X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פחות מ-2.1 ילדים לאישה [צילום: משה שי, פלאש 90]
להתחיל לדבר על הצטמקות האוכלוסייה
מאמר בניו-יורק טיימס מצביע על הירידה המתמשכת בשיעור הילודה וטוען שאת השיח על פתרון הבעיה יש להתחיל כעת, לפני שמספר תושבי העולם יירד בפועל

רוב בני האדם מתגוררים כיום במדינות בהם יש שני ילדים ופחות לכל שני מבוגרים: 1.66 ילדים לאישה בארה"ב, 1.5 באירופה, 1.2 במזרח אסיה, 1.9 בדרום אמריקה. כל ממוצע של פחות משני ילדים משמעותו שאוכלוסיית העולם מצטמקת, ובטווח הארוך – כל דור קטן מקודמו. אם הפריון בעולם כולו יהיה כמו בארה"ב, מספר תושבי העולם יירד מהשיא הצפוי של 10 מיליארד ל-8 מיליארד בתוך 300 שנה (עשרה דורות).
ניו-יורק טיימס מסביר את ההשלכות. ב-200 השנים האחרונות גדלה אוכלוסיית העולם במקביל לשיפור באיכות החיים ובבריאות: חיים ארוכים יותר, ילדים בריאים יותר, חינוך טוב יותר, שבוע עבודה קצר יותר ושיפורים רבים נוספים. שלא במקרה, באותה תקופה רשמה האנושות גילויים וחידושים עצומים, שכן הללו הם תוצר של בני אדם – וכאשר יש יותר בני אדם, גדל הסיכוי שהם יתרחשו. וכאשר האוכלוסייה מצטמקת, ההתקדמות לחיים טובים יותר עומדת בסכנה.
כאשר הירידה בשיעור הילודה זוכה לתשומת לב ציבורית, זה קורה לרוב משום שמישהו מודאג מהשפעותיה על התחרות הבינלאומית, ההגירה או האתגרים הפיסקליים. אך זו חשיבה צרה מדי. הנושא גדול הרבה יותר מאשר דאגות לאומיות כלשהן. שיעור הילודה יורד בכל העולם בשתי המאות האחרונות ורק באפריקה הוא עולה על השיעור הדרוש של 2.1 ילדים לאישה (שיעור התחלופה) כדי לשמר את האוכלוסייה בגודל הנוכחי (כדי לפצות על תמותה בילדות וחוסר איזון בין שני המינים).
מפתה לקדם בברכה את הירידה באוכלוסיית העולם כברכה לסביבה, אך בפועל שיעור הירידה נמוך מכדי להתמודד עם הבעיות הלוחצות ביותר. הוא אינו יכול לבוא במקום הצורך הדחוף לפעול בנושא האקלים, השימוש בקרקע, הזיהום ושאר בעיות סביבתיות. אם אוכלוסיית העולם תגיע ל-10 מיליארד ב-2080 ותתחיל לרדת, היא תישאר מעל השיעור הנוכחי (8 מיליארד) גם לאחר 2100. הירידה תהיה מהירה במונחים של דורות, אך איטית מאוד במונחים של הצלת כדור-הארץ.
הטיימס מדגיש, כי אין מדובר בקריאה לשנות מיד את החברה והכלכלה כדי להגביר את הילודה, אלא בקריאה להתחיל כעת את השיח כדי שהתגובה לירידה בילודה תהיה מיטבית. דחיית ההחלטות רק תהפוך אותן לקשות יותר בדורות הבאים. המתנה עלולה לגרום לכך שיום אחד המשבר יהווה תירוץ לקיצוניים לקדם חוסר שוויון, לאומנות, הרחקה ושליטה. לעומת זאת, דיון כעת יאפשר לשמר את החרות, החלוקה בנטל והשוויון המגדרי.

כמו ההתמודדות עם שינויי האקלים
הקמת משפחה מול יעדים אחרים [צילום: מארק האמפרי, AP]

שיעור הילודה לא ישוב ויעלה אוטומטית אם רמת החיים תשתפר או בזכות תוכניות בביטוח סוציאלי. אנו יודעים שהוא יכול להישאר נמוך, כי זה מה שקורה מזה 20 שנה בברזיל וצ'ילה, 30 שנה בתאילנד ו-50 שנה בגרמניה, קנדה ויפן. בכל המדינות בהן השיעור ירד אל מתחת ל-2.1, הוא לא עלה מעל רף זה. הירידה באוכלוסייה יכולה להימשך דור אחרי דור, כל עוד אנשים מסתכלים סביבם ומגיעים למסקנה שמשפחה קטנה מתאימה להם.
האנושות אינה יכול לסמוך על אזור או קבוצה כלשהם שיצילו את המצב. שיעור הילודה צונח באפריקה שמדרום לסהרה, בו הוא הגבוה ביותר כיום, ככל שהחינוך והכלכלה משתפרים. ישראל היא דוגמה למדינה עשירה בה שיעור הילודה גבוה משיעור התחלופה, אך גם בה שיעור הפריון צנח מ-4.5 ב-1950 ל-3 כיום; ייתכן שהיא לא תהיה מעל 2.1 לאורך זמן.
הסיבה לירידה בילודה פשוטה, אומר הטיימס: בני האדם בכל העולם רוצים משפחות קטנות מאשר בעבר. האנושות יוצרת הזדמנויות משופרות לכל, במיוחד לנשים – בהחלט סיבה לגאווה ולשמחה. אך זה גם אומר שהשאיפה להקים משפחה מתנגשת אצל רבים ביעדים חשובים אחרים ובהם קריירה ושימור יחסים. יש המתקשים להקים משפחה, יש המקימים משפחה קטנה מכפי שרצו, יש שגם המשפחה הקטנה מקשה עליהם.
בעולם של ירידה שכזאת, ייתכנו מגבלות על חופש ההתרבות – למשל בהגבלות על הפלות. הטיימס דוחה גישה זאת, בנימוק שאין זו הצדקה לעצור את ההתקדמות לעבר עולם חופשי יותר, מגוון יותר ושוויוני יותר. התערבות בחופש ההתרבות תפגע באנשים רבים ודי בכך כדי להימנע ממנה, עם או בלי קשר לירידה בשיעור האוכלוסייה. ובכל מקרה, היא לא תמנע את הירידה, משום ששיעורי הילודה נמוכים הן במקומות המגבילים את ההפלות והן במקומות בהם ההפלות חופשיות.
נכון להיום, איש אינו יודע כיצד להתמודד עם הצטמקות האוכלוסייה. אבל עד לפני זמן לא רב, איש לא ידע כיצד להתמודד עם שינויי האקלים. לשני האתגרים הללו יש הרבה מן המשותף, מה שמעניק לאנושות ניסיון משותף עליו ניתן להתבסס. בשני המקרים, ההחלטות האישיות משפיעות על התוצאה של הכלל – אך איש אינו יכול לשנות בעצמו את מגמת האוכלוסייה או את משבר האקלים. גם לא מדינה אחת וגם לא דור אחד. אלו הם אתגרים איתם האנושות כולה צריכה להתמודד.
השעה אינה מוקדמת מכדי להתמודד עם הירידה באוכלוסייה. האזהרות הראשונות לגבי משבר האקלים הושמעו לפני כמעט 60 שנה; בעוד 60 שנה אוכלוסיית העולם תגיע לשיאה. אין פתרונות מהירים. גם אם כיום מוקדם מכדי לדעת מהם, צריך להתחיל לעבוד עליהם. המתנה לשיא האוכלוסייה כדי לענות לשאלה כיצד להגיב לירידה בה, דומה להמתנה להתרוקנות מאגרי דלק המאובנים כדי לטפל במשבר האקלים. האנושות זקוקה לשיחה חומלת, עובדתית והוגנת – וכדי לנהל אותה, צריך להתחיל כעת.

תאריך:  21/09/23   |   עודכן:  21/09/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להתחיל לדבר על הצטמקות האוכלוסייה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
שינויים גיאו-פוליטיים והמלחמה באוקראינה מטלטלים את ייצוא הנשק    אקונומיסט על עלייתן של קוריאה הדרומית וטורקיה, על חשבון סין ורוסיה
איתמר לוין
המלחמה באוקראינה לא תעמוד במרכז תשומת הלב, אלא הצורך להפיס את דעתן של המדינות המתפתחות ולמנוע את מעברן לצד רוסיה וסין - מסביר ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
אחרי 14 פעמים בארבעת העשורים האחרונים, הקונגרס עלול להוביל לשיתוק חלקי בשל העדר תקציב בסוף החודש - מסביר וושינגטון פוסט
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מציג: חילוקי דעות בתוך המשטר, מתנגדים המחכים לניצוץ הבא, חקירה של האו"ם ואפשרות לכתבי אישום נגד אירנים ברחבי אירופה
איתמר לוין
שר ההגנה נעלם ולפי השמועות נעצר, לאחר הדחת שלושה גנרלים בכירים    אקונומיסט: שלטונו של שי אינו בסכנה, אבל אין להקל ראש במשמעויות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il