X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ארדואן אמש בנאום הניצחון [צילום: עלי נואל, AP]
אבד הסיכוי לשיקום הדמוקרטיה בטורקיה
אופוזיציה מאוחדת לא הצליחה לגבור על הקיטוב של ארדואן ושליטתו בתקשורת אקונומיסט צופה שהוא עשוי לשלוט במדינה גם בעשור הבא

כמו במקרים רבים בעבר, השמועות על קיצו הפוליטי של רג'פ טאיפ ארדואן היו מוקדמות מדי. 52.1% בסיבוב השני הספיקו לו (28.5.23) כדי לגבור בסיבוב השני והמכריע על כמאל קיליצ'דרגולו, ואחרי 20 שנה בשלטון בטורקיה – לזכות בחמש שנים נוספות, ואולי אף יותר. היו בפיו כמה מילים של אחדות – "המנצחת היחידה היא טורקיה" – לפני שכינה את האופוזיציה "תומכי להט"בים" והכריז ש"המשפחה קדושה מבחינתנו".
אקונומיסט מזכיר, כי לאופוזיציה היה הסיכוי הטוב ביותר מזה שנות דור להדיח את ארדואן. שש מפלגות התאחדו מאחורי קיליצ'דרגולו והציגו תוכנית רפורמות משותפת ונרחבת. הכלכלה ממשיכה ליפול, עם אינפלציה שהגיעה אשתקד לשיא של 86% בשל מדיניותו הכלכלית הביזארית של ארדואן: הורדת ריבית כדרך להוריד את המחירים. רעידת האדמה בה נהרגו 50,000 איש חשפה שיטות בנייה רקובות, שחיתות ושירותי חירום מקרטעים.
בכל אלה לא היה די. ארדואן חזר על השיטות ששירתו אותו היטב שוב ושוב: הוא הצית מלחמת תרבות והציג את האופוזיציה כאיום על התרבות והביטחון. גם ההטיה התקשורתית סייעה לו: התקשורת הממלכתית היא חלק מן הממשלה, ואמצעי תקשורת פרטיים מצויים בעלות אנשי עסקים המקורבים אליו, כך שארדואן קיבל זמן אוויר חופשי ונטול אתגרים. קיליצ'דרגולו נאלץ להסתפק ברשתות החברתיות וכמה ערוצים של האופוזיציה. נסיונו ברגע האחרון לזכות בתמיכת הימין הקיצוני, עם הבטחה לגרש מיליוני פליטים סורים וסירוב לנהל שיחות עם המפלגה הכורדית, לא הספיק.
אתמול אבד הסיכוי לתקן את הדמוקרטיה והכלכלה בטורקיה, קובע אקונומיסט. האופוזיציה הבטיחה לבטל את הנשיאות החזקה שיצר ארדואן כמתוכנת לשלטון יחיד; לשחרר לפחות חלק מן האסירים הפוליטיים; ולהחזיר את הכוח למוסדות המדינה ובראשם הפרלמנט והבנק המרכזי. כעת יש לארדואן יד חופשית למשול כרצונו ולהשתמש בכוחו הבלתי-מוגבל כדי להבטיח שבתי המשפט, הבנק המרכזי ומפלגתו יישרו קו איתו.
כעת יהיה על טורקיה לשים לב לשער הלירה במקום לנתוני הסקרים. כדי לסייע לארדואן, מכר הבנק המרכזי מיליארדי דולרים מדי שבוע במטרה למנוע בריחה מן הלירה ולמנוע מן האינפלציה לצאת מכלל שליטה. התוצאה היא מטבע ששערו מנופח בצורה מלאכותית, למרות שאיבד 80% מערכו מול הדולר בחמש השנים האחרונות. יתרות המט"ח מצויות כעת בתחום השלילי, לראשונה מאז 2002, וההערכה היא שהן בגרעון של 70 מיליארד דולר. סימני הלחץ כבר ניכרים: הלירה איבדה 2% בשבועיים שבין שני סיבובי הבחירות, ואם ארדואן לא ישנה כיוון ויעלה את הריבית, הצלילה תתחדש ברגע בו לא יוכל הבנק המרכזי להמשיך לתמוך בשערה.
ארדואן רמז שזו תהיה הקדנציה האחרונה שלו. זו לא בהכרח האמת. על-פי שינוי לחוקה אותו יזם ארדואן ב-2017, נשיא בקדנציה השנייה שלו (והראשונה של ארדואן לא נחשבה לצורך העניין משום שהסתיימה עם המעבר למשטר נשיאותי באותה שנה), יכול לרוץ לקדנציה שלישית אם הוא מקדים את הבחירות. מאחר שלקואליציה שלו יש 323 מתוך 600 חברי הפרלמנט, ביכולתו לעשות זאת בקלות. בהנחה שמצב בריאותו ימשיך להיות טוב, ארדואן בן ה-69 יכול להישאר בשלטון גם בעשור הבא.

תאריך:  29/05/23   |   עודכן:  29/05/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אבד הסיכוי לשיקום הדמוקרטיה בטורקיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
לאחר ספירת 99% מהקולות בסיבוב השני והמכריע: הנשיא הנוכחי מוביל עם 52.1% לעומת 47.9% למועמד האופוזיציה, כמאל קיליצ'דרגולו
איתמר לוין
גל של צעדי דיכוי בתחום האמנות והתרבות שוטף את המדינה, וניו-יורק טיימס אומר שזהו חלק מהצנזורה חסרת התקדים של משטר שי ג'ינפינג
איתמר לוין
חוקרים בריטים מובילים, המצוטטים באקונומיסט, מצאו שרוסיה שיפרה משמעותית את יכולתה באוקראינה - אם כי מתקפת-הנגד בהחלט עשויה להצליח
איתמר לוין
הנשיא הסמכותן מוביל בפער קטן בסקרים מול מועמד האופוזיציה, כמאל קיליצ'דרגולו, לקראת ההצבעה בסיבוב השני בבחירות לנשיאות
איתמר לוין
ביידן ומק'ארתי סיכמו: תקרת החוב תועלה למשך שנתיים, תקציב הפנים יקוצץ ב-650 מיליארד דולר במשך עשור    ההסכמה מצריכה חקיקה ספציפית ואישור בבית הנבחרים, שם צפויה התנגדות של הקיצוניים בשתי המפלגות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il