X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
השפעה על ההפניה למקורות מידע [צילום: AP]
האם מטא לא גורמת לקיטוב כפי שנטען
ארבעה מחקרים ראשונים מסוגם מעלים, כי האלגוריתמים של מטא אינם משפיעים בצורה משמעותית על הדעות הפוליטיות - מדווח וושינגטון פוסט

במשך שנים חששו רגולטורים ואנשי החברה האזרחית שהאלגוריתמים של הרשתות החברתיות מפלגים את ארה"ב בפוסטים וקונספירציות רעילים מבחינה פוליטית. הדאגה הייתה כה רבה, עד שבשנת 2020 חברת מטא העבירה כמות עצומה של מידע למומחים באקדמיה כדי לבחון עד כמה פייסבוק ואינסטגרם משפיעות על הבחירות הקרובות.
התוצאות הראשונות מלמדות שהפלטפורמות של החברה מילאו תפקיד מרכזי בהפניית המשתמשים למידע מפלגתי עימו הם צפויים להסכים. אבל – מדווח וושינגטון פוסט – התוצאות מטילות ספק על ההנחה שהאסטרטגיות של מטא משפיעות בצורה משמעותית על הדעות הפוליטיות של המשתמשים.
"אלגוריתמים משפיעים מאוד על מה שאנשים רואים בפלטפורמות ובעיצוב השימוש שלהם בהן. מצאנו השפעה רבה על חוויית השימוש בפלטפורמות, אבל השפעה מעטה מאוד על שינוי גישותיהם בנושאים פוליטיים ועל מעורבותם בנושאים כאלה", אומר ג'ושוע טאקר מאוניברסיטת ניו-יורק, אחד ממובילי ארבעת המחקרים שפורסמו בשבוע שעבר בכתבי-העת החשובים Science ו-Nature. הם אומנם הסתמכו על הנתונים של מטא, אך עברו בקרת עמיתים כמקובל בפרסומים אקדמיים.
החוקרים בדקו את השימוש של אלפי גולשים בפייסבוק ואינסטגרם ערב בחירות 2020, כדי לראות האם התכנים – השונים מהמידע שהיו מקבלים בשגרה – שינו את עמדותיהם הפוליטיות, את הידע שלהם או את מידת הקיטוב. בהמשך יתפרסמו למעלה מתריסר מחקרים נוספים, כולל על בסיס המידע שנאסף אחרי 6 בינואר.
הפוסט צופה, כי התוצאות יחזקו את טענתן של הרשתות לפיהן האלגוריתמים אינם גורמים לקיטוב ולהקצנה, וזאת במקביל ליוזמות חקיקה המיועדות לטפל בתופעות אלו. אולם, מבקריהן של החברות וכמה חוקרים שקראו את התוצאות טוענים, כי המחקרים אינם בוחנים את חלקן של הרשתות במתן תהודה למחלוקות ולקונספירציות, וכי הם אינם הצדקה להימנעותן מבלימת מידע כוזב.
באחד הניסויים בחנו החוקרים את ההשפעה של שינוי ה"פידים" והזרמת חומר בסדר כרונולוגי הפוך מזה שיצר האלגוריתם של מטא. מבקרי החברה טענו, כי האלגוריתם מחזק ומתגמל תכנים שטנה, כזבים ופלגנות בכך שהוא מקדם אותם לראש ה"פידים", וכי שינוי לסדר כרונולוגי יהפוך את התוכן לפחות מפלג. החוקרים מצאו, כי סדר כרונולוגי גורם להרבה פחות מעורבות של הגולשים, והם גם ראו יותר תכנים שסומנו כבלתי ראויים לאמון. אולם, סקרים שהופנו לגולשים העלו, כי לשינוי הייתה השפעה מועטה על רמות הקיטוב, הידע הפוליטי או ההתנהגות הפוליטית שלהם מחוץ לרשת.
ניסוי אחר בדק את ההשפעה של הגבלת הנראוּת של חומרים ויראליים ב"פידים". החוקרים מצאו, כי כאשר נמנע מן הגולשים לראות העלאה חוזרת של פוסטים בידי חבריהם, הם נחשפו להרבה פחות חדשות פוליטיות. אותם משתמשים גם הקליקו/הגיבו בצורה פחותה והיה להם פחות ידע חדשותי, אך רמות הקיטוב ועמדותיהם נותרו ללא שינוי.
המחקרים יחדיו מציירים תמונה של רשתות חברתיות מורכבות ומפולגות, בהן הליברלים והשמרנים פונים למקורות שונים לחלוטין לצריכת חדשות. אחד המחקרים בדק את הנתונים על 200 מיליון משתמשי פייסבוק ומצא, כי הגולשים צורכים את החדשות על בסיס חלוקה אידיאולוגית. עוד נמצא, כי שמרנים חיבבו ושיתפו הרבה יותר דומיינים וכתובות URL. ממצא נוסף: רוב התכנים שסומנו בידי צד שלישי ככוזבים, נטו ימינה.
בניסוי אחר הופחתה החשיפה לתכנים שהגולשים צפויים היו להסכים עימו והוגברה החשיפה לתכנים המנוגדים להשקפותיהם – שינוי העשוי להרחיב אופקים. אולם, להתערבות זאת לא הייתה השפעה ניתנת למדידה על הגישות הפוליטיות או על האמון בתכנים כוזבים.
טאקר אמר לפוסט, כי אין לקרוא יותר מדי מתוך המחקרים. "ייתכן שאם היינו עורכים את אותו מחקר בנקודת זמן אחרת או במדינה אחרת, בה יש פחות תשומת לב לפוליטיקה או פחות חשיפה למידע פוליטי ממקורות אחרים, היינו מקבלים תוצאות שונות". המחקר נערך במידה רבה לאחר שהסוסים ברחו מהאורווה: הניסויים לשנות במשך שלושה חודשים את צורת ההגשה של תכני הרשתות החברתיות נערכו בהקשר של שינוי מקיף בצורה בה אנשים מוצאים וחולקים מידע.

תאריך:  30/07/23   |   עודכן:  30/07/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם מטא לא גורמת לקיטוב כפי שנטען
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
רוב מדינות היבשת מסרבות לתמוך ברוסיה או במערב, יש להן טענות לשניהם - ולמרות רצונן הן נפגעות במישרין מהסכסוך, מסביר וושינגטון פוסט
איתמר לוין
חוקרת במכון ראנד מסבירה בניו-יורק טיימס מהן ההשלכות הקשות של מרידת פריגוז'ין על הקרמלין, על הצבא הרוסי ועל המלחמה באוקראינה
איתמר לוין
חברות הטכנולוגיה היו קטר צמיחה בשני העשורים האחרונים, אך ניו-יורק טיימס מדווח על פיטורי עובדים ועל צמצום ניכר בשכירת משרדים
איתמר לוין
למחרת העלאת הריבית בארה"ב מסביר אקונומיסט, כי קביעת המדיניות בחודשים הקרובים תהיה בעייתית כל עוד לא ברור לאן פני האינפלציה
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מסביר מה עשויים להיות האישומים, האם יהיו נאשמים נוספים ומה יהיו ההשלכות על סיכוייו של טראמפ להיבחר ב-2024
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il