X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אופנהיימר. בזכות פליטים כמותו [צילום: AP]
פתוחי הדעת ינצחו, לא אדירי האגרוף
פול קרוגמן טוען בניו-יורק טיימס שזהו לקח מרכזי ממלחמת העולם השנייה, לו יש רלוונטיות למלחמה באוקראינה וגם לפוליטיקה האמריקנית

מי שצפה בסרט "אופנהיימר" מן הסתם הבחין בדמותו של הפיזיקאי איזידור יצחק רבי, המהווה את קול המצפון של רוברט אופנהיימר. רבי לא התגורר בלוס אלמוס בזמן פרויקט מנהטן, אך אכן ביקר באתר ואף נכח בניסוי הראשון של הפצצה הגרעינית – מציין פרופ' פול קרוגמן בניו-יורק טיימס.
מדוע רבי היה שם? הסרט מדבר על מעלותיו האתיות, אך האמת היא שהוא היה מעורב בפרויקט סודי אחר בעל חשיבות צבאית: מעבדת הקרינה של MIT, אשר פיתחה מכ"ם מתקדם. בפועל השפעתה על המלחמה הייתה גדולה עוד יותר מזו של הפצצה, שכן היא הפכה את המכ"ם הבריטי לכזה שהצוללות הגרמניות לא יכלו לגלות – רכיב מרכזי בנצחונן של בעלות הברית בקרב על האוקיינוס האטלנטי.
במלחמת העולם השנייה היו עוד פיתוחים טכנולוגיים קריטיים, אשר התאפשרו לא בזכות עוצמתה הכלכלית של ארה"ב, אלא גם בזכות הפתיחות התרבותית והחברתית שלה ונכונותה לקבל פליטים ולהיעזר בהם – מדגיש קרוגמן. עובדות אלו מרתקות חובבי היסטוריה ויש להן חשיבות אקטואלית גם לפוליטיקה האמריקנית של ימינו וגם למלחמה באוקראינה.
רבים בימין האמריקני מזהים גדולה לאומית עם עוצמה צבאית, וסבורים שעוצמה צבאית זהה להעמדת פנים מצ'ואיסטית. מובן שזה אידיוטי לחלוטין, טוען קרוגמן. מלחמות מצריכות כמובן אומץ ונחישות בל-ייאמנו מצד הלוחמים, אך לא זה מה שמעניק את הניצחון לאורך זמן, אלא יכולת ייצור ויצירתיות.
ההיסטוריון פיליפס או'בריאן פותחו את ספרו How the war was Won במימרה שנחקקה בזיכרון: "במלחמת העולם השנייה לא היו קרבות מכריעים". אפילו הקרבות הקשים ביותר, כמו קרב קורסק, חיסלו לכל היותר את התוצרת של מספר שבועות בצד המפסיד. בעלות הברית ניצחו בזכות שליטתן תחילה בים ולאחר מכן באוויר – שליטה שהושגה במידה רבה בזכותם של אינטלקטואלים כמו רבי או מפצח הקודים אלן טיורינג. רבי ממש לא נראה כמו לוחם, וההומוסקסואליות של טיורינג רחוקה מאוד מהדימוי הימני של אמריקני.
אוב'ריאן גם היה אחד הפרשנים הצבאיים היחידים שלא סברו שרוסיה תביס במהירות את אוקראינה. כעת הוא סבור שמתקפת-הנגד האוקראינית תצליח, וקרוגמן אומר שאפשר להבין את ההיגיון שלו. האוקראינים גילו במהירות שאינם יכולים לנהל בליצקריג ולפרוץ את הקווים הרוסיים ברכבים משוריינים. לכן הם נסוגו לטקטיקות הנראות כאילו נלקחו ממלחמת העולם הראשונה: מתקפות קטנות ואמיצות במיוחד שמטרתן לכבוש כמה מאות מטרים בכל פעם.
מתחת לפני השטח, מה שמתחולל באמת הוא סוג של הקרב על האטלנטי. המתקפות הללו מאלצות את הרוסים להגיב וחושפות את השריון שלהם לעליונות האוקראינית בדמות טכנולוגיה מערבית המתוגברת בגאונות מקומית. אם האסטרטגיה הזאת עובדת, ההתקדמות האוקראינית הצנועה אינה קנה מידה טוב למצב האמיתי. אם האופטימיים צודקים, הסיפור האמיתי הוא ההרס ההדרגתי של העורף הרוסי – עמדות מכ"ם, קני ארטילריה, עמדות פיקוד וכן הלאה.
מאפיין ראוי לציון של הקרב על האטלנטי היה שהתמונה התבהרה לכאורה בבת אחת, אבל כיום אנו יודעים שידן של בעלות הברית הייתה על העליונה במשך חודשים לפני שזינוק פתאומי באובדן הצוללות אילץ את הגרמנים להפסיק את ההתקפות. האם תהיה נקודת מפנה דומה באוקראינה? אני לא יודע, משיב קרוגמן. מה שכן ברור הוא, שהמלחמה הזאת – כמו כל המלחמות המודרניות – תוכרע יותר בידי פתוחי הדעת מאשר בידי אדירי האגרוף.

תאריך:  17/08/23   |   עודכן:  17/08/23
+יעקב קדמי: הרפורמה בצבא הרוסי וכשלון התקפת הנגד האוקראינית
19:49 17/08/23  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה

חלק שני בסדרת שיחות על המלחמה באוקראינה עם יעקב קדמי (יאשה קזקוב), הדן ברפורמה בצבא ובמערכת הביטחון הרוסית בשנה האחרונה ובכישלון התקפת הנגד האוקראינית

[צילום: מיכאיל קלימנטייב, ספוטניק/AP]
+זיכרונו של סטלין חי ובועט ברוסיה
14:58 17/08/23  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

סקר קבוע של מכון הסקרים הרוסי מצא שלא פחות מ 63% מהמשיבים מביעים רגשות חיוביים כלפי סטלין: 47% מתוכם מתייחסים אליו "בהערצה", ו-16% נוספים מתייחסים אליו "באהדה או הערצה". רק 8% העריכו את אישיותו של המנהיג הסובייטי באופן שלילי.

[צילום: אלכסנדר זמליאנצ'נקו/AP]
+האוקראינים מדווחים על הפלת שני מסוקי Ka-52 של הצבא הרוסי
13:09 17/08/23  |  סיומה בוברמן

האוקראינים מדווחים על הפלת שני מסוקי Ka-52 של הצבא הרוסי היום. הראשון הופל בגזרה המזרחית ליד בחמוט. המסוק השני הופל בגזרה הדרומית ליד Robotyne, זפוריז'יה. פורסמה תמונה המתעדת את הפלת המסוק השני בזפוריז'יה.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פתוחי הדעת ינצחו, לא אדירי האגרוף
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איתמר לוין
נפילת הרובל תוביל לירידה בכוח הקנייה של משקי הבית, שכן המשטר לא יקצץ בייבוא הביטחוני ואין דרכים אחרות להעלות את המטבע - מנתח אקונומיסט
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מצביע על קווי דמיון ללוחמת החפירות בחזית המערבית    אחרים טוענים שיש להשוות דווקא לקרבות בצרפת בקיץ 1944
איציק וולף
הבנק המרכזי הרוסי הודיע על העלאת הריבית ב-350 נקודות בסיס כיממה לאחר שיועצו הכלכלי של פוטין טען שהמדיניות המוניטרית שהפגין עד עתה מחלישה את הרובל
יאיר נבות
אתמול בבוקר נפל ערך המטבע הרוסי אל מתחת ל-100 רובל לדולר אחד, אך בינתיים התאושש מעט. רק השנה הוא נחלש מול הדולר ב-26% השנה כתוצאה מקריסה בהכנסות מייצוא וגידול ניכר בהוצאות הצבאיות
אורי מילשטיין
חלק ראשון בסדרת שיחות על המלחמה באוקראינה עם יעקב קדמי (יאשה קזקוב), הדן בשאלה - מדוע רוסיה נכשלה בחצי השנה הראשונה של המלחמה להשיג את מטרותיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il