X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מסתננים שעברו את הגבול לטקסס [צילום: פרננדו יאנו, AP]
חשש מתוהו ובוהו בגבול ארה"ב-מקסיקו
תקנה מימי הקורונה שאפשרה לגרש בקלות מסתננים פוקעת היום ובארה"ב חוששים מפני רבבות שינסו לעבור את הגבול - מדווח אקונומיסט

מאז מרס 2020 גורשו 2.8 מיליון מסתננים שניסו להיכנס לארה"ב דרך הגבול הדרומי-מערבי, וזאת על-פי תקנה מימי הקורונה המכונה Title 42. אין פלא, אפוא, שהנשיא ג'ו ביידן מצפה למחזות כאוטיים עם תפוגתה היום (11.5.23). הוא שיגר לגבול 1,500 חיילים כדי לתגבר את אנשי המכס וביקורת הגבולות. כמה ערים בטקסס הכריזו על מצב חירום. התוצאות עלולות להיות קשות למהגרים וגם לביידן, צופה אקונומיסט.
התקנה אפשרה לסנן ולגרש במהירות את המסתננים מסיבות של בריאות הציבור – בחלק מן המקרים בחזרה למולדתם ובחלק מן המקרים למקסיקו. ביידן ניסה לבטל תקנה זו באפריל 2022, אבל הליכים בבתי המשפט במדינות שבשליטת הרפובליקנים הותירו אותה על-כנה עד היום. במקומה תבוא הרחבה של שיטת המקל והגזר בה מנסה ארה"ב להשתמש מזה שנה: הרחבת המסלול החוקי להגירה לצד הקשחת הטיפול במי שאינם פועלים לפיו.
מאז ינואר השנה מקבלת ארה"ב מדי חודש עד 30,000 מבקשי מקלט מקובה, האיטי, ונצואלה וניקרגוואה, אשר פונים דרך היישומון של ביקורת הגבולות במקום להסתנן פיזית. היא גם תכניס 100,000 בני אדם מגווטמאלה, אל-סלבדורר והונדורס במסגרת איחוד משפחות. במקביל, כל מי שייכנס בצורה בלתי חוקית יגורש וייאסר עליו להיכנס לארה"ב במשך חמש שנים.
התוכנית האמריקנית מבוססת במידה רבה על נכונותה של מקסיקו לקלוט מסתננים ממדינות שיחסיהן עם ארה"ב כה גרועים, עד שאין טיסות ישירות ביניהן – וזוהי נקודת תורפה מרכזית בה. המחיר הפוליטי על ביצוע העבודה המלוכלכת עבור ארה"ב הולך ועולה, ולנשיא אנדרז אוברדור יש מחשבות שניות בנושא. אנשי השטח שלו אינם רוצים לשאת באחריות, ולכן במקרים רבים הם רק מנופפים לשלום למסתננים העושים את דרכם צפונה. מקסיקו הסכימה רק ברגע האחרון להמשיך את קליטת המסתננים.
מומחים למדיניות הגירה משבחים את תוכניתו של ביידן כטובה ביותר מזה שנים, אך אקונומיסט צופה שהמספרים יגברו עליה. מספר המנסים להסתנן הגיע לשיא של 2.4 מיליון, פי שישה מאשר ב-2018. עד כה, לא הצליח השילוב של מסלול חוקי וענישה קשוחה להביא לירידה חדה לה קיווה הממשל. אפילו במקרים בהם מספר המסתננים ירד, הדבר אינו נובע משום שיותר אנשים נשארים בבית, אלא בשל בעיות נקודתיות באיזורים שונים. רבבות מחכים בצפון מקסיקו לפקיעתו של Title 42 והממשל מעריך ש-13,000 איש יבקשו מקלט מדי יום.
ארה"ב מנסה לפתור את הבעיה קרוב יותר למקורותיה, מציין אקונומיסט. היא מתכננת לפתוח מרכזי סינון איזוריים, תחילה בגווטמאלה ובקולומביה, כדי לאתר את מי שעלולים לנסות להסתנן ולהציב בפניהם את האפשרויות הקיימות. בחודש אפריל הודיע הממשל על מבצע בן חודשיים נגד מבריחי אדם בין קולומביה לפנמה, באזור דרכו עברו 87,000 איש ברבעון הראשון של השנה. אבל טיפול אמיתי ביסודות המשבר – בראש ובראשונה האבטלה הקשה בדרום אמריקה – יצריך שנים רבות עד שיעלה יפה, אם בכלל.

תאריך:  11/05/23   |   עודכן:  11/05/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשש מתוהו ובוהו בגבול ארה"ב-מקסיקו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מהגרים
עידן יוסף
לתחום הבנייה צפויים להכנס כ-30 אלף עובדים הודים ולתחום הסיעוד כאלפי עובדים    השר ברקת בביקור בהודו: "המהלך יאפשר להאיץ מיזמים של בנייה שלאורך זמן יסייעו בהורדת יוקר הדיור בישראל״
עידן יוסף
משרד הפנים מבקש לשנות את החוק שמאפשר לעולים חדשים לקבל דרכון ישראלי בקלות    ב-2017 שונה החוק כך שעולה חדש שזכאי לאזרחות ישראלית יוכל לקבל דרכון עם הגעתו ולא לאחר שנת שהייה בארץ    הדבר יצר תופעה שבה רבים ניצלו את התיקון לחוק, השיגו דרכון וירדו מהארץ
איתן קלינסקי
מצער אותי, שמסדר היום שלנו נעדרים לחלוטין גילויי היחס הלא אנושי של השלטון בישראל לפליטים, שנסו מאימת מלחמת הדמים המשתוללת
איתמר לוין
תחקיר נרחב של ניו-יורק טיימס מעלה, כי ילדים המסתננים לארה"ב בלא הוריהם ומופקדים בידי "משפחות מלוות", מוצאים את עצמם בעבודות המפרות בצורה בוטה את החוק
איתמר לוין
פריד זכריה בוושינגטון פוסט: המערב צריך עוד מהגרים, אבל הפופוליזם הימני מקשה על מקבלי ההחלטות לפעול בצורה מושכלת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il