X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מק'ארתי. "נראה אתכם" [צילום: סקוט אפלווייט, AP]
בית הנבחרים יצביע על הדחת היו"ר מק'ארתי
הימין הקיצוני בסיעה הרפובליקנית דורש להדיח את מק'ארתי בשל ההסכם עם הדמוקרטים על תקציב ההמשך לא ברור האם כל חברי הסיעה יתמכו בהצעה ומה יעשו הדמוקרטים

מאבק על תפקיד יו"ר בית הנבחרים האמריקני, אחד החשובים ביותר בארה"ב. הציר הרפובליקני הימני-קיצוני מאט גץ הגיש (2.10.23) הצעה להדיח את חבר מפלגתו קווין מק'ארתי וההצבעה עשויה להתקיים ביומיים הקרובים. גורלו של מק'ארתי תלוי כעת במידה רבה בעמדתם של הדמוקרטים שבאופוזיציה.
הסיעה הרפובליקנית מונה 221 חברים, והסיעה הדמוקרטית - 212. כדי להדיח את היו"ר, יש צורך ברוב פשוט, כך שאם הדמוקרטים יצביעו בעד ההדחה - די בכך ששישה מן הרפובליקנים יצטרפו אליהם ויושג רוב. הקבוצה הימנית-קיצונית בקרב הרפובליקנים, אשר בוודאות תתמוך בהדחה, מונה לפחות 20 צירים. אולם, אם הדמוקרטים לא יתמכו (יתנגדו, יימנעו או ייעדרו) ויתר הרפובליקנים יתמכו במק'ארתי - הוא ימשיך בתפקידו.
לא ברור האם הדמוקרטים יבקשו להעמיק את הקרע בשורות הרפובליקנים - 13 חודשים לפני הבחירות לנשיאות ולקונגרס - או שיעדיפו את המשך כהונתו של מק'ארתי המתון-יחסית. צירים המייצגים מחוזות מתונים או נוטים לשמרנות כבר אמרו שיתקשו להצביע נגדו, בעוד חלק מאנשי השמאל הקיצוני טוענים שביצעו די והותר ויתורים (בנושא התקציב ולפני כן בעסקה להעלאת תקרת החוב) ושאין סיבה להציל את מק'ארתי. גם בצד הרפובליקני לא בטוח שכל הצירים יתמכו בהדחתו.
יו"ר בית הנבחרים לא רק קובע את סדר היום של מליאת הבית, משפיע על סדר היום של הוועדות ובעל זכות וטו על הנציגות של סיעתו בהן. על-פי החוקה האמריקנית, הוא האדם השני בתור לרשת את הנשיא (אחרי סגן הנשיא). מכאן החשיבות העצומה של התפקיד והכוח הרב שבידי מי שממלא אותו, כפי שהראו בין היתר ננסי פלוסי (היו"ר הדמוקרטית הקודמת) וניוט גינגריץ' (היו"ר הרפובליקני בתחילת המאה הנוכחית).
אולם, מק'ארתי הוא יו"ר חלש מאז בחירתו בינואר השנה, לאחר שהרפובליקנים זכו ברוב בבית הנבחרים בבחירות האמצע בנובמבר אשתקד. הוא נזקק ל-15 הצבעות במשך ארבעה ימים - הפעם הראשונה מזה 100 שנה בה היו"ר לא נבחר בהצבעה הראשונה - בשל דרישות שהציגו אנשי הימין הקיצוני בסיעתו כתנאי לתמיכה בו. גם בהצבעה האחרונה לא הצליח מק'ארתי לזכות בכל הקולות של הרפובליקנים: 216 תמכו בו ושישה נמנעו.

בפעם הראשונה מזה 113 שנה
גץ אתמול. המתנגד הקולני ביותר [צילום: ז'קלין מרטין, AP]

צירי הימין הקיצוני הם כמעט כולם מכחישי בחירות ונתמכיו של דונלד טראמפ בבחירות האמצע. ערב בחירתו נאלץ מק'ארתי להיכנע לדרישתם, לפיה כל אחד מן הצירים יוכל בכל עת לדרוש להחליף אותו – כפי שעושה גץ כעת. בשמונת חודשי כהונתו ביצע מק'ראתי עוד ועוד ויתורים לקבוצה קטנה זו, המהווה כאמור עשירית בלבד מחברי הסיעה, אך בשל הרוב הרפובליקני הקטן – יכולה להכשיל כל צעד שלו. לאחרונה הוא הסכים לפתוח בחקירה לקראת כתב אישום נגד הנשיא ג'ו ביידן (הליך הדחה), למרות העדר כל ראיות לטענות השחיתות נגדו ולמרות שאין למהלך כל סיכוי בשל הרוב הדמוקרטי בסנאט.
העימות כעת בא בעקבות הפשרה שמנעה ברגע האחרון השבתת חלק ניכר מן הממשל הפדרלי. שנת התקציב האמריקנית מסתיימת ב-30 בספטמבר, ובהעדר תקציב ב-1 באוקטובר – נשלחים מאות אלפי עובדים פדרליים לבתיהם ושורה של פעולות מצטמצמות ואף נפסקות. אנשי הימין הקיצוני דרשו קיצוץ עמוק בתקציב, דרישה לה התנגדו כל הדמוקרטים ושהיה ברור שתיפול בסנאט.
מק'ארתי והדמוקרטים הסכימו, שעות אחדות לפני סיום שנת התקציב, על תקציב המשך ל-45 יום במטרה לנסות ולהגיע להסכמות בפרק הזמן עד אמצע נובמבר. תקציב זה אינו כולל סיוע לאוקראינה (לו מתנגדים חלק מהרפובליקנים, בעיקר מהימין הקיצוני), אך גץ טוען שמק'ארתי הסכים בחשאי עם הדמוקרטים שהסיוע יימשך (טענה שאין לה תימוכין ממקורות אחרים). ההצעה זכתה לתמיכתם של 126 מבין הרפובליקנים – בעוד 90 התנגדו לה.
גץ – מתנגדו הבולט ביותר של מק'ארתי מאז נכנס לתפקידו - ניסה להעלות מיד את ההצעה להדיח את מק'ארתי, אך הישיבה ננעלה ולכן הגיש את ההצעה אמש, בטענה שמק'ארתי משרת את האינטרסים של הדמוקרטים ולא של הרפובליקנים. מק'ארתי הגיב בקור רוח: "נראה אתכם. זה פוגע במדינה ואני ממוקד בביצוע עבודתי. אני רוצה לנצח בהצבעה כדי לסיים את העבודה עבור העם האמריקני".
זוהי הפעם השלישית בלבד בה יו"ר בית הנבחרים עומד בפני הצבעת הדחה. הפעם הראשונה הייתה ב-1910, והפעם השנייה – ב-2015. במקרה השני הוביל את המרד הציר מארק מדואוז (מאוחר יותר ראש הסגל של טראמפ וכעת אחד הנאשמים בתיק הבחירות בג'ורג'יה). הצעתו לא עלתה להצבעה, אך הייתה בין הגורמים להחלטתו של היו"ר דאז, ג'ון בונר, להתפטר מאוחר יותר מן הקונגרס.

תאריך:  03/10/23   |   עודכן:  03/10/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית הנבחרים יצביע על הדחת היו"ר מק'ארתי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בדיוק חמש שנים לאחר רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בהוראתו של הנסיך מוחמד, עמיתו דייוויד איגנציוס תוהה מה היה אומר על סעודיה הנוכחית
איתמר לוין
אחרי שמונה חודשים של נסיונות נפל לרצות את הימין הקיצוני בסיעה הרפובליקנית, יו"ר בית הנבחרים עשה את הדבר הנכון - בערך, מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
טניה צ'טקן, שתנהל את משפט טראמפ בתיק הבחירות הפדרלי, מחמירה במיוחד עם תומכיו שהסתערו על הקונגרס    וושינגטון פוסט בכתבה מקיפה, חלק שני
איתמר לוין
טניה צ'טקן באה מבית שהדגיש את החינוך, הייתה סניגורית ציבורית וזוכה להערכה רבה כשופטת פדרלית    וושינגטון פוסט בכתבה מקיפה, חלק ראשון
איתמר לוין
הקונגרס אישר תקציב פשרה לתקופה שעד אמצע נובמבר - ולראשונה מנעו הניצים בסיעה הרפובליקנית בבית הנבחרים אישור של סיוע לאוקראינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il