X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מחפורות וקרקע דמויית פני ירח [צילום: אפרם לוקצקי, AP]
רוחות ורדן והסום מרחפות מעל בחמוט
וושינגטון פוסט מצביע על קווי דמיון ללוחמת החפירות בחזית המערבית אחרים טוענים שיש להשוות דווקא לקרבות בצרפת בקיץ 1944

המלחמה באוקראינה היא ללא ספק עימות נוסח המאה ה-21: כטב"מים, לווינים, טילים על-קוליים, בינה מלאכותית. אבל היא גם מהווה תזכורת עגומה לעבר: מלחמת ההתשה הזאת נראית כמו לוחמת החפירות של מלחמת העולם הראשונה, כותב וושינגטון פוסט. החיילים מצטופפים במחפורות, מוקפים בקרקע דמויית פני ירח.
מתקפת-הנגד האוקראינית יצאה לדרכה לפני חודשיים ומתקדמת באיטיות אל מול קווי ההגנה הרוסיים החזקים. הדיביזיות החדשות, המצוידות בנשק מערבי, מתנגשות בשדות מוקשים נרחבים, מחסומי בטון, מחפורות אנטי-טנקיות וקווים ארוכים של גדרות תיל. מספר האבידות עולה בעוד המורל יורד. אחת ההשערות היא ש-50,000-20,000 אוקראינים איבדו גפיים מאז תחילת הפלישה. לשם השוואה: פחות מ-2,000 אמריקנים נפגעו בצורה דומה באפגניסטן ועירק יחדיו, בעוד במלחמת העולם הראשונה המספרים היו 67,000 גרמנים ו-41,000 בריטים.
אנליסטים כבר זיהו את צילה של מלחמת העולם הראשונה מעל אוקראינה. הם רואים זאת בלוחמת יבשה בין הצבאות של שתי מדינות, בטיפשות שבעצם היציאה למלחמה, בהיבריס של אליטה שסברה שתוכל לנצח בקלות, בקרבות בין תעלות ומחפורות, בהעדר הישגים טריטוריאליים משמעותיים. הטמטום של וֶרְדֶן והסוֹם מרחף בבַּחְמוּט.
ההיסטוריונית מרגרט מק'מילן מזכירה כמה לקחים מאותה מלחמה: "רק לעיתים רחוקות מלחמות מתנהלות כמתוכנן. האסטרטגים הצבאיים היו ערים לפני 100 שנה לחשיבות הגדלה של לוחמת החפירות ושל הארטילריה מהירת הקנה, אבל לא הבינו את ההשלכות. הם לא היו ערוכים למה שהפך במהירות לקווים סטטיים, בהם הצדדים מחליפים אש כבדה מתוך תעלות מבוצרות". התוצאה הייתה אבידות כבדות והישגים מזעריים.
האסטרטג האמריקני אדוארד לוטווק מוסיף: "המלחמה הרצינית הראשונה של האלף השלישי חייבת להיות על הקרקע – חתיכת נפילה מלוחמת הסייבר הפוסט-קינטית ומלחמת המידע שחזו הגנרלים המערביים והרוסיים". זו מלחמת התשה כמו בחזית המערבית במלחמת העולם הראשונה, מסכים לוטווק.
יש עוד נקודות דמיון. הטנק נכנס לשימוש ב-1916 והיו שטענו שהוא סיים את תפקידו, בשל ההתקדמות הטכנולוגית של לוחמת הנ"ט. הטענה זו הועלתה במשך 50 שנה, דהיינו קרוב למחצית מחייו של הכלי. אבל – מציין פרופ' סטיבן בידל מאוניברסיטת קולומביה – שני הצדדים במלחמה באוקראינה מסתמכים על טנקים ועושים כל שביכולתם כדי להשיג כמה שיותר מהם.
כמה מומחים אופטימיים מקווים שהדמיון למלחמת העולם הראשונה יהיה פחות בולט. רפאל כהן וג'יאן ג'נטייל ממכון ראנד טוענים, שהשוואה נכונה יותר היא לקרבות שניהל הצבא האמריקני נגד הגרמנים בצרפת בקיץ 1944. מלחמת העולם הראשונה התאפיינה בניוון אסטרטגי ושיתוק טקטי, בעוד האוקראינים – כמו בעלות הברית במלחמת העולם השנייה – פועלים בצורה שיטתית, סבלנית ויצירתית כדי להשיג הבקעה.
בידל מזהיר מפני השוואה גורפת למלחמות העולם. "מלחמת העולם השנייה, כמו הראשונה, הייתה בעלת תוצאות מגוונות. זה לא היה סיפור פשוט של הצלחה התקפית. באוקראינה, הן המתקפות והן המגננות הן מול כטב"מים, כלי נשק מונחים, טילים על-קוליים ומעקב מהחלל". הפוסט מוסיף, שיש להביא בחשבון גם את האומץ והנחישות של העם האוקראיני הנלחם על קיומו – אם כי הייאוש והציניות לא נעלמו אף הם.

תאריך:  15/08/23   |   עודכן:  15/08/23
+100 רובל לדולר: הריבית ברוסיה עלתה ל-12%
16:43 15/08/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

הבנק המרכזי הרוסי הודיע על העלאת הריבית ב-350 נקודות בסיס כיממה לאחר שיועצו הכלכלי של פוטין טען שהמדיניות המוניטרית שהפגין עד עתה מחלישה את הרובל

הרובל קרוב לשפל של כל הזמנים [צילום: אלכסנדר זלמיניצ'נקו, AP]
+הרובל - אחד משלושת המטבעות עם הביצועים הגרועים ביותר
12:41 15/08/23  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

אתמול בבוקר נפל ערך המטבע הרוסי אל מתחת ל-100 רובל לדולר אחד, אך בינתיים התאושש מעט. רק השנה הוא נחלש מול הדולר ב-26% השנה כתוצאה מקריסה בהכנסות מייצוא וגידול ניכר בהוצאות הצבאיות

חנות להמרת מטבע חוץ במוסקבה [צילום: אלכסנדר זמליאנצ'נקו/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוחות ורדן והסום מרחפות מעל בחמוט
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איציק וולף
הבנק המרכזי הרוסי הודיע על העלאת הריבית ב-350 נקודות בסיס כיממה לאחר שיועצו הכלכלי של פוטין טען שהמדיניות המוניטרית שהפגין עד עתה מחלישה את הרובל
יאיר נבות
אתמול בבוקר נפל ערך המטבע הרוסי אל מתחת ל-100 רובל לדולר אחד, אך בינתיים התאושש מעט. רק השנה הוא נחלש מול הדולר ב-26% השנה כתוצאה מקריסה בהכנסות מייצוא וגידול ניכר בהוצאות הצבאיות
אורי מילשטיין
חלק ראשון בסדרת שיחות על המלחמה באוקראינה עם יעקב קדמי (יאשה קזקוב), הדן בשאלה - מדוע רוסיה נכשלה בחצי השנה הראשונה של המלחמה להשיג את מטרותיה
איציק וולף
מנהל תאגיד המספנות הגדול ברוסיה חשף שצי הצוללות החדש יצוייד בטילים המסוגלים להגיע למהירות של פי 9 ממהירות הקול    "תהליך ההתקנה כבר נמצא בעיצומו"
איציק וולף
הממשל האמריקני הטיל עיצומים על ארבעה אנשי עסקים רוסיים הקשורים לאלפא בנק    הארבעה לא יוכלו להיכנס לארצות הברית ולא יוכלו לעשות עסקים עם בנקים אמריקניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il