החות'ים הם מיליציה שבטית במדינה שרוב האמריקנים כלל אינם יודעים היכן היא שוכנת, אבל ביכולתם לשבש את שוקי העולם – וזה בדיוק מה שהם עושים מזה שלושה חודשים; בשבוע האחרון לבדו, פרמיית הסיכון לספינות השטות באזור זינקה ב-40%. היכולת לחנוק צווארי בקבוק היא חולשה גוברת והולכת של הכלכלה העולמית, עליה לא מדברים ושאותה ארה"ב כמעט אינה יכולה למנוע – כותב דייוויד איגנציוס, מבכירי הפרשנים בוושינגטון פוסט.
האיומים הצבאיים של ארה"ב לא הרתיעו את החות'ים, אשר החלו לירות טילים לעבר ספינות בחודש נובמבר. קואליציה של 20 מדינות בראשות ארה"ב לא הצליחה להפסיק את ההתקפות. Maersk והאפאג-לויד, שתיים מחברות הספנות הגדולות בעולם, הודיעו לפני שבועיים שהן מפסיקות להשתמש בנתיב הים סוף. ארה"ב ובריטניה תקפו לבסוף השבוע שעבר, אבל גם זה לא עצר את החות'ים וארה"ב תקפה שוב.
החות'ים מומחים בגרילה מודרנית ומנצלים את נקודות התורפה של אויבים חזקים יותר. הם לוחמים קשוחים וסבלניים, המקבלים מאירן נשק, אימון ומודיעין – והם אוחזים בצווארו של אחד מנתיבי השיט האסטרטגיים ביותר בעולם. מנהיגים מבינים, כי ככל שיגררו את ארה"ב עמוק יותר לעימות, כך ישפיעו יותר על הכלכלה העולמית. זהו הלקח, קובע איגנציוס: ארה"ב היא מעצמה כלכלית אדירה, אך תלויה בסחר העולמי ובזרימת הכסף, ולכן היא פגיעה במיוחד להתקפות כאלה.
היו מקרים דומים בשנים האחרונות, מציין איגנציוס. ספינה ענקית נתקעה בתעלת סואץ במרס 2021 למשך שישה ימים ושיבשה את תנועתן של 350 ספינות אחרות, תוך איום על האיזון העדין של הסחר העולמי. שליטתה של רוסיה על הים השחור הפסיקה לזמן מה את ייצוא הדגנים מאוקראינה והקפיצה את מחירי המזון העולמיים, ובכך החמירה את הרעב והאינפלציה. אויביה של רוסיה חיבלו בספטמבר 2022 בצינור הגז נורד סטרים המוביל למערב אירופה.
באופן פרדוקסלי, ככל שגברה הדומיננטיות הכלכלית של ארה"ב, כך גדלה חולשתה אל מול התקפות על שרשרת האספקה. דוגמה בולטת לכך הייתה חרם הנפט הערבי ב-1974, אשר השלכותיו הורגשו לאורך רוב העשור הבא. המשאב היקר ביותר כיום הוא מידע ואיתו מתקדמת גם לוחמת הסייבר. דוגמה מטרידה בהקשר זה היא מחשוב הענן, לפי מחקר שפרסם אתמול (17.1.23) מכון קרנגי.
המחקר מצביע על הסכנות הנשקפות למחשוב הענן מצד רודנים, תקלות טכניות, טעויות אנוש וגורמים בלתי צפויים נוספים. החוקרים מצטטים את הערכותיהן של שתי חברות ענק לביטוח משנה, ולפיהן הנזק הביטוחי בעולם ביטוח הענק עלול להיות גבוה פי מאה מאשר לפני כניסתה של טכנולוגיה זו. החוקרים אומרים, שעל הספקים והמשתמשים להסכים על תוכנית פעולה להגברת כושר ההתאוששות והאמון, וכי יש להציב בפני הספקים מבחני לחץ קבועים כדי לבדוק את התמודדותם עם אסונות פתאומיים.
ממשל ביידן, אשר נכנס לתפקידו בעיצומו של משבר הקורונה, הכיר בצורך להגן על שרשרות האספקה העולמיות ופעולותיו הפחיתו את חשיפתה של ארה"ב להפרעות חיצוניות. אבל המלחמה הקטנה בחוף תימן והשלכותיה הניכרות האפשריות על הסחר העולמי, הן תזכורת לחולשה המתמשכת של השרשרת הלוגיסטית.