X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הצרכנים מוציאים יותר [צילום: דייוויד זלובובסקי, AP]
האם ביידן יקבל קרדיט על השיפור הכלכלי
פול קרוגמן סבור בניו-יורק טיימס, כי ייתכן שיהיה די בכך שהנשיא ישכנע את הציבור לא שהמצב הכלכלי טוב - והוא טוב למדי - אלא שהוא איננו רע כפי שחושבים חלק מהאמריקנים

בשנות ה-1970 הציע הכלכלן ארתור אוקון, שהיה יועצו של הנשיא לינדון ג'ונסון, הציע דרך קלה ומלוכלכת להעריך את מצבה הכלכלי של ארה"ב: "מדד האומללוּת" – סכום האינפלציה והאבטלה. זהו אמצעי גולמי בלבד, כי הנזק הכלכלי מאבטלה גדול בהרבה מאשר מאינפלציה. אבל היסטורית, המדד הזה עשה עבודה טובה למדי בקביעת מצב הרוח הכלכלי בכללותו – כותב פרופ' פול קרוגמן בניו-יורק טיימס.
לכן, כדאי לשים לב לכך ש"מדד האומללות" – אשר זינק לצידה של האינפלציה ב-2021 ובמחצית הראשונה של 2022 – צנח בשנה האחרונה וכעת הוא עומד ברמה של תחילת כהונת הנשיא ג'ו ביידן. מהפך מדהים זה מעלה שלוש שאלות: האם זה אמיתי? (כן); האם האמריקנים מן השורה שמו לב? (כן); האם הם יתנו לו קרדיט על זה? (זה פחות ברור).
הצניחה במדד משקפת את מה שאירע ואת מה שלא אירע. מה שלא אירע, למרות כל האזהרות, הוא מיתון. המשק האמריקני הוסיף בשנה האחרונה 4 מיליון משרות והאבטלה נמצאת בשפל של 50 שנה. מה שכן קרה הוא ירידה מהירה באינפלציה, אבל היא בת-קיימא? יש הטוענים שליבת האינפלציה (בלא מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים) היא עיקשת ולכן הירידה בכל האינפלציה היא זמנית בלבד. אבל כמעט כל כלכלן יודע, שליבת האינפלציה היא נתון שגוי, משום שהיא מושפעת בעיקר מהשלכות הזינוק בשכר הדירה באמצע 2022, כנראה בעיקר בשל המעבר לעבודה מהבית בזמן הקורונה.
מדידה חילופית של ליבת האינפלציה – ללא נדל"ן – מצביעה על דפוס ברור של ירידה. האינפלציה עדיין גבוהה מכפי שהייתה לפני הקורונה, אך היא ירדה משמעותית. אם מתאמצים, אפשר להמשיך להיות פסימיים לגבי תחזית האינפלציה – אך זה הופך להיות יותר ויותר קשה. החדשות הטובות לגבי האינפלציה ועל הכלכלה בכלל, נראות אמיתיות.
האם האמריקנים שמים לב לשיפור? הדרכים המסורתיות למדוד את מצב הרוח הכלכלי הפכו לבעייתיות בשנים האחרונות. כאשר שואלים את האמריקני מהו מצבה של הכלכלה, תשובתו תהיה מוטה פוליטית ומושפעת מן הנרטיב התקשורתי, ולעיתים קרובות היא תהיה מה שלדעתו מצפים ממנו לומר. אבל אם שואלים בצורה יותר ספציפית – למשל: האם זהו זמן טוב למצוא עבודה משובחת – התשובה לרוב היא חיובית. במקביל, הציפיות האינפלציוניות ירדו בצורה חדה. לבסוף, וכמו תמיד, חשוב לומר מה אנשים עושים ולא רק מה הם אומרים. הוצאה צרכנית ניכרת, מספרי שיא של טיסות ואינדיקטורים רבים אחרים מלמדים שהאמריקנים מרגישים די טוב לגבי מצבם הכלכלי – טוען קרוגמן.
האם ביידן יקבל את הקרדיט? סקרים מלמדים, כי המצביעים עדיין נותנים לו ציונים נמוכים מאוד על ניהול הכלכלה, למרות הצניחה ב"מדד האומללות". יש הטוענים שהסיבה היא שהשכר אינו מדביק את האינפלציה, אבל זה היה נכון גם בתקופתו של רונלד רייגן, ולאחרונה השכר כן עולה. האם דעתם של הבוחרים תשקף לבסוף את החדשות הטובות, או שהלם האינפלציה של 2022-2021 יצר דימוי שביידן לא יוכל להשתחרר ממנו?
ביידן עצמו מנסה לשנות את הנרטיב, בהצביעו על הנתונים המשופרים ועל הזינוק בהשקעות בייצור, אבל לא ברור האם יצליח. תקדים שיכול לעודד אותו: התמיכה ברייגן הייתה נמוכה יחסית באמצע 1983, ובכל זאת זכה בניצחון סוחף ב-1984 בשל חוזקה של ההתאוששות הכלכלית. וגם אם ביידן לא יצליח, ייתכן שזה לא ישנה. האינפלציה הגבוהה אמורה הייתה להבטיח ניצחון רפובליקני גורף בבחירות האמצע אשתקד, אך הדמוקרטים הפתיעו לטובה, כנראה בגלל שההפלות ונושאים חברתיים אחרים מילאו תפקיד מרכזי – והם אינם הולכים לשום מקום, בעוד האינפלציה נמוגה.
ניתן לטעון, מסיים קרוגמן, שביידן אינו צריך לשכנע את האמריקנים שמדיניותו הכלכלית מצליחה מאוד; מספיק אם ישכנע אותם שהמצב הכלכלי אינו רע כפי שנדמה להם. והוא באמת אינו רע. למעשה, לפי רוב קני המידה – הכלכלה במצב טוב למדי.

תאריך:  06/07/23   |   עודכן:  06/07/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם ביידן יקבל קרדיט על השיפור הכלכלי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2024
איתמר לוין
ביידן מתבדח על סוגיית גילו, מנהל אורח חיים בריא מאוד - אבל אי-אפשר להתעלם משינויים קטנים    ניו-יורק טיימס על גילו של הנשיא, חלק שני
איתמר לוין
האחד הוא נשיא חד, פיקח ומנהל משברים; השני הוא אדם בן 80 שאינו זוכר היכן גרים כל נכדיו    ניו-יורק טיימס על גילו של הנשיא, חלק ראשון
איתמר לוין
סגנו של דונלד טראמפ מתייצב בגלוי מולו, לאחר הרקע הקשה ביניהם בעקבות אירועי 6 בינואר    הסקרים מעניקים לפנס אחוזים בודדים בעוד טראמפ מוביל בפער ניכר
איתמר לוין
מצליח לתקשר עם הבוחרים, מדגיש את גילו הצעיר ומעניק מקום מרכזי לאשתו    ניו-יורק טיימס בחמש תובנות מהקמפיין בשלוש מדינוצ
איתמר לוין
אקונומיסט מצביע על היתרון העצום של טראמפ במפלגה הרפובליקנית ועל חולשותיו של ביידן, ומציע לקוות שמישהו מהרפובליקנים יצליח
למרות הכל לגבור עליו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il