X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בלינקן אמש בדרכו לסין [צילום: AP]
ארה"ב וסין לפחות מדברות במישרין
בלינקן מגיע לביקורו הראשון בבייג'ינג, ואקונומיסט אומר שלא צפויות פריצות דרך - אך יש חשיבות לעצם המגעים בדרגים בכירים

ייתכן שהיו מי שנזכרו במשבר הטילים בקובה ב-1962, כאשר וול סטריט ז'ורנל דיווח לפני שבועיים שסין חתמה על הסכם סודי להקמת תחנת האזנה באי. מחוקקים משתי המפלגות דרשו מממשל ביידן לנקוט בפעולה ולמנוע את מימוש ההסכם. אבל למרות הפרסום, שר החוץ אנתוני בלינקן מגיע היום (18.6.23) לביקורו הראשון בסין.
למעשה, מעיר אקונומיסט, פעילות הביון הסינית בקובה ממש אינה חדשה; דיווחים עליה פורסמו כבר ב-2011, ודניס וילדר – לשעבר אנליסט של סין ב-CIA וכיום פרופסור באוניברסיטת ג'ורג'טאון - אומר ששמע על כך עוד בסיום המלחמה הקרה. לדבריו, קרוב לוודאי שסין משתמשת במתקן בקובה לאיסוף מידע על מערכת הלווינים האמריקנית, וכעת מדובר בשדרוג שלו בדמות התקנת ציוד גדול יותר וחזק יותר.
מטריד ככל שהדבר מבחינתה של ארה"ב, אין לה הרבה אפשרויות תגובה. מתקנים כאלו אינם מפרים את החוק הבינלאומי, וארה"ב מפעילה רבים כאלה ברחבי העולם – כולל ביפן, קוריאה הדרומית, אוסטרליה וטייוואן לצורך איסוף מידע על סין. ארה"ב לא תסלים את היחסים עם סין בגלל קובה, בעוד סין משתמשת במחלוקת כדי לטעון שארה"ב צבועה משום שכאמור היא עצמה מרגלת בגדול ברחבי העולם.
למרות חילופי העקיצות, שני הצדדים אישרו שביקורו של בלינקן יתקיים כמתוכנן. ולמרות שבוושינגטון לא מצפים לפריצות דרך בנושאים הרבים שעל סדר היום, כולל אוקראינה וטייוואן, האמריקנים מקווים שהביקור יסייע ליצור קווי תקשורת טובים יותר. "תחרות אינטנסיבית מצריכה דיפלומטיה אינטנסיבית", אומר פקיד בממשל.
שיפור שכזה יפיק אנחת רווחה במדינות רבות, במיוחד באסיה. הללו חששו שהמתח בין ארה"ב לסין יצא מכלל שליטה בחודש פברואר, לאחר שארה"ב הפילה בלון ריגול סיני שריחף במשך ימים בשמי המדינה והתקרית גרמה לביטול ביקורו של בלינקן. בשל כך נבלמו המאמצים לייצב את היחסים, בהם החלו ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג כאשר נפגשו באינדונזיה בנובמבר שעבר. אבל בשבועות האחרונים התקיימו מגעים בדרג בכיר, אשר סללו את הדרך לביקורו של בלינקן.
אקונומיסט מסביר, כי חידוש הקשר בין בכירי שתי המדינות חשוב, משום שהוא מאפשר לכל הפחות לשתי המדינות להציג במישרין את עמדותיהן בשיחות פרטיות ולא בוויכוחים פומביים לוהטים. הם גם יכולים להוביל להתקדמות בכמה נושאים טכניים וכלכליים, אשר יסללו את הדרך להשתתפותו הצפויה של שי במפגש הפורום לשיתוף פעולה אסיאתי-פסיפי בסן פרנציסקו בנובמבר הקרוב. בעקבותיו של בלינקן גם עשויים להגיע לבייג'ינג מי שסין יותר מעוניינת לארח, כמו שרת האוצר, ג'נט ילן, ושגריר האקלים, ג'ון קרי.
עם זאת, המחלוקת סביב קובה היא תזכורת למתחים האסטרטגיים הקשים בין שתי המדינות, אשר לא ייפתרו בקלות. הם באו לידי ביטוי גם כאשר שר ההגנה הסיני, לי שאנגפו, סירב להיפגש עם עמיתו לויד אוסטין בוועידת ביטחון בסינגפור בתחילת החודש. לי דרש שארה"ב ובעלות בריתה יפסיקו את פעולות הביון לידי חופי ארצו, בעוד אוסטין התריע מפני סכנת תקריות באזור בין הסינים לבין ספינות ומטוסים של ארה"ב ובעלות בריתה.
התקרית הקובנית גם "מתיישבת" על אקלים פוליטי בשתי המדינות, המקשה על מנהיגיהן להתפשר בנושאים מהותיים כלשהם. מרחב התמרון שלהם עשוי להצטמצם עוד יותר בחודשים הקרובים, עם הבחירות לנשיאות בטייוואן והמרוץ לבית הלבן בארה"ב. רמת העוינות לסין בשני צידי הקונגרס גדלה משמעותית בתגובה לדיווחים על המתרחש בקובה – עם דרישות לפעולה תקיפה בנוסח ג'ון קנדי לפני 61 שנים.

תאריך:  18/06/23   |   עודכן:  18/06/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב וסין לפחות מדברות במישרין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
המנכ"ל ג'ים פארלי מעתיק חלק מן השיטות של אלון מאסק, ובמקביל אינו מהסס לרכוש שירותים מענקיות הטכנולוגיה - מספר אקונומיסט
איתמר לוין
בעל הטור הבכיר בניו-יורק טיימס מסביר כיצד חותר דונלד טראמפ תחת שני עמודי היסוד של המערכת האמריקנית בשל כתב האישום נגדו
איתמר לוין
מאמר המערכת של וושינגטון פוסט מצביע על הליקויים העמוקים והממושכים במערכת האחראית ל-159,000 אסירים, וסבור שהדבר החשוב ביותר הוא להבטיח מנהיגות יציבה של הרשות
איתמר לוין
ועדת החסינות של הפרלמנט - בה יש רוב לעמיתיו השמרנים של ראש הממשלה לשעבר - קובעת שהוא שיקר במכוון בפרשת המסיבות בזמן הקורונה ואף ניסה לאיים על הוועדה
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס סוקר בהרחבה את מסעו של מוחמד בן סלמאן בחזרה ללב ההשפעה במזרח התיכון וגם בזירה העולמית. הסוד פשוט: כולם רוצים את הכסף והעוצמה של סעודיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il