X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ג'ט-בלו. [צילום: מאט רורק, AP]
השמים הם הגבול? לא, השמים הם מוגבלים
מאמר בניו-יורק טיימס מנתח את מצב ענף התעופה האמריקני ומסביר מדוע המיזוג המתוכנן בין ג'ט-בלו לבין ספיריט יזיק לו וללקוחות

המצב בענף התעופה האמריקני עגום מבחינת הלקוחות: המחירים עולים, המטוסים עמוסים, חלק מהנוסעים תוקפניים, ניהול ומזג אוויר גרועים תורמים לחוויה אומללה. אשתקד בוטלו 180,000 טיסות, ומאמר בניו-יורק טיימס טוען שהמצב עוד יחמיר בקיץ הקרוב. הענף סובל גם ממחסור בכוח אדם, הגורם לכך שמספר המושבים המוצעים נמוך מאשר לפני המגיפה.
חברת ג'ט-בלו ניצבת נגד המגמה. היא הוקמה בשנת 2000 והציעה חוויית טיסה משופרת: מושבים גדולים יותר, אוכל משופר, טלוויזיית לווין חינם ומחירים נמוכים יותר. היא השפיעה על כל הענף, וכעת רוצה להיות שחקנית מרכזית בו. ב-2021 היא יצרה שיתוף פעולה עם אמריקן איירליינס ונורת'ווסט, ואשתקד הודיעה על רכישת חברת הטיסות המאוד-מוזלות ספיריט. מאחר שהארבע מחזיקות ב-80% משוק הטיסות הפנימיות, הממשל מתנגד לשני המהלכים. בחודש שעבר הורה שופט פדרלי לפרק את הברית המשולשת; אמריקן הודיעה שתערער. בנושא הזה הממשל צודק, סבור הטיימס.
בתחומים אחרים של תחומי הנסיעות והאירוח, היזמות היא הכוח המניע. לעומת זאת, בענף התעופה היא נדירה יותר מאשר מושבים פנויים בעונת החגים. בעוד רוב הטובין והשירותים משתפרים לאורך השנים, התעופה מתנגדת לשינוי למעט בתחום החשוב מאוד של בטיחות. חברות הזנק יזמיות בענף התעופה נדירות יחסית. מדוע?
חלק מהתשובה הוא שמדובר בענף מוטה מימון המונהג במידה רבה בידי מנהלי כספים, בעוד ענף המלונאות הוא מבוסס נכסים המונהג בידי מנהלי שירות לקוחות. הראשונים שואלים: איזה סכום נוסף אוכל לסחוט מהציוד היקר מאוד הזה? האחרונים שואלים: כיצד אני יכול לשפר את חוויית הלקוח ולקבל תשלום על כך? לכן, החוויה של הגעה למלון הרבה יותר נעימה מאשר הגעה למטוס.
גם צורת הפעילות של ענף התעופה מונעת חדשנות, במיוחד מאז הסרת מגבלות הקורונה. כאשר ג'ט-בלו הוקמה, פנו אליה אלפי טייסים; כיום חסרים אלפי טייסים. בשנת 2000 היו אלפי "סלוטים" (זכויות המראה ונחיתה) פנויים בנמל התעופה קנדי. כיום ארבע החברות הגדולות שולטות ברובם בנמלי התעופה העיקריים ולא מוכנות לוותר עליהם. רוצה מטוס חדש? ההמתנה תימשך שנים. הענף אינו פתוח ל"אאוטסיידרים": אפשר להופיע בנמל תעופה במכונית אובר ולהתחרות במוניות; אי-אפשר להופיע במטוס ולאסוף נוסעים.

יותר גדולה, פחות חדשנית
ספיריט. תיעלם בעוד כמה שנים [צילום: צ'רלס קרופה, AP]

מאז הופעתן של חברות סופר-זולות כמו ספיריט, מסביר הטיימס, החדשנות היא בעיקר בתחום המחירים. חלוקתו למקטעים – תשלומים נפרדים תמורת בחירת מקום, מזוודה, מטען יד, כרטיס מודפס, עלייה למטוס מוקדמת – גרמה למחיר הממוצע לרדת. הדבר אפשר ליותר אנשים להשתתף בסבל של הטיסות, מעיר העיתון בציניות.
באופן הגיוני, הנוסעים רוצים יותר ממה שהכניסה ג'ט-בלו לענף. המנכ"ל רובין הייז הבטיח שהמיזוג עם ספיריט יעניק יותר נוחות ושירותים משופרים. משרד המשפטים, בהתנגדותו למיזוג, טוען שאחריו ג'ט-בלו לא תוכל להיות חדשנית כמו לפניו. החברה אינה יכולה לדמיין שהיא תהיה שונה, אבל כאשר חברות גדלות או מתחילות לבצע רכישות משמעותיות, לא בהכרח הן מביאות איתן את תרבותן. ראו מה קרה לכוכבי ההיי-טק כאשר הפכו לענקים.
מבט פרוזאי יותר יטען, כי ג'ט-בלו רוכשת נכסים כדי לגדול. לספיריט יש 190 מטוסי איירבס-320 ולא פחות חשוב – טייסים. הדבר יאפשר לג'ט-בלו לצמוח מהר יותר מאשר לבדה, גם אם במחיר גבוה. קרוב לוודאי שספיריט תיעלם בעוד כמה שנים – והציניקנים יאמרו שזה לא רע, בהתחשב בכך שהיא ידועה לשמצה באיחורים.
לג'ט-בלו גדולה יותר תהיה פחות סיבה לחדשנות, משום שיהיה עליה לחץ מוגבר לשמר את נתח השוק המוגדל שלה. מיזוגים של חברות תעופה יוצרים מרכזי פעילות ענקיים המעלים את המחירים. ברגע שיש להן כזה כוח שוק, מדוע שחברות יגבו פחות מכפי שהלקוחות מוכנים לשלם? וול סטריט מצידו תמיד דורש משמעת בתפוסה כדי להגן על הרווחיות; ג'ט-בלו מתכננת לגייס חוב ב-3.4 מיליארד דולר כדי לרכוש את ספיריט. וזה אומר, שהיא תתקשה להישאר נאמנה לטבע החדשני שלה.
בהתחשב בהצלחות העבר של מיזוגים בענף התעופה, יש לג'ט-בלו סיכוי טוב להתגבר על התגברות הממשל. אבל ג'ט-בלו גדולה יותר תהיה מחסום גבוה יותר בפני יצירתה של ג'ט-בלו עתידית – וזהו מצב בלתי רצוי. בעידן הסילון שלאחר מלחמת העולם השנייה, השמים היו הגבול. היום מתברר שהשמים מוגבלים מאוד, והמיזוג בין ג'ט-בלו לבין ספיריט יגביל אותם עוד יותר.

תאריך:  07/06/23   |   עודכן:  07/06/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השמים הם הגבול? לא, השמים הם מוגבלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
כך מכנה פול קרוגמן בניו-יורק את מתקפת-הנגד האוקראינית הצפויה להתחיל בימים הקרובים, שכן ההשלכות על העולם כולו יהיו עצומות
איתמר לוין
השימוש בסמלים מעוררי מחלוקת גבוה יותר בצד האוקראיני, מציין ניו-יורק טיימס    המערב שותק כדי שלא לתת לפוטין יתרון תעמולתי
איתמר לוין
הפגזות אוקראיניות כבדות פגעו בשכונות מגורים באזור הגבול, וניו-יורק טיימס מדווח על כעס כלפי מוסקבה והתנגדות גוברת למלחמה
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מנתח את הדיווח לפיו טראמפ הוקלט מתרברב שבידיו מסמכים מסווגים בנוגע למתקפה על אירן    מסקנתו: כתב אישום הוא מחויב המציאות
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: פרקליטיו נפגשים עם בכירים במשרד המשפטים במטרה לשכנעם שלא להגיש כתב אישום    פגישה כזו מלמדת שהחקירה מצויה לקראת סיום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il