X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טראמפ ובניו לאחר הניצחון באייווה [צילום: אוון ווצ'י, AP]
טראמפ יצר יחסים חסרי תקדים עם תומכיו
נצחונו המוחץ של טראמפ בפריימריז באייווה מבליט את הקשר ההדוק ואף פולחן האישיות בין טראמפ לבין תומכיו במפלגה הרפובליקנית, מסביר ניו-יורק טיימס, המזהיר: מדובר בסכנה ממשית לדמוקרטיה

ביל קלינטון הסביר פעם, כי ההבדל בין שתי המפלגות הגדולות הוא שהדמוקרטים רוצים להתאהב ואילו הרפובליקנים רוצים להתייצב. זה לא עובד בעידן דונלד טראמפ, כפי שמוכיח נצחונו המוחץ בבחירות המקדימות באייווה. במשך שמונה שנים הוא יצר יחסים חסרי תקדים עם תומכיו, מתאר ניו-יורק טיימס: הוא תומך בהם, מבדר אותם, הוא מדבר אליהם והוא מנצל אותם לצרכיו הפוליטיים והמשפטיים. היחסים הללו – קשר הדוק לאחדים, פולחן אישיות לאחרים – יצר את אחד הכוחות החזקים ביותר בפוליטיקה האמריקנית.
כמו עמיתיהם ברחבי הארץ, הרפובליקנים של אייווה התייצבו מאחורי הנשיא לשעבר למרות שורה של סיבות לדחות אותו. בארבע שנות כהונתו איבדה המפלגה את הנשיאות ואת שני בתי הקונגרס. הוא לא הצליח להשיג בבחירות 2022 את הניצחון הסוחף שהבטיח. הוא ניצב בפני 91 אישומים בארבעה תיקים פליליים.
הם נשארו איתו למרות שהוצעו להם חלופות ראויות: רון דה-סנטיס, מושל צעיר ופופולרי המאמץ את עמדותיו של טראמפ, וניקי היילי, המבטיחה בצורה אמינה שתוכל להחזיר את המצביעים שטראמפ הבריח. אבל למרות שהם האמריקנים הראשונים המביעים דעה על טראמפ מאז שניסה להפוך את תוצאות הבחירות, למעלה ממחציתם הבהירו שאינם שופטים אותו אלא מעריצים אותו. הוא שכנע את תומכיו לראות אותו כנקי מכל פגם ואשמה – הלך רוח דומה לזה שהוביל ל-6 בינואר. הצבת כריזמה מעל אופי פותחת את הדלת לסמכותנות אותה מבטיח טראמפ במפורש בשנה האחרונה, מזהיר הטיימס.
"לרבים מתומכיו של טראמפ נמאס מהדמוקרטיה הייצוגית. הם חושבים שכיום עדיפה ממשלה בסגנון סמכותני, כדי להציל את המדינה או מה שלא יהיה", אומר ציר בית הנבחרים לשעבר צ'רלס באס, רפובליקני שהיה מתומכיו של טראמפ ואומר שלא יצביע שוב בעדו. "הם לא חוששים ממישהו שיש לו לפחות נגיעה של יותר סמכותנות מאשר הנשיאים בעבר".
עם זאת, לפחות באייווה כמחצית מהרפובליקנים מתנגדים לשובו של טראמפ, כולל הצעירים שבהם ומתנגדי ההפלות התומכים ברון דה-סנטיס. ניקי היילי זכתה בקולותיהם של המתונים המאמינים שטראמפ הפסיד ב-2020, תומכים במדיניות חוץ תקיפה ושמים דגש על המזג של המועמד לנשיאות.
אסטרטגים ופקידים של המפלגה במדינות אחרות זהירים בהסקת מסקנות גורפות מחלוקת הקולות במדינה קטנה כמו אייווה. לקראת ההתמודדות בניו-המפשייר בשבוע הבא, סקר אחד טוען שטראמפ מוביל על היילי בשבע נקודות בלבד, במדינה שהרפובליקנים בה נוטים להיות יותר מתונים ופחות דתיים.
יכולתו של דה-סנטיס לאיים על טראמפ פחות ברורה: הוא שיווק את עצמו כמי שיכול לבצע את אותן תוכניות בלי הדרמות והכאוס של טראמפ. אבל תומכי טראמפ (אנשי MAGA) מזכירים את משמר המלכה בנכונותם להגן על השליט, ודה-סנטיס נדחה בידי אלו המתעניינים פחות בדעות ויותר באיש. "אני יודעת שהוא נבחר בידי אלוהים. יש דברים שהוא עשה בעבר, אבל לכולנו יש עבר", אמרה השבוע פטרישיה לייג', תומכת טראמפ באייווה.

"סוג של כת מסביב לטראמפ"
תומך של דה-סנטיס באייווה [צילום: צ'רלי נייברגול, AP]

הטיימס מסביר, כי טראמפ הקדיש שנים בפנייה למצביעים: הוא תקף את אויביהם המשותפים ונענה לרגשותיהם, ותמיד ניסה להבטיח שהוא בטווח עיניהם. תפיסה זו כיוונה החלטות שקיבל בבית הלבן וגם את התקפותיו כעת על יריביו במפלגה. ומה שהכי משמעותי: טראמפ שכנע את תומכיו שצרותיו המשפטיות הן ניסיון להשתיק אותם ושהם באותו צד של המתרס.
הכעס של המצביעים על מוסדות פוליטיים עודנו מרקיע שחקים – מה שיכול להסביר את מה שממבט ראשון נראה בלתי יאמן: בנו המיליארדר של מולטי-מיליונר הפך לקולם של האמריקנים ממעמד העובדים. "המעלה הגדולה ביותר שלו היא שבמדינה אחרי מדינה, הבוחר הממוצע מרגיש שטראמפ קשור אליו. הוא מיליארדר עם צווארון כחול", אומר דייוויד בוסי, שהיה סגן מנהל קמפיין טראמפ ב-2016.
הן דה-סנטיס והן היילי ניסו להחליש את הקשר בין טראמפ למצביעים מבלי לתקוף אותו ישירות, אבל המרוץ להוות תחליף לטראמפ נעשה דוחק, כאשר יש למועמדים זמן מוגבל לקבע את מעמדם. הסנאטור לשעבר ג'אד גרג, תומך של היילי, טוען שמפלגתו הפכה ל"סוג של כת" מסביב לטראמפ. "אני לא חושב שטראמפ הוא רפובליקן. הוא דמגוג", הוסיף.
דייוויד קוכל, פעיל ותיק באייווה המתנגד לטראמפ, אמר לטיימס, כי מועמדים אחרים לא יצליחו לשכפל את הקשר בין הנשיא לשעבר לבין מצביעיו. המפלגה כולה הפכה ליותר פופוליסטית ואנטי-ממסדית; מה שמייחד את טראמפ הוא יכולתו לשלב את מעמד הידוען שלו עם הכעס על האליטות, התלונות בתחום הגזעי וחוסר האמון במוסדות הפוליטיים, המשפטיים והבינלאומיים. המפלגה שוב לא תחזור למה שהייתה, הוא סבור.

המאמר המלא
תאריך:  17/01/24   |   עודכן:  17/01/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טראמפ יצר יחסים חסרי תקדים עם תומכיו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2024
איתמר לוין
הקמפיין מרחיב את המטה המרכזי שלו בדלאוור ואת הפעילות במדינות המפתח    וושינגטון פוסט: אובמה הביע דאגה מן המבנה של הקמפיין
איתמר לוין
הבחירות המקדימות של הרפובליקנים יוצאות לדרך בקור עז, וההתמודדות המרכזית היא בכלל על המקום השני - בין ניקי היילי לרון דה-סנטיס    ניו-יורק טיימס עם שבעת הנתונים המרכזיים
איתמר לוין
בכלל לא בטוח - משיב אקונומיסט. מחקרים מלמדים שסיכוייהם לשרוד בארבע השנים הקרובות גבוהים מן הממוצע, ו"רגעי הזקנה" שלהם בשנים האחרונות אינם משמעותיים כפי שנדמה
איתמר לוין
סגנית הנשיא קאמלה האריס אמורה להיות היורשת הטבעית, אבל היא פופולרית עוד פחות מאשר ביידן    למועמדים רציניים אחרים אין מספיק זמן או כסף כדי לנהל קמפיין משמעותי
איתמר לוין
הנשיא המכהן משוכנע שלמרות הכל יביס את קודמו בהתמודדות החוזרת ביניהם, והדמוקרטים מקווים שהציבור יתן לו קרדיט על הישגיו. אבל יש שינויים פוליטיים נרחבים הפועלים לרעתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il