X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פורד ברונקו. יותר ייצוג בבית [צילום: וירג'יניה מאיו, AP]
פורד בת 120 ולומדת מהמתחרים החדשים
המנכ"ל ג'ים פארלי מעתיק חלק מן השיטות של אלון מאסק, ובמקביל אינו מהסס לרכוש שירותים מענקיות הטכנולוגיה - מספר אקונומיסט

ג'ים פארלי אוהב אתגרים. מנכ"ל פורד, נהג חובב נלהב של מכוניות עתיקות, הופיע לראשונה על המסלול המקצועי בחודש ינואר, מאחורי ההגה של מוסטנג GT-4. אבל הסכנות על המסלול הן כאין וכאפס מול הובלתה של פורד, החוגגת היום (16.6.23) את יום הולדתה ה-120, בעידן חדש וקשה של ייצור רכב – קובע אקונומיסט. כמו חברות אגדיות אחרות, פורד מנסה להמציא מחדש את עצמה בעידן של מכוניות חשמליות ומוכוונות תוכנה, אל מול המתחרים הוותיקים וגם מול אלו שמקרוב באו, כמו טסלה של אלון מאסק.
היצרנים הוותיקים סומנו מזמן בידי המשקיעים כחברות מיושנות, בעלות צמיחה נמוכה ורווח נמוך ויכולת יוצאת דופן להרוס את שווי המניות. בין 2014 לבין כניסתו של פארלי לתפקיד ב-2020, שווי השוק של פורד צנח ב-60% ל-27 מיליארד דולר. לאחר זינוק ל-100 מיליארד דולר באביב שעבר, לנוכח הציפיות מהרכב החשמלי שלה, השווי שב וירד ל-55 מיליארד דולר.
פארלי לא נבהל. הוא ארגן מחדש את פורד בשלוש חטיבות, תוך התמקדות ברכב חשמלי (תחום בו החברה תשקיע 50 מיליארד דולר עד 2026), במכוניות יוקרה המבטיחות רווח ניכר וברכב המסחרי. לדעתו, פורד יכולה להעלות את הרווח הגולמי מ-6.6% אשתקד ל-10% ב-2026 ולעבור לרווח ברכב החשמלי, לעומת הפסד צפוי של 3 מיליארד דולר השנה. פארלי לומד דבר או שניים מן המתחרים החדשים, ויודע היכן יש לפורד יתרונות עליהם.
התרומה הגדולה ביותר של מאסק לתעשיית הרכב היא ההוכחה שרכב חשמלי יכול להרוויח. הרווח הגולמי של טסלה עמד אשתקד על 17%, גבוה בהרבה משל רוב היצרנים הוותיקים. פארלי הולך בעקבותיו של מאסק ומשנה שנים ארוכות של הרגלים, כאשר הספקים העיקריים של היצרנים פעלו בצורה עצמאית.
פורד איננה היצרנית האגדית היחידה המכניסה הביתה את רוב שרשרת האספקה. כך עושות גם ג'נרל מוטורס ופולקסוואגן, המקימות מפעלים משל עצמן לייצור סוללות לרכב. אבל כמו מאסק, פארלי מקדיש לא מעט מזמנו למו"מ ישיר עם חברות הכרייה כדי להבטיח את המחצבים הדרושים לסוללות. פורד כבר חתמה על הסכמים המבטיחים אספקה של 90% מהליתיום והניקל הנחוצים ל-2 מיליון המכוניות החשמליות שהיא מתכננת לייצר מדי שנה החל ב-2026. היא מתכוונת לעבד חלק מן החומרים בארה"ב, להפחית את התלות בסין ולהיות זכאית לסיוע פדרלי. פארלי מקווה, כי בקרוב ייצר מפעל פורד במישיגן את הסוללות הזולות ביותר בארה"ב.

פשטות במקום המורכבות הידועה לשמצה
מודל T של פורד [צילום: קורי ויליאמס, AP]

פארלי הולך בעקבותיו של מאסק גם בנסיונו לפשט את המורכבות הידועה לשמצה של הענף. טסלה מייצרת ארבעה דגמים בלבד עם מעט אפשרויות לשינוי. הדור הבא של המכוניות החשמליות של פורד יכלול תא נוסעים אחיד, שלדה אחידה וסוללת אחת בשבעה דגמים בלבד. זאת, לעומת רשימת האפשרויות של טנדר F-150 רב-המכר, המאפשר מיליוני צירופים. במקום לצרף מאות חלקים שבכל אחד מהם יש שבב וכולם צריכים לפעול בהרמוניה, החל ב-2025 יהיו בפורד יותר מכניקה ותוכנות אחידות.
החשיבה של פארלי ומאסק מתפצלת לכיוונים שונים בשאלה מה יש לעשות מעבר לייצור כלי רכב, מסביר אקונומיסט. מאסק הכניס את טסלה לתכנון מערכות ולייצור עמדות הטענה. פארלי מתמקד בייצור מכוניות ומאציל בשמחה את היתר. בחודש שעבר הדהימה פורד, כאשר חתמה על הסכם עם טסלה לקבלת גישה ל-12,000 עמדות טעינה ברחבי ארה"ב.
מפתיעה עוד יותר היא החלטתה של פורד להמשיך לרכוש את רוב התוכנה שברכב מספקים חיצוניים. הצעד מנוגד לחוכמה המקובלת בענף, ולפיה התוכנות הנלוות – החל מניווט וכלה במוזיקה – חיוניות לחוויית הבעלות על רכב. טסלה וג'נרל מוטורס אינן משתמשות ב-
CarPlay
של אפל ובפלטפורמות הרכב של אנדרואיד תוצרת גוגל. פארלי סבור שפורד חייבת לשלוט בתוכנות הבטיחות, אך מכיר בכך שהיא הפסידה לענקיות ההיי-טק בקרב על התוכנות שבתא הנוסעים. יש סימנים לכך שחברות נוספות בענף מתחילות להיות מודעות למגבלותיהן: ג'נרל מוטורס חתמה החודש אף היא על הסכם לשימוש בעמדות הטעינה של טסלה. התובנה המתבקשת היא: תיצמד למה שאתה עושה היטב ואת השאר תן לאחרים.

תאריך:  16/06/23   |   עודכן:  16/06/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פורד בת 120 ולומדת מהמתחרים החדשים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בעל הטור הבכיר בניו-יורק טיימס מסביר כיצד חותר דונלד טראמפ תחת שני עמודי היסוד של המערכת האמריקנית בשל כתב האישום נגדו
איתמר לוין
מאמר המערכת של וושינגטון פוסט מצביע על הליקויים העמוקים והממושכים במערכת האחראית ל-159,000 אסירים, וסבור שהדבר החשוב ביותר הוא להבטיח מנהיגות יציבה של הרשות
איתמר לוין
ועדת החסינות של הפרלמנט - בה יש רוב לעמיתיו השמרנים של ראש הממשלה לשעבר - קובעת שהוא שיקר במכוון בפרשת המסיבות בזמן הקורונה ואף ניסה לאיים על הוועדה
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס סוקר בהרחבה את מסעו של מוחמד בן סלמאן בחזרה ללב ההשפעה במזרח התיכון וגם בזירה העולמית. הסוד פשוט: כולם רוצים את הכסף והעוצמה של סעודיה
איתמר לוין
אחרי עשר העלאות רצופות שהביאו את הריבית לשיעור של 5.25%, הירידה החדה באינפלציה - 4% ב-12 החודשים האחרונים - הובילה לעצירת המהלך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il