X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
OxyContin. אחד הנפוצים ביותר [צילום: ג'סיקה היל, AP]
העליון בארה"ב מעכב את ההסדר עם סאקלר
חברת Purdue שבבעלות המשפחה הסכימה לשלם 4.5 מיליארד דולר בפרשת משככי הכאבים, תוך פטור מאחריות לבעליה העליון ידון בערעור משרד המשפטים על ההסדר

ביהמ"ש העליון של ארה"ב השהה (10.8.23) את ביצוע הסדר הענק עם חברת התרופות Purdue שבשליטת משפת סאקלר בפרשת משככי הכאבים. משרד המשפטים האמריקני התנגד להסדר, המעניק פטור מתביעות אישיות בסך 6 מיליארד דולר לבני המשפחה, כולל מי שניהלו את החברה והיו מעורבים אישית בשיווק האגרסיבי של משכך הכאבים OxyContin (המכונה "אוקסי"), אחד הנפוצים ביותר בארה"ב.
בית המשפט קבע דיון בבקשה לחודש דצמבר, וייתכן שפסק הדין יינתן רק בחודש יוני הבא – כמנהגו של בית המשפט העליון, השומע את התיקים במרוכז ולאחר מכן מפרסם במרוכז את פסקי הדין (למעט במקרים דחופים). המשמעות היא עיכוב של לפחות מספר חודשים בביצוע ההסדר, אפילו אם ערעורו של משרד המשפטים יידחה.
Purdue נכנסה להליכי פשיטת רגל ובמסגרת זו הגיעה בשנת 2019 להסדר, הכולל את הפטור לבני משפחת סאקלר. משרד המשפטים טוען, כי פטור שכזה מיועד לבעלים המצויים במצוקה פיננסית ולא למיליארדרים. המשרד - ועימו תשע ממדינות ארה"ב - ציינו, כי בעשור האחרון משכו בני המשפחה מן החברה 10 מיליארד דולר, שחלקם הועברו למקלטי מס. הונם של בני המשפחה מוערך ב-11 מיליארד דולר.
בית המשפט לפשיטות רגל בניו-יורק סירב לפני שנתיים להעניק פטור לבני משפחת סאקלר, אך בית המשפט הפדרלי לערעורים במחוז השני (הכולל את רוב מדינת ניו-יורק ומדינות ורמונט וקונטיקט) קיבל בחודש מאי את הערעור ואישר את ההסדר במלואו. בית המשפט העליון, הדן רק בנושאים חוקתיים ועקרוניים, החליט לדון בתיק בשל השלכות הרוחב שלו, שכן מדובר בפרקטיקה נרחבת אך שנויה במחלוקת: סילוק תביעות ייצוגיות בתחום הנזיקין באמצעות בתי משפט של חדלות פרעון במקום בבתי המשפט הרגילים. במקרים רבים, מוענקת במסגרת זו הגנה לצדדים שלישיים, כגון הבעלים והמנהלים של החברה.
לטענת משרד המשפטים, לבתי המשפט של חדלות פרעון אין סמכות להעניק פטורים מתביעות למי שלא נכנסים בעצמם להליכי פשיטת רגל. בערעורו לעליון ציין המשרד, כי בתי המשפט הפדרליים חלוקים בשאלה זו וכי המקרה של Purdue עלול ליצור "תקדים בעייתי". הדבר יצור מפת דרכים לחברות ולבודדים, במסגרתה ינצלו לרעה את הליכי חדלות הפרעון כדי לחמוק מתביעות ייצוגיות גדולות, טענה פרקליטת המדינה, אליזבת פרלוגאר. פרקליטיה של Purdue טענו בתגובה, כי אין בסיס לעמדתו של משרד המשפטים, וכי אם זו תתקבל - תימנע חלוקתם של מיליארדי דולרים לשם פתרון משבר המשככים.
בעשורים האחרונים דחפו רופאים, חברות תרופות ורשתות בתי מרקחת עשרות מיליוני טבליות של משככי כאבים למי שלא נזקקו להם ובכך יצרו התמכרויות בכל רחבי ארה"ב. ההערכה היא, כי 500,000 בני אדם מתו כתוצאה מהשימוש המופרז במשככים. אלפי מדינות, מחוזות ורשויות מקומיות הגישו תביעות ענק נגד היצרנים והמשווקים, לפיצוי על ההוצאות הניכרות שנגרמו ושנגרמות להן לצורך הטיפול במכורים בעל כרחם.
בשנת 2019 הושג הסדר פורץ דרך בחלק ניכר מן התביעות, אשר אוחדו לתיק אחד. שורה של חברות תרופות התחייבו לשלם סכום כולל של 10 מיליארד דולר וחלקה של Purdue אמור להיות 4.5 מיליארד דולר. משפחת סאקלר התחייבה לוותר על השליטה בחברה ולהפוך אותה לנאמנות ציבורית בפיקוחה של מועצת מנהלים עצמאית. המשפחה גם התחייבה למסור 30 מיליון מסמכים על הפרשה ולהפנות לטובת ההסדר את הרווחים העתידיים מייצור משככי כאבים.
עוד התחייבה המשפחה להפסיק מתן תרומות אשר בתמורה להן ייקראו מוסדות ובניינים על שמה. סאקלר היא מזה עשרות שנים אחת התורמות הגדולות בעולם לאמנות ולרפואה; על שמה קרויים אגפים במוזאונים החשובים ביותר בעולם והפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. בשנת 2021 הודיע מוזאון המטרופוליטן בניו-יורק כי יסיר את שמה של המשפחה משבעה מאגפיו, והשנה הודיעה אוניברסיטת תל אביב על צעד דומה.

תאריך:  11/08/23   |   עודכן:  12/08/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון בארה"ב מעכב את ההסדר עם סאקלר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
המורדים הכריחו את סעודיה לבקש הפסקת אש ולנסות להתקרב אליהם, ובמקביל ממשיכים בהתקדמותם הצבאית ובהשלטת האידיאולוגיה המוסלמית הקיצונית שלהם - מדווח אקונומיסט
איתמר לוין
המחירים לצרכן ירדו בחודש יולי ומחירי התעשיה צונחים מזה עשרה חודשים, וניו-יורק טיימס מזכיר שמדובר בסכנה למשקי הבית וכתוצאה מכך למשק כולו. אבל השלטון המרכזי מסרב לפעול
איתמר לוין
טורקיה ממשיכה לשחק עם כל הצדדים, מנתח אקונומיסט, והתפנית של ארדואן בחודשים האחרונים היא טקטית וחלקית - לא אסטרטגית ומלאה
איתמר לוין
רוסיה ואוקראינה הולמות זו בנמליה של זו, בעוד מלמעלה מרחפים מטוסים של נאט"ו מול אלו של מוסקבה - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
העיצומים המערביים פוסחים על כמה ממקורביו של פוטין ועל בני משפחותיהם של בכירי ממשלו, הנהנים מחיי יוקרה במערב - מדווח וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il