בית המשפט הפדרלי בוושינגטון יתחיל השבוע לדון בתביעה של משרד המשפטים האמריקני וכמה מן המדינות נגד גוגל, בטענה שהיא מנצלת לרעה את המונופול שלה בתחום מנועי החיפוש. לתוצאות המשפט יהיו השלכות נרחבות בהרבה, צופה ניו-יורק טיימס: הצבת הנורמות של עמק הסיליקון מתחת למיקרוסקופ תלמד עד כמה המאסדרים האמריקנים מצליחים במאמציהם לפקח על חברות הענק בתחום ההיי-טק.
אם גוגל תפסיד, פסק הדין עשוי להגביל את יכולתה להתחרות בתחומי פעילותה השונים (הכוללים בין היתר את יוטיוב ובינה מלאכותית) ולעצב מחדש את חלוקת הכוח בעמק הסיליקון. זהו גם מבחן לממשל, הטוען שלענקים – גוגל, אפל, אמזון, מיקורוסופט ומטא – יש השפעה רבה מדי על החיים המקוונים. חוקי ההגבלים העסקיים בארה"ב נחקקו לפני למעלה מ-100 שנה, וזהו מבחן ליכולת ליישם אותם על תעשיית ההיי-טק של המאה ה-21.
בתביעה נטען, כי גוגל משתמשת בצורה בלתי חוקית בשותפויות שלה עם יצרני טלפונים ועם חברות דפדפנים כדי לחסום מנועי חיפוש מתחרים. גוגל היא ברירת המחדל בחיפוש של מיליארדי משתמשים בטלפונים ניידים, במחשבים נייחים ובמחשבים ניידים. לטענת הממשל, היצרנים של כל אלו מונעים את כניסתם של מנועי חיפוש מתחרים. עוד נטען, כי ההתקנה מראש של שירותי גוגל על פלאפונים המופעלים באנדרואיד מתוצרתה, מסייעת לה לשמר את המונופול שלה.
גוגל טוענת בתגובה שהתנהלותה חוקית והגיונית, וכי כאשר היא משלמת ליצרנים כמו אפל או Mozilla תמורת התקנת מנוע החיפוש שלה – היא נוהגת כמו יצרני מזון המשלמים תמורת הנחת מוצריהם במדפים בגובה העיניים. גוגל גם טוענת בעקביות, כי יש לה מתחרים רבים ומצליחים, דוגמת אפל וטיק-טוק, שלמרות שאינם מפעילים מנועי חיפוש מלאים – הם חלופה ממשית למציאת מוצרים ותכנים. לדברי גוגל, היא מצליחה משום שהמנוע שלה הוא הטוב ביותר.
כדי לזכות בתביעה, מסביר הטיימס, יהיה על הממשל להוכיח תחילה שגוגל היא בעלת כוח מונופוליסטי בתחומים הרלוונטיים. הוא ינסה לשכנע את בית המשפט לאמץ הגדרה צרה של "מנוע חיפוש" ולדחות את עמדתה המרחיבה של גוגל; ככל שהשוק רחב יותר, יהיה קל יותר לגוגל להוכיח שאיננה מונופול. לאחר מכן יצטרך הממשל להוכיח שההסכמים המסחריים של גוגל פוגעים משמעותית בתחרות, בכך שהם מונעים ממנועי חיפוש אחרים להגיע לעסקות דומות עם יצרני החומרה או להשיג לקוחות חדשים. קרוב לוודאי שיהיה עליו גם להסביר כיצד כל אלו פוגעים בצרכן – קנה המידה החשוב ביותר במשפטי הגבלים מזה עשרות שנים.
המשפט יתנהל בשני חלקים. תחילה יקבע השופט אמית מהטה האם גוגל הפרה את החוק; רק אם כן, הוא ידון בדרכים אפשריות לתקן את המצב. משרד המשפטים טרם הבהיר מה יהיה הסעד שיבקש בחלק השני אם יזכה בחלק הראשון. גוגל מצידה אומרת כי יהיה קשה לפעול מולה מבלי לחייב יצרנים שאינם נתבעים (כמו אפל וסמסונג) לשנות גם את התנהגותם שלהם. ייתכן שהממשל יבקש לאסור על גוגל לחתום על הסכמי בלעדיות, וכך להגביר את הנוכחות של מנועי חיפוש מתחרים.
יש לשים לב גם להקשר של ההליך, מציין הטיימס. זהו משפט ההגבלים המשמעותי הראשון בארה"ב מזה 20 שנה, מאז טען הממשל שמיקרוסופט מנצלת לרעה את שליטתה בתחום הדפדפנים. ענף היי-טק השתנה בצורה דרמטית בתקופה זו, ובין היתר גוגל הפכה לעסק הפרסום הגדול ביותר באינטרנט. צמיחתה הובילה להגברת הפיקוח מצד מאסדרים, הבוחנים את התנהלותה ואת התחרותיות שלה, כמו גם את ההשלכות הפוליטיות והחברתיות של מוצריה הפופולריים. האיחוד האירופי פעל מולה בתוקפנות רבה, בעוד שזהו ההליך הראשון נגדה בארה"ב.