X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הרחבה של חוק הריגול [צילום: מארק שיפלביין, AP]
חששות הסינים מפני ריגול הופכים לפראנויה
המשטר רואה מרגלים בכל פינה, כותב ניו-יורק טיימס, ודורש כעת מן התושבים לשתף פעולה במאבק נגד הזרים "המסכנים את ביטחון המדינה"

בייג'ינג רואה בכל מקום כוחות המבקשים להחליש אותה: בחברות רב-לאומיות, ברשתות החברתיות, בקרב סטודנטים תמימים. והיא רוצה שגם אזרחיה יראו אותם. האוניברסיטאות דורשות ללמוד כיצד להגן על סודות המדינה, אפילו בחוג לווטרינריה. גן ילדים בעיר טיאנג'ין ארגן הדרכה לצוות כיצד "להבין ולהשתמש" בחוק למניעת ריגול.
המשרד לביטחון לאומי, הפועל לרוב בצללים באמצעות המשטרה החשאית ושירותי הביון, פתח לראשונה חשבון ברשתות החברתיות, כחלק מן המאמץ להגביר את מעורבות הציבור. הפוסט הראשון שלו: קריאה להתגייסות אזרחית כוללת נגד ריגול. "השתתפות ההמונים חייבת להיות הנורמה", נאמר בו – מדווח ניו-יורק טיימס.
המפלגה הקומוניסטית מגייסת את האדם שברחוב להגנה מפני האיומים על המדינה, בקמפיין המטשטש את הגבול שבין זהירות לפראנויה. המשק המקומי ניצב בפני ההאטה החמורה ביותר מזה שנים, אך הנשיא שי ג'ינפינג ממוקד בעיקר בביטחון המדינה ובמניעת הסכנות לשליטתה של המפלגה. תחושת החירום מתחזקת מן העובדה שבייג'ינג מתמודדת עם כמה מהאתגרים הקשים ביותר בעשור של שי, בנוסף למצב הכלכלי: מתח גובר ביחסים עם המערב וחילופי אישים פתאומיים בצמרת העשויים לרמז לחששות של שי מפני יציבות שלטונו.
בחודש יולי שכתבה סין את החוק נגד ריגול, כדי להרחיב את תחולתו הרחבה ממילא לפעולות נוספות שייחשבו לריגול. היא מציעה פרסים של עשרות אלפי דולרים למי שידווחו על מרגלים. עם זאת, לא ברור מה המשמעות בשטח של הדרישה לזהירות-יתר. בחודש שעבר הודיעו הרשויות על תפיסת ארבעה מרגלים, אך לפחות אחד מן המקרים הוא למעשה משנת 2019.
"המאמץ משקף את אתגרי הלגיטימיות והמשבר העמוקים בפניהם ניצב המשטר", אומר פרופ' צ'ן ג'יאן מאוניברסיטת ניו-יורק. מה שמתרחש כעת בסין מזכיר לו את מהלכיו של מאו צה-טונג שנועדו להדק את שליטתו, ובראשם "מהפכת התרבות" – עשור של כאוס ושפיכות דמים, בו נדרשו הסינים לדווח על מוריהם, שכניהם ואפילו קרוביהם כ"קונטרה-מהפכניים". זה לא יקרה בקלות כעת, לנוכח המודרניזציה שעברה סין, מציין ג'יאן.

כל מגע עם זרים יעורר חשד
מזכיר את ימי מאו [צילום: נג האן-גואן, AP]

ברכבת המהירה מוקרן בסבב סרטון המזהיר את הנוסעים שלא לתפוס משהו רגיש כאשר הם מצלמים תמונות לרשתות החברתיות. ממשל מקומי במחוז יונאן הפיק סרטון של תושבים בלבוש מסורתי, שרים בשמחה על החוק לביטחון לאומי: "מי שלא ידווח – יועמד לדין. מי שיכסה על פשעים – יישלח לכלא". המינהל להגנת סודות המדינה מפעיל יישומון ובו קורס מקוון לשמירת סודות, ואוניברסיטאות וחברות רבות הורו לעובדיהם ללמוד בו. המשתתפים שומעים, שאייפונים ומכשירי אנדרואיד הם מוצרים זרים שיש להתייחס אליהם ככלי מניפולציה.
למערכה גויסו גם גורמים שלא אמור להיות להם קשר לביטחון הלאומי, כגון המחלקה לחינוך גופני באוניברסיטה במחוז שנדונג. מלון בעיר יאנטאי פרסם רשימה של מי שלדברי המשרד לביטחון לאומי מצויים בסכנה הגדולה ביותר לפיתוי בידי אויבים זרים, כולל מי שלמדו בחו"ל ו"משתמשי אינטרנט צעירים".
הצעירים אכן מדאיגים במיוחד את הרשויות, במיוחד לאחר גל המחאות הנרחב נגד מגבלות הקורונה בשנה שעברה ולאור האבטלה הנרחבת בקרבם כיום – מציין הטיימס. אבל הרשויות טוענות, כי מאחורי המחאה עמדו כוחות זרים, והאקדמיה הסינית ממשיכה לקדם רעיון זה ולטעון שזוהי הסיבה לבעיות הנוכחיות בפניהן ניצבת המדינה. במקביל, חלק מהפתרון הוא ללמד את הצעירים לעמוד על המשמר. שי קרא להגביר את החינוך לביטחון המדינה, ואוניברסיטאות הקימו יחידות של סטודנטים שתפקידם לדווח בין היתר על מי שמשתמשים באתרי אינטרנט זרים.
ההשלכה – או המטרה – המרכזית של הקמפיין היא להפוך לבסיס לחשד אפילו את המגע המצומצם ביותר עם זרים. מאמץ זה התרחב לתחומים תרבותיים, בהם המגע ההדדי היה עשיר במיוחד לאורך שנים. חלק מן האקדמאים הפסיקו להיפגש עם זרים ואולמות ברחבי סין ביטלו הופעות של מוזיקאים זרים. בייג'ינג לא פרסמה הנחיות ברורות ורשמית היא טוענת שהמדינה עודנה פתוחה לזרים, אך האיתותים ברורים.
באביב פשטו הרשויות על משרדיהן של חברות ייעוץ אמריקניות. אפילו שימוש בשם זר יכול לגרום בעיות, כפי שגילו מי שביקשו לארגן בעיר ג'ואנז'ו מפגש מרצים תחת השם TEDxGuangzhou. החברה האמריקנית להרצאות קצרות TED מרשה להשתמש בשמה בלי כל קשר ארגוני איתה, וועידות כאלו התקיימו בעיר מאז 2009 – אבל אשתקד נדרשו המארגנים להסיר את השם.

תאריך:  05/09/23   |   עודכן:  05/09/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חששות הסינים מפני ריגול הופכים לפראנויה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
זוהי השאלה בעקבות הדחתו של שר ההגנה ומעצרו של אוליגרך שבעבר היה מקורב לזלנסקי - מסביר אקונומיסט. לתשובה יהיו השלכות מרחיקות לכת
איתמר לוין
שינויי האקלים מעלים בלהבות חלקים נרחבים מדרום אירופה, עד כדי שיש התוהים האם ניתן להציל את אורח החיים באזור זה - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
שבע עיריות תובעות יצרניות שלא התקינו מכשירי איתור    אקונומיסט מסביר, שגניבות רכב עלולות להוות רק התחלה לקריירה בתחום הפשע
איתמר לוין
ביידן יבקר בסוף השבוע הקרוב בהאנוי ושתי המדינות האויבות-לשעבר יכריזו על שדרוג היחסים, כולל הרחבת שיתוף הפעולה בתחומי הכלכלה, הביטחון והטכנולוגיה - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
האינפלציה אינה יורדת במהירות המקווה, השכר ממשיך לעלות וכוחות מנוגדים פועלים על המחירים    אקונומיסט מסביר מה יעמוד על השולחן בפגישת הבנק המרכזי האירופי בעוד שבועיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il