X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
גישה לארכיון של AP [צילום: מייקל דווייר, AP]
המרוץ של הבינה המלאכותית אל המידע
מפתחי המודלים של הבינה המלאכותית, אשר עד כה בזזו את הרשת, מנסים כעת להשתמש בצורה מסודרת במאגרי מידע ענקיים - מדווח אקונומיסט

עד לאחרונה תהו אנליסטים, האם הבינה המלאכותית תהרוג את Adobe המייצרת תוכנות לאנשים יצירתיים. כלים חדשים כמו DALL-E 2 או Midjourney ההופכים טקסטים לתמונות, נראו כחותרים תחת יכולות העריכה של Adobe לא עוד – קובע אקונומיסט. Adobe משתמשת בבסיס המידע שלה, הכולל מאות מיליוני תמונות, כדי לבנות כלי בינה מלאכותית משלה המכונה Firely. מאז הושק הכלי בחודש מרס, נעשה בו שימוש ליצירת למעלה ממיליארד תמונות ומניית החברה זינקה ב-36%. במקום לכרות במעמקי הרשת, כמו מתחריה, החברה משתמשת במאגרים שלה ונמנעת ממלחמות על זכויות יוצרים.
המקרה של Adobe הוא דוגמה לתופעה נרחבת בהרבה במאבק השליטה על כלי הבינה המלאכותית. הכלים החדשים בנויים על ניצול מאגרי מידע עצומים. לאחר שכבר הרשו לעצמם לנגוס ברוב הרשת – לרוב ללא אישור – מפתחי המודלים מחפשים כעת מקורות מידע חדשים כדי לענות על התיאבון הבלתי-נדלה. במקביל, חברות בעלות מאגרי מידע גדולים מחפשות דרכים חדשות להרוויח מהם.
שני הרכיבים החיוניים לבינה מלאכותית הם מאגרי מידע וכוח עיבוד. מודל AI יכול להשתפר על-ידי הוספת מידע או שיפור העיבוד. אבל האחרון נעשה קשה יותר בשל מחסור בשבבים ייעודיים ל-AI, מה שמוביל את מפתחי המודלים להתמקד בצד של המידע. הדרישה למידע גדלה בקצב כה מהיר, עד שהמאגרים הקיימים עלולים להגיע למיצוי כבר ב-2026. לשם הדגמה: הכלים העדכניים ביותר של גוגל ומטא, מובילי התחום, כבר סקרו טריליון מילים; מספר המילים בוויקיפדיה באנגלית הוא 4 מיליארד.
לא רק גודלו של המאגר קובע, אלא גם טיבו. מודלים המבוססים על טקסטים פועלים בצורה הטובה ביותר על כתיבה משובחת, ממושכת ואמינה. כלי AI גם נותנים תשובות טובות יותר כאשר הם נדרשים להסביר אותן צעד אחר צעד, מה שמעלה את הדרישה לטקסטים בסיסיים וסדורים. גם מידע מתמחה הוא בעל ערך רב, שכן הוא מאפשר כוונון של יישומים נקודתיים.
בעוד הביקוש למידע גדל, הגישה נעשית קשה יותר – ממשיך אקונומיסט. בעלי המידע דורשים כעת תשלום תמורת השימוש בו ותביעות זכויות יוצרים כבר הוגשו נגד מפתחים בארה"ב. התוצאה של כל אלו היא גל של עסקות בהן חברות AI אצות להבטיח גישה למידע.
OpenAI חתמה בחודש שעבר על הסכם המעניק לה גישה לארכיון של סוכנות הידיעות AP. גוגל מנהלת מו"מ עם יוניברסל מיוזיק על הזכות להשתמש בקולות של אמנים ליצירת שירים. חברת ניהול הנכסים פידליטי קיבלה פניות בנוגע למידע הפיננסי שברשותה. יש שמועות על פניות של מפתחי AI לקבלת גישה לארכיוני התמונות והסרטים של BBC.

מידע שבידי החברות המסחריות
גם ה-BBC הוא מקור אפשרי [צילום: קים צ'ונג, AP]

מחזיקי המידע מנצלים את הגידול בכוח המיקוח שלהם. פורום השיחות Reddit ואתר השאלות והתשובות Stack Overflow העלו את מחיריהם. טוויטר גובה כעת תשלום על גישה למידע שלה, ואלון מאסק מתכנן כלי AI משלו בהתבסס על אותו מידע. במקביל, בוני המודלים עמלים על שיפור איכותם של התוצרים שכבר הפיקו. רבים מעסיקים המוני עובדים בתיוג תמונות ודירוג תשובות; חלקם דורשים תואר שני ואפילו שלישי במדעי החיים, אבל הרוב הוא עבודה טכנית המבוצעת במקומות כמו קניה, בו היא זולה.
חברות AI אוגרות מידע גם באמצעות המגעים של הלקוחות עם כליהן. לרבות מהן יש אפשרויות למשוב, בו המשתמשים מסמנים מידע מועיל. את המידע הזה ניתן להזרים בחזרה למודל הקיים וליצור מה שאחד המפתחים מכנה "תנועה מתמדת". גם העתק-הדבק של תוצרי ה-AI מהווה אינדיקציה חשובה לאיכותם.
יש עוד מקור מידע חשוב ובתולי, מדגיש אקונומיסט: זה שבידי הלקוחות המסחריים של חברות ההיי-טק. ארגונים רבים מעבדים, לעיתים מבלי משים, כמויות עצומות של מידע מועיל – החל מתמלילים של מוקדי שירות וכלה ברכישות הצרכנים. מידע כזה יכול לסייע במיוחד בכוונון של מודלים לצרכים עסקיים מוגדרים, כמו מתן תשובות במרכזי שירות ומציאת דרכים לקידום מכירות. אבל השימוש בו אינו פשוט, שכן במקרים רבים הוא מפוזר ואף קבור ברחבי הארגון.
חשיפת המידע הזה יכולה לסייע לחברות להשתמש טוב יותר לצרכיהן בכלי ה-AI. אמזון, גוגל ומיקרוסופט כבר מציעות כלים המסייעות לחברות לארגן טוב יותר את מאגרי המידע שלהן. הדרישה לכלים כאלו עולה במהירות ומתרבות חברות ההזנק העוסקות בהם, והן מגייסות עשרות מיליוני דולרים לפי שווי של מאות מיליונים. המרוץ אל המידע מצוי רק בראשיתו.

תאריך:  16/08/23   |   עודכן:  16/08/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המרוץ של הבינה המלאכותית אל המידע
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בינה מלאכותית
עידן יוסף
Datarails משיקה את FP&A Genius, כלי חדשני ראשון מסוגו בעולם המבוסס על בינה מלאכותית המאפשר למנהלי כספים לקבל תובנות מיידיות לגבי ניהול תקציב החברה, בנייה ועמידה בתחזיות, הוצאות ונושאים פיננסיים נוספים    המערכת נוסתה בהצלחה בחודשים האחרונים אצל סמנכ"לי כספים בחברות הייטק, קמעונאות, תעשיה, שירותי בריאות ועוד
איציק וולף
בראש הדיון, שיתקיים מחר, צפוי לעמוד שר החוץ של בריטניה, ג'יימס קלוורלי    בריטניה צפויה לקרוא במהלך הדיון לקיום שיח עולמי על ההשפעה של טכנולוגיית הבינה המלאכותית על השלום ועל הביטחון העולמיים
איציק וולף
הודיע כי ימסור פרטים נוספים על החברה באירוע שיקיים בעוד יומיים בחשבון הטוויטר שלו    היועץ המיוחד לחברה - מנהל מרכז לבטיחות בינה מלאכותית מסן פרנסיסקו
איתמר לוין
חשיבותו התמידית של ההון האנושי במודיעין ושיתופי פעולה עם שירותים מקבילים    ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, על המודיעין בעולם משתנה - חלק שלישי
איתמר לוין
אקונומיסט מסביר מדוע יידרש זמן רב עד שהכלים של הבינה המלאכותית היצירתית ישפיעו על המגזר העסקי ודרכו על הכלכלה כולה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il