X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ברנשטיין. "קשה מאוד לחזות" [צילום: אלכס ברנדון, AP]
"נותרה עבודה לעשות במלחמה באינפלציה"
יועצו הכלכלי הבכיר של ביידן, ג'ארד ברנשטיין, מדבר עם וושינגטון פוסט על מיתון אפשרי, שוק העבודה ומדוע ביידן אינו מקבל קרדיט

"יש התקדמות ממשית בהורדת האינפלציה, אך נותרה עוד עבודה לעשות". כך אומר יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן, ג'ארד ברנשטיין. הוא דיבר (18.7.23) במפגש למנויי וושינגטון פוסט.
הכתבת הבכירה ה'תר לונג שאלה את ברנשטיין - למעשה יועצו הכלכלי הבכיר ביותר של הנשיא ג'ו ביידן - האם ניתן להכריז על ניצחון בקרב נגד האינפלציה, אשר ירדה בתוך שנה מ-9.8% ל-3%. הוא השיב: "אין מקום לריקודי ניצחון, אי-אפשר לומר שהמשימה הושגה. יש התקדמות ממשית בכך שלמשקי הבית יש יותר מרחב נשימה. האינפלציה ירדה בשלושה רבעים במשך 12 חודשים רצופים, המחירים יורדים, אבל יש עוד עבודה לעשות".
ברנשטיין סירב לומר האם יש סיכוי שהאינפלציה תגיע בסוף 2023 או בתחילת 2024 ליעד של 2%. "קשה מאוד לחזות את האינפלציה, במיוחד כאשר איש מאיתנו לא ראה דינמיקה כזאת של מקרו-כלכלה - ירידה כה חדה באינפלציה לצד אבטלה של פחות מ-6% במשך 17 חודשים רצופים. בפעם האחרונה שהאינפלציה ירדה בצורה כזאת, האבטלה הוכפלה ל-12%. זה מלמד אותנו שאנחנו בטריטוריה בלתי מוכרת. אני כן יכול לומר שיש מומנטום, ובדרך יש הרבה מה לחסוך בהוצאות, למשל במחירי התרופות, בשבבים ובתשתיות".
לונג שאלה עד כמה מגיע לביידן הקרדיט על הורדת האינפלציה. ברנשטיין השיב: "כאשר האינפלציה יורדת בצורה כזו ואין יותר מדי פגיעה בצד הביקוש ובתעסוקה - אפשר להסיק שהיו הרבה פעולות חיוביות [של הממשל] בצד ההיצע". הוא הזכיר את שחרור כמויות הענק של דלק ממאגרי החירום כדי להוריד את מחירו לאחר הפלישה לאוקראינה, ואת כוח המשימה שהקים ביידן עם כניסתו לתפקיד כדי לסייע למגזר הפרטי להתמודד עם הבעיות בשרשרת האספקה. "טביעות האצבעות שלנו נמצאות בצד ההיצע. אנחנו כמובן לא לוקחים את הקרדיט מהפדרל ריזרב, שביידן אמר כל הזמן שהוא המוביל".
לונג ציטטה את הביקורת הנמתחת על "תוכנית ההצלה" בסך 1.5 טריליון דולר שהעביר ביידן בראשית כהונתו, כחלק מן הסיוע למאבק בקורונה, ולפיה היא הייתה גדולה מדי וגרמה להתפרצות האינפלציונית. "אני לא חושב כך", השיב ברנשטיין. "אי-אפשר לנתק את מה שדיברנו עליו מתוכנית ההצלה, שיצרה את שוק העבודה חסר התקדים. ביידן דיבר מההתחלה על חזרה מהירה לתעסוקה מלאה, כי זה מה שנותן לעובדים את הכוח שהוא חלק חשוב מתוכניתו הכלכלית. האינפלציה באביב 2021 נבעה מביקושים חזקים והיצעים מוגבלים".

ביידן מאמין ב"סחר ללא מגבלות"
האינפלציה ירדה בשלושה רבעים בתוך שנה [צילום: נאם יו, AP]

ברנשטיין נשאל מדוע ביידן אינו מקבל ציונים טובים על טיפולו בכלכלה, כאשר בסקרים רק שליש מהאמריקנים מרוצים ממנו בתחום זה. "האמריקנים עברו הרבה בשנים האחרונות: קורונה, המלחמה באוקראינה, בעיות שרשרת האספקה, אינפלציה בשיא של 40 שנה. לכן הם עברו טלטלה", השיב. "ביידן אמר שצריך לחזור לשגרה מהר ככל האפשר, וברור שיקח זמן עד ש[הישגי הממשל] יחדרו לתודעה. אנחנו מתחילים לראות שיפור במדדים: השכר עולה יותר מהאינפלציה, ובמקביל משתפרים הציונים לנשיא". עוד ציין ברנשטיין, כי האמריקנים אופטימיים בהרבה כאשר הם נשאלים בנוגע למצבם הכלכלי האישי, אל מול דעתם בנוגע למצב המשק.
לונג שאלה האם ביידן מאמין בסחר חופשי, וברנשטיין השיב שביידן מאמין ב"סחר ללא מגבלות". הוא הסביר: "צריך להיזהר עם המונח הזה. כבר ראיתי הסכמי סחר חופשי בני 2,000 עמודים שהסתתרו בהם מגבלות. אנחנו זהירים [בסחר העולמי], כדי להבטיח שהביטחון הלאומי שלנו לא ייפגע וכדי שאויבינו לא ישתמשו בסחר נגדנו. אנחנו לא בעד אוטרקיה או חסימת הסחר בגבול, אלא רוצים ליהנות מן הסחר העולמי, אך להוציא ממנו את חוסר הגמישות שפגע בנו בזמן הקורונה [כגון ריכוז הייצור בסין]".
לבסוף שאלה לונג האם ניתן יהיה להימנע ממיתון במשק האמריקני בשנה הבאה, שנת הבחירות. ברנשטיין שב ואמר כי תחזיות מקרו-כלכליות הן סבוכות והוסיף: "מיתון איננו עניין של מצב רוח אלא של אינדיקטורים כמו הכנסה אישית, אבטלה, מכירות קמעונאיות ועוד. יש מומנטום חיובי וכרגע המצב נראה טוב מאוד. לאן נלך מכאן? - המומנטום הנוכחי הוא חלק מהתשובה".

תאריך:  20/07/23   |   עודכן:  20/07/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"נותרה עבודה לעשות במלחמה באינפלציה"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל ביידן
עידן יוסף
נשיא ארה"ב בראיון ל-CNN: "סמוטריץ' ובן-גביר הם חלק מהבעיה בגדה"    על נורמליזציה בין ישראל וסעודיה - "הדרך עוד ארוכה"
איתמר לוין
תמונת ראי לישראל: בארה"ב טוענים הליברלים שבית המשפט העליון ימני מדי, אבל ביידן אינו תומך ברפורמות מהפכניות - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
מכה קשה לביידן, אשר ביקש למחוק חובות של 20 מיליון אמריקנים בהיקף של למעלה מ-400 מיליארד דולר    הרוב השמרני קבע: החוק אינו מאפשר מחיקה שכזאת
איתמר לוין
בנו של הנשיא צפוי להודות באי-דיווח על הכנסות ב-1.2 מיליון דולר ובהסתרת היותו מכור לקוקאין כאשר רכש אקדח    התביעה תבקש צו פיקוח ותוכנית שיקום
איתמר לוין
ביידן מתבדח על סוגיית גילו, מנהל אורח חיים בריא מאוד - אבל אי-אפשר להתעלם משינויים קטנים    ניו-יורק טיימס על גילו של הנשיא, חלק שני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il