X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
"סלבטור מונדי". היקרה ביותר שנמכרה במכירה פומבית [צילום: קירסטי וויגלסוורת', AP]
דמיטרי ריבולובלב נגד סותבי'ס
אוליגרך רוסי, מתווך צרפתי וציור של גאון איטלקי
"סלבטור מונדי" של דה-וינצ'י היא אחת מארבע יצירות שבמרכז עימות משפטי המגיע השבוע לבית המשפט במנהטן תוצאותיו עשויות לעצב מחדש את שוק הסחר באמנות, צופה ניו-יורק טיימס

בשנת 2013 היה האוליגרך הרוסי דמיטרי ריבּוֹלוֹבְלֶב בעיצומו של מסע רכישת יצירות אמנות ב-2 מיליארד דולר. בין היתר הוא רכש את הפסל Tete של מודיליאני ב-83 מיליון דולר. לדבריו, זהו המחיר בו נקב המתווך הצרפתי איב בובייה בשמו של המוכר. אבל בפועל, המוכר היה בובייה עצמו ואת הפסל רכש כמה חודשים לפני כן במחצית המחיר.
במשך שנים טען ריבולובלב, כי בובייה רימה אותו בצורה דומה בעשרות עסקות והקפיץ את המחירים בעשרות מיליוני דולרים; בובייה מכחיש. השבוע יגיע סכסוך זה לבית המשפט במנהטן, בו ריבולובלב תובע את בית המכירות סותבי'ס בו נעשו רבות מן המכירות, בטענה שסייע לבובייה לרמות אותו סותבי'ס מכחיש ואומר שפעל לפי הנהלים המקובלים.
בלי קשר לתוצאה – אומר ניו-יורק טיימס – צפוי המשפט לספק הצצה נדירה אל העולם הסגור והסודי של הסחר באמנות, בו אפילו הרוכשים לעיתים קרובות אינם יודעים מיהם המוכרים. לעניין מוסיפה העובדה שאחת היצירות בהן מדובר היא "סלבטור מונדי" – דיוקו של ישו פרי מכחולו של לאונרדו דה-וינצ'י והירידה היקרה ביותר אי-פעם במכירה פומבית; כמו גם האפשרות שאוליגרך כמו ריבולובלב יעיד בבית משפט אמריקני.
בובייה – שאינו נתבע אך שמו צפוי לעלות בכל יום – מילא תפקיד מרכזי בהתרחבות השימוש במקלטי מס כאיזורי אחסון לאמנות. הוא נאבק במשך שנים, באירופה ובאסיה, בהאשמותיו של ריבולובלב עד שהם הגיעו אשתקד לפשרה חסויה בז'נבה. ריבולובלב עשה את הונו בתעשיית הדשנים לאחר נפילתה של בריה"מ, קנה אי-יווני, את קבוצת הכדורגל מונקו ונדל"ן ברחבי העולם, כולל בית על שפת האוקיינוס בפלורידה שהיה בעבר בבעלותו של דונלד טראמפ.
הסכסוך מתמקד בארבע יצירות מופת: הציור של דה-וינצ'י, הפסל של מודיליאני וציורים של גוסטב קלימט ורנה מגריט. ריבולובלב צירף יצירות אלו ועשרות אחרות לאוספו בשנים 2014-2002 בסיועו של בובייה, אך היחסים קרסו לאחר שסוחר אמנות סיפר לריבולובלב, כי לאחרונה מכר לבובייה ציור של מודיליאני במחיר נמוך במיליוני דולרים מזה שהלה גבה ממנו ונטל לעצמו את ההפרש. ריבולובלב האשים, כי בובייה פעל בצורה דומה ב-38 מכירות נוספות, ש-12 מהן נעשו בעסקות פרטיות בתיווכה של סותבי'ס, אשר לדבריו סייעה לבובייה.
בפסק דין חלקי בשנה שעברה, דחה השופט ג'סי פורמן רבות מטענותיו של ריבולובלב נגד סותבי'ס בשל התייישנות או חוסר ראיות, אך קבע שחבר המושבעים הוא שיכריע לגבי אותן ארבע יצירות. במקרה של מודיליאני הצביע פורמן על ראיות לכאורה לפיהן נציג סותב'יס, סמואל ואלט, כתב לבובייה בשנת 2012 שהפסל שווה 90-70 מיליון אירו, אך פחות משנה לאחר מכן העניק לו הערכה של 100-80 מיליון אירו; בובייה העביר לריבולובלב את ההערכה הגבוהה יותר.

האם סותבי'ס "תפר" את ההערכות
ריבולובלב. טוען שהמתווך הסתיר שהוא הבעלים [צילום: ליונל סירונו, AP]

בובייה טוען לאורך זמן, כי הבהיר תמיד שהוא פועל לא רק כיועץ, אלא גם כסוחר עצמאי. הוא הציג הסכמים מהעסקות הראשונות בינו לבין ריבולובלב, מהם עלה לדבריו שהציג את עצמו כסוחר הרשאי לגבות כל מחיר שריבולובלב יהיה מוכן לשלם. ריבולובלב מצידו טוען, כי תפקידו של בובייה היה רק של יועץ וסוכן. לדבריו, בובייה הציג מצגי שווא של מו"מ עם מוכרים שלא היו ולא נבראו.
כך למשל, ב-2012 כתב בובייה שמוכרי הציור של קלימט מבקשים 190 מיליון דולר, אך הוא "לחץ עליהם לקבל 185". אשתקד אכן קבע פורמן, כי מו"מ זה לא התקיים. ביום בו כתב בובייה דוא"ל זה, אחת מהחברות שבבעלותו רכשה את הציור ב-126 מיליון דולר; כעבור יומיים הוא מכר אותו לריבולובלב ב-183.8 מיליון דולר.
מומחים אמרו לטיימס, כי יהיה מעניין לראות כיצד ריבולובלב יישב את תביעתו נגד סותבי'ס עם העובדה שנכשל בהליכים אחרים נגד בובייה. כך למשל, הפרקליטות בז'נבה הודיעה בחודש שעבר, כי סגרה את התיק נגד בובייה לאחר שעורכי דינו של ריבולובלב חזרו בהם מן התלונה. שני הצדדים אישרו, כי הסכימו להימנע מהליכים הדדיים נוספים. ואילו במונקו נסגר תיק נוסף נגד בובייה לאחר שבית המשפט קבע, כי החקירה נוהלה בצורה מוטה ובלתי הוגנת.
בתיק במנהטן מתמודד סותבי'ס עם הטענה לפיה העלה את ההערכות לטובתו של בובייה לפני שהלה מכר את היצירות לריבולובלב ולא גילה לאחרון את המידע שהיה מצביע על כך שבובייה הוא הבעלים. פורמן ציין בפסק הדין החלקי, כי ריבולובלב טוען, כי מאחר שההערכות היו דומות מאוד למחירים ששילם – הוא לא יכול היה לגלות בזמן אמת שהן "תפורות" עבור בובייה.
כאשר ריבולובלב רכש ב-2013 של "סלבטור מונדי", היה זה זמן קצר לאחר שנקבע שמדובר בציור של דה-וינצ'י, אך כבר אז הוערך שוויו בעשרות מיליוני דולרים. במרס של אותה שנה נפגש ואלט עם בובייה וריבולובלב בדירתו של האחרון במנהטן והם בחנו את הציור. בשבועות הבאים עדכן בובייה את עוזרו של ריבולובלב במו"מ, שעל-פי פסיקתו של פורמן לא התקיים. לדבריו, ה"מוכר" דחה הצעות של 90, 100, 120 ו-125 מיליון דולר. ב-2 במאי רכש בובייה את "מונדי" דרך סותב'יס ב-83 מיליון דולר; למחרת הוא מכר אותו לריבולובלב ב-127.5 מיליון דולר.
בתחילת 2015 החל ריבולובלב לחשוד, ובובייה ביקש מסותב'יס להעריך את הציור. ואלט הציע לאחד מעמיתיו לתת הערכה של 125 מיליון דולר, אך הלה סירב. ואלט ביקש ממנו לשנות את ההערכה ל-100 מיליון אירו (אז – 114 מיליון דולר) ולשכתב את המכתב הנלווה, כך שישמיט כל אזכור של בובייה כרוכש הקודם – קבע פורמן. עם זאת, הוא הדגיש שהערכה זו אינה הוכחה לכך שסותבי'ס נטל חלק בתרמית. מאוחר יותר מכר ריבולובלב את "מונדי" לנסיך סעודי ב-450 מיליון דולר – המחיר הגבוה ביותר בהיסטוריה ליצירת אמנות במכירה פומבית.
מומחים אמרו לטיימס, כי פסק הדין עשוי להתוות קווים מנחים חדשים ליותר שקיפות בשוק האמנות. "בעולם האמנות יש סודיות כה רבה, עד שלעיתים המוכרים אינם יודעים כמה שולם בעסקות אחרות", אומרת עורכת הדין ליילה אמינדולה. "כך שזה המקרה המתאים להבהיר את האחריות והחובות של הסוחרים ובתי המכירות הפומביות כלפי לקוחותיהם".

לכתבה המלאה ב-ניו-יורק טיימס
תאריך:  07/01/24   |   עודכן:  07/01/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אוליגרך רוסי, מתווך צרפתי וציור של גאון איטלקי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אחד העיתונים החשובים והמשפיעים בעולם טוען, כי מדיניותו של נתניהו בעזה וכלפי הפלשתינים - הנובעת מחולשתו ורצונו העז להישאר בתפקידו - מסכנת בצורה קשה את בטחונה של ישראל
איתמר לוין
זו קביעתו החריפה של ברט סטיבנס, בעל טור בכיר בניו-יורק טיימס, לאחר התפטרותה של גיי    מדובר בתסמין של האקדמיה האמריקנית, המעדיפה צדק חברתי על פני מצוינות וחופש ביטוי
איתמר לוין
זהו החוב הלאומי של ארה"ב, ההולך וגדל - בעוד שתי המפלגות למעשה אינן עושות דבר    בסופו של דבר יגיע הרגע בו לא יהיה מנוס מהעלאות מיסים וקיצוצים כואבים, מזהיר ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
השיא חסר התקדים תורם לירידה במחירי הבנזין ומשפר את סיכוייו של ביידן בבחירות, אבל הוא אינו מדבר עליו - משום שמדובר בהפרה של הבטחה מרכזית, מסביר וושינגטון פוסט
איתמר לוין
בוושינגטון מעריכים שבסופו של דבר יסכים נתניהו לתת תפקיד בעזה לרשות פלשתינית משופרת    למרות המחלוקות, ביידן לא משתמש בשני הכלים הזמינים ביותר: משלוחי הנשק והווטו באו"ם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il