X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
לוחמים חות'ים בבירה צנעא [צילום: האני מוחמד, AP]
החות'ים מכריזים: בסוף נשלוט בכל תימן
המורדים הכריחו את סעודיה לבקש הפסקת אש ולנסות להתקרב אליהם, ובמקביל ממשיכים בהתקדמותם הצבאית ובהשלטת האידיאולוגיה המוסלמית הקיצונית שלהם - מדווח אקונומיסט

מדינות קרועות סכסוכים אינן נדירות במזרח התיכון, אך תימן היא המקרה הקיצוני ביותר: שמונה שנים של מלחמת אזרחים אכזרית בין הממשלה החלשה הנתמכת בידי סעודיה לבין המורדים החות'ים הנתמכים בידי אירן. אשתקד הושגה הפסקת אש שאמורה הייתה לייצב את המדינה ועל הנייר לשמור על אחדותה. אבל בפועל, היא אפשרה לחות'ים לחזק את שליטתם – כולל בבירה צנעא – ולשאוף להכרעה.
לפחות תשעה גורמים שונים מתחרים על השלטון – מציין אקונומיסט. מועצת ההנהגה הנשיאותית, אותה הקימה סעודיה אשתקד, טוענת שהיא הממשלה החוקית. המועצה אומרת שהיא שולטת ברוב המדינה, אך בפועל בידיה החלק הקטן ביותר מבין כל היריבים: אגף אחד בארמון הנשיאות בעיר עדן; רוב חבריה מתגוררים במלון ריץ-קרלטון בעיר ריאד, והם מבלים את רוב זמנם במריבות פנימיות.
לאחר שהחות'ים כבשו את צנעא ב-2014, יצרו סעודיה ואיחוד האמירויות שורה של בריתות כדי להיאבק בהם. אולם, לאחרונה נפרדו דרכיהן של שתי המדינות, והאמירויות תומכות כעת במועצת המעבר הדרומית בראשותו של הגנרל אידריס א-זוביידי, למרות שהוא חבר גם במועצת הנשיאות הנתמכת בידי סעודיה. מועצה זו שולטת במה שהיה תימן העממית עד לאיחוד ב-1990, ונראה שהאמירויות לוטשות את עיניהן לנמלים ובארות הנפט שבאזור זה.
הסעודים מנסים להציב משקל נגד לאמירויות באמצעות גיבוי לנסיכויות ולשבטים העתיקים, בדמות "מועצה לאומית" ו"ברית שבטים" שהוקמו בשבועות האחרונים. הם גם מקווים ליצור מסדרון אל האוקיינוס ההודי. המתחים בין הצדדים גם תורגמו לאלימות, כאשר מיליציות הנאמנות למועצה הלאומית התנגשו עם תומכיו של א-זוביידי והצדדים נאבקים על השליטה בעיר הנמל מוקאלה.
תימן עלולה להתפרק גם מכיוונים אחרים, ממשיך אקונומיסט. כיסים של אל-קאעידה עודם מצויים בחלקים המרוחקים של חצר-מוות. לשלטונות המקומיים של מחוזות מאריב וטאיז יש קשרים הדוקים עם איסלאח – פלג המקורב לאחים המוסלמים הנתמכים בידי קטר, שגם עשויה לנסות ולהשתלט על מחוז מאהרה הגובל בה.
השבירות הזאת היא מתנה משמים לחות'ים, אשר בתוך 20 שנה הפכו מחבורת מורדים שולית לשליטיה של רוב תימן. מנהיגותם מאוחדת בקשר דתי, הם מקבלים נשק ואימונים מאירן וחיזבאללה והודפים את כל המתקפות שבחסות סעודית; הם הצליחו לתקוף בעומק סעודיה והאמירויות ובשנה שעברה אילצו את מוחמד בן סלמאן לבקש הפסקת אש.
מאז ניסו הסעודים לקנות את ליבם של החות'ים: הם הסירו את המצור מעל חודיירה, אפשרו לחדש את הטיסות לצנעא, פתחו במו"מ איתם, התירו לבכירי החות'ים לעלות לרגל למכה, הציעו לשלם את שכרם של עובדי ממשלם. אולם, הפסקת האש רק חיזקה את מעמדם של החות'ים מול הסעודים. הם דורשים פיצויים על נזקי המלחמה. מנהיגם, עבד אל-מאלכ א-חות'י, מציג את עצמו כמנהיג האומה המוסלמית כצאצא של הנביא מוחמד. כמה מאנשיו אפילו מדברים על כיבוש מכה ומדינה.
מאז הפסקת האש הכבידו החות'ים את אכיפת האידיאולוגיה שלהם בשטחים שבשליטתם, כגון איסור גביית ריבית וחרם על מוצרים המיובאים מן הדרום. במקביל, הם מגבירים את מאמציהם הצבאיים לעבר טאיז, המוחזקת בידי הממשלה הנהנית מהכרה בינלאומית ואשר הייתה בעבר המרכז התעשייתי של תימן. המתקפות החות'יות מנעו מן הממשלה את הכנסות הנפט והמכס מן הדרום, ובכך ערערו עוד יותר את בסיסה הכלכלי. "בסופו של דבר נשלוט במדינה כולה", הם מבטיחים.

תאריך:  11/08/23   |   עודכן:  11/08/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החות'ים מכריזים: בסוף נשלוט בכל תימן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איתמר לוין
שלוש שנים אחרי הפיצוץ הלא-אטומי הקשה ביותר בהיסטוריה, איש לא שילם את המחיר    סופרת לבנונית כותבת בוושינגטון פוסט: כך נראית המדינה שלנו
ירון פרידמן
מאות פליטים פלשתינים בורחים מיום שבת ממחנה הפליטים עין אל-חילווה בלבנון. לראשונה בהיסטוריה של מלחמות הפלגים במחנות נורו פגזים בנוסף לירי קלצ'ניקוב. הפלשתינים בלבנון חיים בגיהינום מתמשך וסופו של הסבל לא נראה באופק. מדוע האשמים העיקריים לכך הם מנהיגי הפלגים הפלשתינים? ומדוע טוענים בתקשורת הלבנונית כי אירועי עין אל-חילווה הם "מזימה ציונית"?
דן מרגלית
השבוע ציטט הפרשן הבכיר של ערוץ-12 אהוד יערי עמית סעודי, שהזכיר כי ארצו מעולם לא קראה להשמדת ישראל    מאמר כזה אינו נכתב בלי אישור מהשליט בפועל מוחמד בן סלמאן
ד"ר יואל גוז'נסקי
שתי המדינות הערביות החשובות ביותר נעות בין שיתופי פעולה לתחרות ומחלוקות    ליחסים ביניהן יש השפעה גם על ישראל
יוני בן-מנחם
מאות פוליטיקאים ועיתונאים בירדן חתמו על עצומה נגד חוק "הפשעים האלקטרוניים" החדש ודורשים להיפגש עם המלך עבדאללה כדי שימשוך את החוק לפני אישורו בפרלמנט .מדובר בחוק שמגביל את חופש הביטוי באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות ומטיל עונשי מאסר וקנסות כספיים על מי שמפר אותו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il