X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
רוב מוצק של מינויים רפובליקניים
הפלות, נשק, הממשל, חופש ביטוי ואתיקה
בית המשפט העליון של ארה"ב פתח את השנה החדשה, וניו-יורק טיימס מצביע על התיקים המרכזיים שבדרך האם הרוב השמרני ימשיך להזיז את החוק ימינה?

בית המשפט העליון של ארה"ב פתח (2.10.23) את שנת המשפט החדשה, עם ערימה של עניינים פתוחים. תשעת השופטים ידונו שוב בנושאים כמו הפיקוח על הנשק, כוחו של הממשל, גזע וחופש ביטוי – לצד ביקורת גוברת על התנהגותם שלהם. ניו-יורק טיימס מצביע על סוגיה מרכזית נוספת העומדת להצטרף בקרוב: האם להגביל את השימוש בגלולות הפלה, ופסק הדין עשוי להינתן בחודש יוני – שנתיים לאחר ביטול ההגנה החוקתית על הפלות.
נסיון העבר הקרוב מלמד, כי ששת השופטים אשר מונו בידי נשיאים רפובליקנים ימשיכו להזיז את החוק לעבר הימין. השאלות העיקריות הן עד כמה, באיזו מהירות ומה יהיו ההשלכות של השאלות בנוגע לאתיקה של השופטים על עבודתם ויחסיהם האישיים.
עברו כמעט שלוש שנים מאז מינויה של איימי קוני-בארט, אשר יצרה רוב שמרני ברור. בשנה המלאה הראשונה שלה, אשר הסתיימה ביוני 2022, רוב זה קיבל שורה של החלטות דרמטיות בענייני הפלות, נשק, סביבה ודת. גם בשנת המשפט האחרונה, שהסתיימה ביוני השנה, נרשמו נצחונות שמרניים משמעותיים על אפליה מתקנת, הלוואות סטודנטים וזכויות להט"בים. אבל התמונה הכוללת מורכבת יותר, עם נצחונות ליברליים על בסיס בריתות בלתי רגילות.
השנה הנכנסת תבחן את יכולתו של נשיא בית המשפט, ג'ון רוברטס, לנווט את בית המשפט לעבר חוסר ההזדהות שאליו הוא שואף זמן רב, אולי עם קוני-בארט וברט קוואנו. אבל אם הליברלים ישיגו נצחונות, צופה הטיימס, יהיה זה בעיקר משום שפסקי הדין של הערכאות הדיוניות יהיו כה קיצוניים, עד שאפילו העליון השמרני לא יוכל לאשרר.
דיון בנוגע לתיקון השני לחוקה (הזכות לשאת נשק), אשר יתקיים בחודש הבא, עשוי להיות דוגמה להגזמה שכזאת. זהו ערעור על פסק דינו של בית משפט פדרלי לערעורים, אשר פטר מורשעים באלימות במשפחה מפני מגבלות על רכישת נשק. פסק הדין נומק בפסיקה קודמת של העליון, לפיה יש למצוא תקדימים להגבלת הזכות לשאת נשק, ולא נמצא תקדים שכזה באותו מקרה.
בשנה הנכנסת גם עשויה התנועה המשפטית השמרנית להשיג מטרה עתיקת יומין שלה: הגבלת יכולתו של הממשל להטיל רגולציה. באחד התיקים מתבקש העליון להפוך את הלכת שברון, לפיה על בתי המשפט לאמץ פרשנות סבירה של החוק בידי הרשות המבצעת. הלכה זו אינה אהודה על המגזר העסקי, הנתון לרגולציה מסוגים רבים, כולל בתחומי הסביבה, העבודה והשווקים. בשנתיים האחרונות ביטל בית המשפט את התקדימים בנוגע להפלות ואפליה מתקנת, וייתכן כעת יגיע תור הרגולציה.

לא כל התיקים הם דז'ה-וו
[צילום: פטריק סמנסקי, AP]

תיק מינהלי מרכזי נוסף נוגע לרשות להגנה פיננסית על הצרכן, והוא עשוי לבטל את כל הצעדים בהם נקטה ב-12 שנות קיומה ולהטיל צל על רשויות אחרות ובראשן הפדרל ריזרב. השאלה המרכזית בתיק היא האם הדרך בה מממן הקונגרס את הרשות נוגדת את החוקה, הקובעת שניתן להוציא חוק ממשרד האוצר רק באמצעות חוק; הרשות ממומנת בידי הפדרל ריזרב.
תיק שלישי נוגע לסמכויות האכיפה המינהליות של רשות ניירות ערך בתיקי הונאה, כאשר הטענה היא שהסמכות צריכה להיות בידי בית המשפט הפדרלי. לרשויות רבות אחרות יש סמכויות דומות וההכרעה תשפיע גם עליהן. שלושת התיקים יחדיו ישפיעו בצורה משמעותית על כוחה של הרשות המבצעת, צופה הטיימס.
כאמור, השנה הקרובה גם עשויה להראות כמה רחוק מוכן העליון ללכת בהגבלת ההפלות. קבוצה של מתנגדי הפלות עתרו נגד האישור לגלולות ההפלה שהעניק מינהל התרופות והמזון (FDA) לפני למעלה משני עשורים. על כף המאזניים מוטל עתידה של Mifepristone, שלמעלה מ-2 מיליון אמריקניות משתמשות בה להפסקת הריונות – וגם סמכותו של המינהל לאשר תרופות עתידיות.
הטיימס מצביע על עוד נושאים מרכזיים. בשנה שעברה פסל בית המשפט, ברוב של חמישה נגד ארבעה, את מפת איזורי הבחירה החדשה של אלבמה בנימוק שהיא מקפחת מצביעים שחורים. כבר בשבוע הבא יחזור בית המשפט לנושא דומה, בנוגע לדרום קרוליינה. אשתקד סירב בית המשפט לדון באחריות ענקי ההיי-טק לתכנים שמפרסמים משתמשיהם; השנה הוא כבר הסכים לדון בשאלה האם החוקה מאפשרת לטקסס ופלורידה למנוע מהחברות להסיר תכנים על בסיס הדעות המובעות בהם.
לא כל התיקים בשנה הנכנסת יתנו תחושה של דז'ה-וו. כך למשל, בית המשפט העליון ידון בפשיטת הרגל של חברת Purdue Pharma שבשליטת משפחת סאקלר במסגרת ההסדר בפרשת משככי הכאבים. בחודש אוגוסט בלם זמנית בית המשפט את ההסדר ועיכב את התשלום לתובעים, בשל העובדה שבני המשפחה אינם משלמים דבר מכיסם.
לבסוף: בית המשפט יפעל על-רקע הדרישות להתמודד עם מה שמבקריו מתארים כפרצות משמעותיות בכללי האתיקה של שופטיו, מציין הטיימס. בולטות במיוחד טובות ההנאה שקיבל השופט קלרנס תומס במשך עשרות שנים מהמיליארדר השמרן הרלן קרואו ולא דיווח עליהן; ואילו השופט סמואל אליטו קיבל טיסות וחופשות ממיליארדר שמרן אחר ולא פסל את עצמו בתיקים שנגעו אליו. הגילויים הגבירו את הקריאות להחלת כללי אתיקה על שופטי העליון. רוברטס הבטיח שהוא ועמיתיו עובדים על פתרון, אך כזה טרם הוצג.

תאריך:  04/10/23   |   עודכן:  04/10/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפלות, נשק, הממשל, חופש ביטוי ואתיקה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אם השופט קיבל טובות הנאה
אורח  |  4/10/23 18:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
לאחר הדחתו של קווין מק'ארתי קורא ניו-יורק טיימס לרפובליקנים לבחור יו"ר שיפעל בצורה דו-מפלגתית, ולדמוקרטים - לשתף פעולה עימו
איתמר לוין
המיעוט הימני הקיצוני הצליח להשיג רוב להדחת היו"ר הרפובליקני, לראשונה בהיסטוריה    מאט גץ, שהוביל את ההדחה, רומז שטראמפ תמך במהלך
איתמר לוין
פוטין רוצה רובל חזק וריבית נמוכה    אנשיו הציעו להדק את הפיקוח על המטבע ולהגדיל את ההכנסות מייצוא האנרגיה - אבל זה לא הולך, מתאר אקונומיסט
איתמר לוין
איש אינו מאמין לאיש בענף הנדל"ן, אבל התביעה נגד טראמפ תקום ותיפול על השאלה מתי ניפוח שווי נכסים הופך לפלילי - מנתח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
הימין הקיצוני בסיעה הרפובליקנית דורש להדיח את מק'ארתי בשל ההסכם עם הדמוקרטים על תקציב ההמשך    לא ברור האם כל חברי הסיעה יתמכו בהצעה ומה יעשו הדמוקרטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il