X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מק'ארתי וביידן. האם ייכנסו למו"מ [צילום: סקוט אפלווייט, AP]
אוזל הזמן למניעת חדלות פרעון בארה"ב
ניו-יורק טיימס: הרפובליקנים דורשים קיצוצים עמוקים בתקציב כתנאי להעלאת תקרת החוב, ביידן מסרב בתוקף, המגזר העסקי מסרב להתערב

הזמן והאפשרויות שבפני הנשיא ג'ו ביידן למנוע חדלות פרעון חסרת תקדים של ארה"ב, הולכים ואוזלים – מזהיר ניו-יורק טיימס. הרפובליקנים בבית הנבחרים מבהירים, כי הם מוכנים לגרום קטסטרופה כלכלית, אלא אם יוציאו ויתורים משמעותיים מן הבית הלבן.
מאז הגיעו הרפובליקנים לרוב בבית הנבחרים בינואר האחרון, הביעו בכירי יועציו של ביידן ביטחון בכך שיוכלו לכפות עליהם את תקרת הגרעון (אליה תגיע ארה"ב בחודש יוני) מבלי לקבל את דרישתם לקצץ בהוצאות. אבל האסטרטגיה הזאת אינה עובדת. יו"ר הבית, קווין מק'ארתי, פרסם בשבוע שעבר את תוכנית הסיעה והוא מקווה להעביר אותה השבוע. על-פי התוכנית, התקציב הפדרלי יקוצץ ב-4.5 טריליון דולר בעשור הקרוב ותקרת החוב תועלה עד 2024.
אין סימנים לכך שהרוב הרפובליקני הקטן – 222 צירים מול 216 – לא יפעל כגוש אחד להעברת ההצעה. במקביל, לא עלה יפה – לפחות כרגע – נסיונו של הממשל לגייס בכירים במגזר העסקי שילחצו על הרפובליקנים להתפשר. ההפך הוא הנכון: מחוקקים רפובליקנים רבים מוכנים להגיע לחדלות פרעון, ובכך מעמידים בפני הבית הלבן את הבחירה בין שתי אפשרויות שלחלוטין אינן מקובלות עליו.
הקשחת העמדה הרפובליקנית התקבלה בבית הלבן בכעס ובתסכול. יועציו של ביידן דוחים מכל וכל את האפשרות שיסכימו למשהו המתקרב לקיצוצים שדורשים הרפובליקנים – הן מסיבות עקרוניות והן כדי שלא להעניק ליריביהם ניצחון פוליטי. מק'ארתי דורש לקצץ בכמה מן הצעדים הפופולריים המרכזיים של הממשל, ובהם העמקת גביית המיסים ומחיקת חובות בגין הלוואות למימון השכלה גבוהה. בממשל בונים על כך, שהרפובליקנים ייאלצו להזדהות אישית כמי שתומכים בהצעה זו.
ביידן קידם בברכה את האפשרות לנהל מו"מ עם מק'ארתי על רמת ההוצאה הממשלתית – מה שיאפשר לו לדון על תקרת החוב מבלי להודות בכך רשמית. בשבוע שעבר אמר ביידן לראשי הסיעות הדמוקרטיות בקונגרס, כי הממשל מוכן לנהל מו"מ נפרד על התקציב. הטיימס מזכיר, כי אם הקונגרס לא יעלה את תקרת החוב – הסכום שיכול משרד האוצר ללוות – לא יוכל הממשל לעמוד בהתחייבויותיו החל מחודש יוני הקרוב. יהיה זה מצב חסר תקדים, אשר צפוי לגרום תבהלה עולמית ולהוביל למיתון בארה"ב.

אולי כבר במחצית הראשונה של יוני
פקידי הבנק הלבן קיימו אין-ספור דיונים, מהם עלו החסרונות של ניסיון להעלות את תקרת החוב ללא הסכמת הקונגרס. כלכלנים רבים סבורים, כי צעד כזה ייקר באופן קבוע את גיוס החוב האמריקני, שכן הרוכשים ידרשו ריבית גבוהה יותר על איגרות חוב שמעמדן החוקי מוטל בספק.
חלק מן הדמוקרטים תולים את תקוותיהם בכך שבעבר נוצרה דינמיקה חיובית בשיחות על העלאת התקרה, כאשר לחץ מן המגזר העסקי הכריח את הרפובליקנים להסכים לכך. אולם, כאשר נותרו שישה שבועות בלבד, יש סימנים מעטים בלבד לכך שזה מה שיקרה גם הפעם. אך נכון לעכשיו שוקי ההון רגועים ואין עלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות – מה שמפחית את הלחץ על המחוקקים לפעול.
כאמור, הממשל אינו מצליח לגייס לצידו את ראשי המגזר העסקי. ראש הסגל, ג'ף זינטס, פנה בעצמו לכמה מהם, אך "אמריקה בע"מ" אינה מצויה כיום בעימות עם הרפובליקנים כפי שהיה בימי ממשל אובמה ולא ברור האם לחץ שכזה יניב תוצאות, במיוחד מול הקיצוניים שבסיעה.
ייתכן שלבית הלבן יש פחות זמן מכפי שסבורים אנשיו, מזהיר הטיימס. האטה במשק עלולה להוביל מיידית לירידה בהכנסות ממיסים, מה שיקרב את ההגעה לתקרת החוב. בנק גולדמן-זאקס ציין בשבוע שעבר, כי ההכנסות החלשות ממיסים בחודש אפריל מלמדות שההגעה תהיה כבר במחצית הראשונה של יוני, מוקדם בכמה שבועות מהצפוי.
חלק מהדמוקרטים טוענים, שהסיכון הפוליטי לרפובליקנים גבוה עוד יותר מזה של ביידן. לפי גישה זו, הדמוקרטים אומנם זוכים לרוב לתמיכה נמוכה משל הרפובליקנים בתחום הכלכלי, אבל אם הרפובליקנים יגרמו השנה לחדלות פרעון – הם ישלמו מחיר משמעותי בבחירות בשנה הבאה. לעומתם טוענים דמוקרטים אחרים, כי הנזק הכבד של חדלות פרעון עלול לגלוש לשנה הבאה ולהשפיע לרעה על סיכוייו של ביידן בבחירות לנשיאות: התמיכה בנשיא קשורה בדרך כלל בצורה הדוקה למצב הכלכלי.

תאריך:  24/04/23   |   עודכן:  24/04/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אוזל הזמן למניעת חדלות פרעון בארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
תוניסיה, בה החל האביב הערבי, מסמלת את שקיעת התקוות הדמוקרטיות - סוקר וושינגטון פוסט. אבל כמה פרשנים אומרים, שהרקע בחוזה החברתי גלוי מתמיד
איתמר לוין
ה"יכולת להיבחר" אמורה להיות יתרון בולט של מושל פלורידה על פני דונלד טראמפ, אך ניו-יורק טיימס טוען שכעת היא מוטלת בספק
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס סוקר בהרחבה בעמודו הראשון את היחס לישראל בקרב יהודי ארה"ב, האוונגליסטים, הדמוקרטים הרפובליקנים    התמונה אינה אחידה אך בעייתית
איתמר לוין
אקונומיסט בוחן שלושה בנקים בגדלים שונים בשלושה פרמטרים ומגיע למסקנה, שהשלכות המשבר אינן מפוזרות בצורה שווה ברחבי הענף
איתמר לוין
הפלישה לאוקראינה לימדה את הברית שיש לבלום את רוסיה מיד, והיא משנה בהתאם את האסטרטגיה שלה ואת התוכניות הטקטיות – מדווח ניו-יורק טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il