X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
לחברות יש אינטרס ברור [צילום: ג'ני קיין, AP]
מגיפת תרופות-היתר הורגת מאות אלפים
מתן יותר מדי תרופות, חלקן מיותרות וחלקן סותרות, והימנעות מהפסקתן במועד - אלו הגורמים לתוצאות קשות ומיותרות, מסביר אקונומיסט

כרוקחת בבית חולים גדול בעיר אדלאייד שבאוסטרליה, ד"ר אמילי ריב רואה חולים המומים מן המספר העצום של תרופות שעליהם ליטול מדי יום – וחוששת שמא חלקן מיותרות ואף מזיקות. לא מדובר במצב יוצא דופן, לפחות בעולם העשיר. 15% מתושבי אנגליה נוטלים לפחות חמש תרופות מרשם ביום; וכך גם 20% מהאמריקנים והקנדים בני 79-40. השיעור עולה לשני שלישים מן האמריקנים בני 65 ומעלה; אצל הקנדים בני אותו גיל, רבע נוטלים לפחות עשר תרופות ביום.
לא כולם יוצאים נשכרים, מדגיש אקונומיסט. מחצית מהקנדים הבוגרים נוטלים לפחות תרופה אחת שאינה מתאימה. לפחות 10% מהמרשמים באנגליה לא היו צריכים להינתן כלל. וגם לתרופות נחוצות יש תופעות לוואי, כך שהללו גדלות יחד עם הגידול במספר התרופות. בית חולים בליברפול מצא, כי קרוב לחמישית מן האשפוזים נובעים מתגובות קשות לתרופות. עודף תרופות צפוי לגרום ל-150,000 מתים ול-4.5 מיליון אשפוזים בארה"ב בעשור הנוכחי.
הפסקת השימוש בתרופות זרה לטיבה של מערכת הבריאות המודרנית, הבנויה עליהן. אבל מתחיל להסתמן שינוי. רופאים, אחיות ורופאים יוצרים רשתות להעברת המסר. שירות הבריאות הבריטי פרסם ב-2021 תוכנית להפחתת תרופות היתר. אשתקד התקיימה בדנמרק הוועידה הבינלאומית הראשונה בנושא.
עודף תרופות מכביד על החולים בכמה דרכים. הראשונה היא הנטל הלוגיסטי והסכנה לשימוש מוטעה בשל הריבוי. השנייה היא נטילת תרופות שונות לאותה בעיה, אך לא תמיד הרופאים ערים לכך – מה שעלול לגרום למנות יתר, על כל הסכנות הנובעות מכך. השלישית היא יצירת תסמינים הנתפסים בטעות כעדויות למחלות ומובילים למתן עוד תרופות – במקום להקטין את מספרן של המקוריות, וחוזר חלילה.
הרביעית היא התנגשות מזיקה בין תרופות; לרוקחים יש מידע על סכנה זו, אך הוא מוגבל משום שהניסויים הקליניים בוחנים כל תרופה בפני עצמה. בעיות אלו מועצמות כאשר מדובר בזקנים, שכן הגוף בגיל זה פחות יעיל בחילוף החומרים הקשור לתרופות. קשה לקבוע את המינון המתאים להם, שכן לרוב הם אינם כלולים בניסויים הקליניים.

צעדים להתמודדות עם הבעיה
"כמו תרופת פלא חדשה" [צילום: ליאו קוריאה, AP]

בעיית תרופות היתר קיימת בשל מספר סיבות, מסביר אקונומיסט. האחת, במיוחד בארה"ב, היא הפרסום המנפח את יעילותן. השנייה היא העדר תיקים רפואיים מאוחדים לאותו חולה, מה שמוביל לכפילות. הסיבה הנפוצה ביותר היא שלא נאמר לחולים מתי להפסיק ליטול את התרופה או שהם שוכחים זאת. אחד מכל חמישה אמריקנים המקבלים משכך כאבים לאחר ניתוח, נוטל אותו במשך שלושה חודשים במקום ארבעה שבועות. רופאים מחדשים אוטומטית את המרשמים, כי הם משערים שזה מה שיש לעשות.
רופאים רבים משערים שהחולים ממילא לא ממש מעוניינים להפסיק לקחת את התרופות. הם כנראה טועים: מחקרים מלמדים ש-80% מהחולים יוותרו על התרופות אם זה מה שימליצו הרופאים. אבל לרופאים יש בעיה משלהם: אין תקציב למחקרים על הפסקת הטיפול. חברות התרופות, המממנות העיקריות של מחקרים קליניים, אינן מעוניינות – מסיבות ברורות.
עם זאת, הולכים ומתגבשים צעדים כיצד להתמודד עם הבעיה. בקנדה נוסחו עלונים המסייעים לחולים להשתמש בכמה תרופות נפוצות, כולל חלופות דוגמת טיפול התנהגותי במקום כדורי שינה; ניסויים מלמדים שזה עובד. בשנים האחרונות פותחו גם מערכות להפסקה אוטומטית של מרשמים; אחת מהן העלתה מ-30% ל-55% את שיעור המאושפזים ש"הורדו" מתרופות.
במילים אחרות: יש תזוזה רפואית שהשלכותיה עשויות להיות ניכרות. הרוקח הראשי של אנגליה, קיית' רידג', ניסח היטב לפני שנתיים: "עם למעלה ממיליארד פריטים המונפקים מדי שנה, יש פרס עצום בשיפור בריאותם של מיליוני אנשים – כמו תרופת פלא חדשה – אם רק נעשה את זה כמו שצריך".

תאריך:  03/05/23   |   עודכן:  03/05/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מגיפת תרופות-היתר הורגת מאות אלפים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מאט פוטינגר ודליפ סינג, שהיו סגני היועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ, מותחים ביקורת קשה ב-Foreign Affairs על התנהלות הרפובליקנים בקונגרס
איתמר לוין
תמיכתם הייתה חיונית לנצחונו ב-2020, אך כעת חלקם מאוכזבים מכך שלא הגשים כמה מן ההבטחות החשובות ביותר מבחינתם - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
היצרנים הגדולים ורשתות המזון המהיר מעלות את המחירים וזוכות לגאות ברווחים, אך לקוחות מתחילים להצטמצם ולחפש חלופות - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
ד"ר איאן ליפקין מאוניברסיטת קולומביה פורס בניו-יורק טיימס שורה של צעדים שיפחיתו את הסכנה למגיפה נוספת, ולפחות יאפשרו לאתר אותה במהירות
איתמר לוין
הקשרים בין המאפיונרים ברוסיה ואוקראינה נותקו, נתיבי הסמים השתנו, מבחינת הגנגסטרים גם הזדמנויות חדשות נוצרו, השחיתות ספגה מכה – מתאר אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il