X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הבנק הנרכש יקטן בצורה חדה [צילום: סאנג טאן וסת' ווניג, AP]
בנק UBS רוכש את בנק קרדיט סוויס
הבנק הגדול ביותר בשווייץ ירכוש את השני בגודלו בעסקת מניות בשווי 2 מיליארד דולר - 25% בלבד משווי השוק שלו המטרה: למנוע קריסה שתזעזע את ענף הבנקאות כולו

בנק UBS השווייצרי רוכש את בנק קרדיט סוויס - הודיעו (19.3.23) שני הבנקים והבנק המרכזי של שווייץ. כלי תקשורת אחרים מוסרים שמדובר במו"מ מתקדם שטרם הושלם. העסקה היא בין שני הבנקים הגדולים ביותר בשווייץ ונועדה לחלץ את קרדיט סוויס, הקטן ביניהם, מן המשבר המתמשך שהביא אותו בשבוע שעבר לסף קריסה.
העסקה תהיה כולה במניות ובהיקף של 2 מיליארד דולר. UBS הסכים לבצע אותה על-פי שווי של 0.50 פרנק שווייצרי למניית קרדיט סוויס, כפול מן השווי שהציע מוקדם יותר היום - אך הרחק משווי השוק של הבנק הנרכש. עם סיום המסחר שלשום (17.3.23) עמד שער המניה על 1.86 פרנק, לאחר שאיבד עשרות אחוזים בימים הקודמים וירד לשערו הנמוך ביותר בהיסטוריה.
בעלי מניות קרדיט סוויס יקבלו מניות ב-UBS, אך יאבדו 75% משווי המניות שבידיהם כיום. על-פי הדיווח בפייננשל טיימס, כחלק מן העסקה תעמיד הממשלה ל-UBS קו נזילות בסך 100 מיליארד דולר, והוא מצידו הסכים לוותר על זכותו לסגת מן העסקה אם כתוצאה ממנה יורע דירוג האשראי שלו. לדברי פייננשל טיימס, UBS מתכנן לצמצם בצורה חדה את פעילות קרדיט סוויס בתחום בנקאות ההשקעות, כך שקרדיט סוויס יהיה רק שליש מגודלו של הבנק המאוחד.
יו"ר UBS, קולם קלר, אמר כי העסקה "פותחת הזדמנויות אדירות". הוא אישר את הכוונה לצמצם משמעותית את בנקאות ההשקעות של קרדיט סוויס ולמזג אותה ב"תרבות השמרנית" של UBS. יו"ר קרדיט סוויס, אקסל להמן, אמר שמדובר ב"יום היסטורי, עצוב ומאתגר מאוד". לדבריו, "לאור הנסיבות יוצאות הדופן וחסרות התקדים, המיזוג הוא התוצאה הטובה ביותר". קרדיט סוויס חדל למעשה להתקיים לאחר 167 שנים.
לשני הבנקים יש שלוחות בישראל
העסקה, אשר בזמנים כתיקונם כלל לא הייתה עולה על הדעת משיקולי תחרות, נעשית ביוזמתה של ממשלת שווייץ ובאישורו של הפדרל ריזרב האמריקני. מטרתה היא להציל את קרדיט סוויס ולמנוע משבר העלול לפגוע בענף החשוב ביותר בכלכלת המדינה. קרדיט סוויס סובל ממשבר מתמשך שתחילתו עוד בסוף העשור הקודם, בשל שורה של עסקות כושלות וניהול גרוע.
בשבוע שעבר הודיע הבנק על "כשלים מהותיים" במערכת הדיווח הפיננסי שלו, אם כי לא נאלץ לתקן את דוחותיו. על-רקע משבר הבנקים בארה"ב, קרסו מניותיו ב-25% והתעורר חשש ממשי ליציבותו. המשיכות מקרדיט סוויס הגיעו לשיא של 10 מיליארד פרנק ליום, למרות שהבנק המרכזי של שווייץ הלווה לו 54 מיליארד דולר. ברבעון האחרון של 2022 משכו לקוחותיו 111 מיליארד פרנק.
ממשלת שווייץ התכנסה אמש (18.3.23) לישיבה במשרד האוצר בברן ושמעה סקירות מפקידי ממשל, אנשי הבנק המרכזי, הפיקוח על הבנקים ונציגי המגזר הבנקאי. הממשלה מכינה צעדי חירום שיאפשרו לאשר את המיזוג במהירות, כולל חקיקה אשר תעניק לו פטור מהחובה לאפשר לבעלי מניות UBS לשקול אותו במשך שישה שבועות.
UBS הוקם בשנת 1862 ובשנת 1998 התמזג עם קרדיט סוויס, שהיה הבנק השלישי בגודלו בשווייץ. לפיכך, תוך 25 שנה בלבד נותר UBS לבדו כבנק הגדול ביותר במדינה. בסוף 2022 הסתכם שווי נכסיו ב-1.1 טריליון דולר, ובשנה שעברה הוא רשם רווח נקי של 7.6 מיליארד דולר על הכנסות בסך 34.6 מיליארד דולר. נכסיו של קרדיט סוויס עמדו בסוף השנה שעברה על 570 מיליארד דולר, ואת השנה הוא סיים בהפסד של 7.9 מיליארד דולר והכנסות בסך 16 מיליארד דולר.
UBS מעסיק 75,000 עובדים ברחבי העולם, וקרדיט סוויס - 50,000. לנוכח הפערים העצומים בביצועיהם של הבנקים והכוונה המוצהרת לצמצם משמעותית את בנקאות ההשקעות, צפוי שאלפים מעובדי קרדיט סוויס יפוטרו או ייצאו לפנסיה מוקדמת. לקרדיט סוויס יש שלוחה בישראל, העוסקת בעיקר בבנקאות פרטית ובניהול עושר ללקוחות אמידים במיוחד. שלוחת UBS בישראל היא חברת בורסה ועוסקת בייעוץ השקעות, בנקאות השקעות, ניהול עושר ועסקות גדולות.

תאריך:  19/03/23   |   עודכן:  19/03/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
תאגיד הענק ההודי, השולט גם בנמל חיפה, מתאושש מן הצניחה של שני שלישים בשוויו שספג לפני חודש וחצי - מדווח אקונומיסט
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מסביר מדוע העלאות הריבית החדות תפסו בהפתעה את המשק האמריקני, מה הקשר שלהן לבעיות בבנקאות והאם הריבית תעלה שוב השבוע
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס: הבנקים הקטנים והבינוניים עלולים לצמצם את ההלוואות - והמשק כולו ייפגע    התחזית האופטימית: יש מספיק חוזק שימנע פגיעה רחבה
איתמר לוין
כל רכיבי מערכת התעופה האזרחית מצויים במרוץ להשתקם מהקורונה, אך המערכות אינן מתאימות לשנת 2023 - טוען טייס בכיר במאמר בוושינגטון פוסט
איתמר לוין
רופא הספורט ג'ורדן מצל מציין בניו-יורק טיימס, שהעדר תנועה מספקת גורם למחלות, בעוד העדר קשרים חברתיים מוביל לדיכאון וחרדות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il