X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הצריכה עודנה חזקה [צילום: נאם יו, AP]
האם כלכלת ארה"ב תיכנס מתישהו למיתון
רוב הכלכלנים צפו שהמיתון כבר יהיה בעיצומו, אבל בפועל אין לו כל סימן ניו-יורק טיימס מסביר מהן הסיבות לאופטימיות ולפסימיות

המיתון בארה"ב כבר אמור היה להתחיל. בשנה שעברה, עם התחלת העלאות הריבית החדות, כלכלנים דיברו עליו במונחים של "מתי" ולא של "האם": אולי ב-2022, קרוב לוודאי במחצית הראשונה של 2023, לבטח בסוף השנה. בדצמבר שעבר סברו רק רבע מהכלכלנים שלא יהיה מיתון. בפועל – בל ייראה ובל יימצא. לא בשוק העבודה, עם אבטלה של 3.6%; לא בהוצאות הצרכנים ההולכות וגדלות; לא ברווחי החברות הממשיכים לעלות; אפילו לא בשוק הדיור, המפגין סימנים של התייצבות.
במקביל, מזכיר ניו-יורק טיימס, האינפלציה ירדה בצורה חדה ונראה שתמשיך לרדת – מה שמאפשר לקוות שהעלאות הריבית מתקרבות לסיומן. כל זה מוביל כלכלנים לתהות האם בכלל יהיה מיתון. גם מצב רוחו של הציבור טוב יותר: אמון הצרכנים בעלייה, אם כי רוב האמריקנים אומרים בסקרים שהם צופים שיהיה מיתון או שארה"ב אפילו כבר בעיצומו.
הרבה עוד עלול להשתבש. האינפלציה עשויה להיות עקשנית במיוחד ולהוביל את הפדרל ריזרב להעלאות ריבית נוספות. השלכות העלאות הריבית הקודמות עשויות להתברר באיחור ולקרר את המשק יותר מכפי שאירע עד כה. אפילו האטה שאיננה מיתון עלולה לכאוב ולהוביל לפיטורים, מהם ייפגעו במיוחד השחורים וההיספנים. הכלכלנים אינם ממהרים להכריז על ניצחון, אך נכון לעכשיו התרחישים הגרועים ביותר – אינפלציה משתוללת או סטגפלציה (אינפלציה ואבטלה יחדיו) – פינו את מקומם לאופטימיות זהירה לאורך שורה של נתונים.
הראשון הוא האינפלציה עצמה, אשר ירדה בחודש שעבר ל-3% לעומת 9% בשנה שעברה. הירידה נובעת בחלקה מגורמים חד-פעמיים – איש אינו צופה שמחיר הנפט ימשיך לצנוח ב-30% לשנה – אבל ככלל מדובר בהתקדמות. הלקוחות והעסקים כאחד מוכנים לקבל עליות מחירים כחלק מן החזרה לשגרה לאחר הקורונה, מה שמפחית את הסכנה שהאינפלציה תסכן את המשק. ההאטה באינפלציה תאפשר ל"פד" להמשיך להאט את העלאות הריבית ואולי אף להפסיק אותן מוקדם מן המתוכנן – מה שמפחית את סכנת המיתון.

ליבת האינפלציה עודנה גבוהה
שוק העבודה מתקרר באופן הדרגתי [צילום: נאם יו, AP]

הסיבה השנייה לאופטימיות הוא ההתקררות ההדרגתית של שוק העבודה, לאחר שהגיע לנקודת רתיחה, ממשיך הטיימס. הפתיחה-מחדש המהירה של המשק ב-2021 הובילה לחוסר איזון בין הביקוש להיצע: מסעדות, מלונות, חברות תעופה ועסקים אחרים נזקקו לפתע למאות אלפי עובדים ולא מצאו די הצורך. לעובדים היה זה רגע נדיר של כוח מיקוח, שהוביל לעליית השכר המהירה ביותר מזה עשרות שנים. אבל כלכלנים חששו שעלייה זו תקשה את ההשתלטות על האינפלציה.
אולם, בחודשים האחרונים המגמה השתנתה. המעסיקים מציעים פחות משרות והעובדים אינם מקפצים ביניהן בחיפוש אחרי שכר גבוה יותר. במקביל, מיליונים הצטרפו או חזרו לשוק העבודה והקלו על המחסור. נכון לעכשיו, כל אלו לא הובילו לגידול משמעותי באבטלה, ששיעורה דומה לזה שלפני הקורונה. בכמה ענפים, ובראשם הטכנולוגיה והבנקאות, היו פיטורים משמעותיים אך רוב המפוטרים מצאו עבודה די מהר. התוצאה היא ירידה בסבירות למיתון.
עם זאת, מדגיש הטיימס, כלכלנים רבים פחות אופטימיים. ליבת האינפלציה (בלא מזון ואנרגיה) עדיין הרבה מעל יעד ה-2% של ה"פד" – 4.8% בחודש יוני. למרות שעד כה הורדת האינפלציה הייתה כמעט נטולת כאבים, אין כל ערובה שכך היא תימשך. מעסיקים שהגיבו על עליית הריבית בשכירת פחות עובדים, עלולים בקרוב להתחיל לפטר. ל"פד" יש מרחב טעות קטן: העלאת ריבית מתונה מדי עלולה לעורר שוב את האינפלציה; העלאה חדה מדי עלולה לגרום מיתון.
כמה מן הגורמים המרכזיים מצויים מחוץ לשליטתם של קובעי המדיניות בארה"ב. מחירי הנפט עלולים לעלות שוב, כמו בתחילת המלחמה באוקראינה. כנ"ל לגבי מחירי המזון, במיוחד לאחר שרוסיה ביטלה הסכם לייצוא כמויות ענק של חיטה מאוקראינה. כאשר הכלכלה ממילא בהאטה, אפילו התפתחויות שוליות לכאורה – כמו למשל לחצים בהחזר הלוואות הסטודנטים – עלולות להוריד את המשק ממסלול ההתאוששות.

תאריך:  23/07/23   |   עודכן:  23/07/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם כלכלת ארה"ב תיכנס מתישהו למיתון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
והנה הגיע אתמול עוד העלאה 0.25
חשדנית  |  27/07/23 09:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הבחירות בספרד היום עשויות להביא לשיתופו בשלטון של הימין הקיצוני, וזו אינה המדינה היחידה ביבשת הצועדת בכיוון זה - מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
יועצו הכלכלי הבכיר של ביידן, ג'ארד ברנשטיין, מדבר עם וושינגטון פוסט על מיתון אפשרי, שוק העבודה ומדוע ביידן אינו מקבל קרדיט
איתמר לוין
כך טוען פול קרוגמן בניו-יורק טיימס, תוך שהוא עומד על ההתכחשות הרפובליקנית למשבר ומזהיר מפני התוצאות אם יזכו גם בבית הלבן וגם בקונגרס
איתמר לוין
ניתוחו של אקונומיסט מוביל למסקנה, כי הצמיחה איטית והמחירים יורדים    הממשלה אינה ממהרת להתערב, אך לא תהיה לה ברירה אם האבטלה תעלה
איתמר לוין
המחירים מתאוששים לאיטם לאחר חודשים ארוכים של ירידה, התחלות הבנייה גדלות וקצב הבנייה מואץ - מדווח וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il