריקני יכול היה לתפוס – סבורה וילדמן.
"כאשר ה'כנר' עלה על הבמה, מבחינת היהודים האמריקניים ההליכה לברודוויי לראות הדלקת נרות שבת וחופה הייתה עניין גדול מאוד", מסבירה עליזה סולומון שכתבה על תולדות המחזמר. לפני כן, הייצוג הבימתי של יהודי מזרח אירופה היה מוגבל לאיזורים בהם התגוררו. ה"כנר" היה היצירה הגדולה הראשונה של התרבות הפופולרית, אשר הציגה את המולדת הישנה בחום ובאהבה.
במקביל, המחזמר אולי גם היה הפעולה המובהקת של היטמעות. פרופ' רות ויזֶה מאוניברסיטת הרווארד אומרת שאחד ההבדלים הגדולים בין טוביה של שלום עליכם לבין זה הבימתי, הוא בתגובתו לכוונתה של בתו חווה להינשא לגוי. בספר היא מנודה מן המשפחה. בסרט היא חוזרת להיפרד ממשפחתה הנמלטת, ובעלה מוכיח אותו על התעלמותו מבנם-נכדו – מה שיוצר מעין משוואה מוסרית בינו לבין אלו המגרשים את היהודים. טוביה מתרכך קמעא ונפרד מהם בברכה. שלום עליכם לעולם לא היה משלים עם נישואי תערובת, אפילו לא בדיעבד.
יש מן האירוניה בכך שטופול, צבר בן 36, הפך לפנים של דמות השטעטעל הידועה ביותר. טופול היה כה נמרץ, עד שהוא היה מסוגל ליטול על עצמו את המשא כאשר סוסו היה תשוש מדי – דמות מחודשת של יהודי שרירי. הוא גילם את הדמות אלפי פעמים, עד שהיה הרבה יותר זקן ממנה. "כמה אנשים ידועים בזכות תפקיד אחד?", אמר ב-2015. "כמה אנשים במקצוע שלי ידועים ברחבי העולם? כך שאני לא מתלונן".

תאריך:  20/03/23   |   עודכן:  20/03/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טוביה של טופול: אהבה לעבר והיטמעות בהווה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בתי המשפט הפדרליים בוושינגטון עלולים להיות מוצפים במשך שנים בהליכים נגד הפורעים - וזה עוד לפני סיום החקירות נגד טראמפ ומקורביו, מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
הבנק הגדול ביותר בשווייץ ירכוש את השני בגודלו בעסקת מניות בשווי 2 מיליארד דולר - 25% בלבד משווי השוק שלו    המטרה: למנוע קריסה שתזעזע את ענף הבנקאות כולו
איתמר לוין
תאגיד הענק ההודי, השולט גם בנמל חיפה, מתאושש מן הצניחה של שני שלישים בשוויו שספג לפני חודש וחצי - מדווח אקונומיסט
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מסביר מדוע העלאות הריבית החדות תפסו בהפתעה את המשק האמריקני, מה הקשר שלהן לבעיות בבנקאות והאם הריבית תעלה שוב השבוע
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס: הבנקים הקטנים והבינוניים עלולים לצמצם את ההלוואות - והמשק כולו ייפגע    התחזית האופטימית: יש מספיק חוזק שימנע פגיעה רחבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il