X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
היילי. האם תובס במדינת הבית שלה [צילום: רוברט בוקאטי, AP]
הקרב האחרון של מתנגדי טראמפ במפלגה הרפובליקנית
הבחירות המקדימות מחר במדינת ניו-המפשייר עשויות להכריע למעשה האם יש סיכוי כלשהו שדונלד טראמפ לא יהיה מועמד המפלגה לנשיאות – מסביר ניו-יורק טיימס

הבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית במדינת ניו-המפשייר (23.1.24) עשויות להיות קו ההגנה האחרון של מתנגדי דונלד טראמפ במפלגה – קובע ניו-יורק טיימס [בכתבה שפורסמה לפני פרישתו של רון דה-סנטיס מן המרוץ]. מאז 2016 מנסה קבוצה קטנה והולכת של אסטרטגים, מחוקקים לשעבר ותורמים לבלום אותו. למרות הסתערות על הקפיטול, שני משפטי הדחה, שלוש מערכות בחירות לנשיאות וארבעה כתבי אישום – הם נכשלים.
כעת, לאחר שנים של משברים חוקיים, תרבותיים ופוליטיים אשר שינו את הנורמות והציפיות של האמריקנים, המאבק האחרון עומד להתנהל לא בקונגרס ובבתי המשפט, אלא באתרי סקי ובעיריות זעירות במדינה בת 1.4 מיליון תושבים. הדור הישן של המפלגה מתייצב מאחורי ניקי היילי, הנתפסת כאפשרות האחרונה והטובה ביותר למנוע מטראמפ להשתלט סופית עליה. כל תוצאה למעט ממרוץ צמוד במדינה בה מתונים ועצמאים מהווים 40% מהבוחרים, תעניק לטראמפ מצעד קליל בדרך למועמדות.
מתנגדיו של טראמפ סובלים מנחיתות במספרים ובמשאבים. סגנונו המפלג והתוקפני של טראמפ הוביל רבים ממתנגדיו במפלגה לפרישה, לתבוסות משפילות ואף אל מחוץ למפלגה. עם זאת, מאבקם גרם לכך שהמרוץ הנוכחי מתנהל סביב מבחן אחד: מידת הנאמנות לטראמפ.
המושל הרפובליקני המתון של המדינה, כריס סאנונו, התומך בהיילי, טוען: "טראמפ אינו מייצג את המפלגה הרפובליקנית. הוא אינו מייצג את התנועה השמרנית. טראמפ עוסק רק בטראמפ". רבים מן הרפובליקנים אינם מסכימים. שני שלישים מהם תומכים בטראמפ ובשבוע שעבר הוא ניצח באייווה עם 51% ופער של 30 נקודות על פני דה-סנטיס. גם הנבחרים הרפובליקנים מתייצבים מאחוריו, ואפילו סאנונו אומר שיתמוך בו אם יהיה המועמד.
כמה ממתנגדיו העזים ביותר של טראמפ מודים, כי קשה להאמין שיצליחו כעת לאחר כל כך הרבה מפלות. חברת הקונגרס לשעבר ברברה קומסטוק, אומרת שהדרך היחידה להיפטר מטראמפ היא אם יפסיד בבחירות לנשיאות – מה שלדעתה גם יעלה למפלגה בעשרות מושבים בבית הנבחרים.
סקרים אחרונים מלמדים, כי היילי מפגרת אחרי טראמפ בניו-המפשייר בפער דו-ספרתי. אפילו אם תפתיע וההפרש יהיה קטן יותר, היא ניצבת בפני השאלה מה הלאה. בחודש הבא יתקיימו בחירות מקדימות בדרום קרוליינה, המדינה בה כיהנה כמושלת, והיילי מפגרת גם שם בשיעור דו-ספרתי. תבוסה כזאת עלולה להיות הרסנית לקראת הבחירות בחודש מרס, בו נבחרים שליש מן הצירים לוועידת המפלגה הבוחרת את המועמד לנשיאות. לעומת זאת, ניצחון יעניק לה תנופה לקראת "סופר טיוזדיי" (5 במרס), כאשר ב-12 מתוך 16 המדינות יכולים להצביע גם מי שאינם חברי אחת משתי המפלגות.

בעיה של מתימטיקה פשוטה
בת 52 מול בן 77 [צילום: פבלו מונסיביאס, AP]

התמיכה הרחבה בטראמפ גורמת להיילי להציג את מועמדותה בצורה זהירה. היא נמנעת מלתקוף אותו במישרין ומציגה את עצמה לא כעתיד הדמוקרטיה אלא כחילופי דורות; היילי בת 52 ואילו טראמפ בן 77. "השאלה היא האם אתם רוצים עוד מאותו דבר או משהו אחר", אמרה לאחרונה. ואילו דה-סנטיס למעשה מדלג על ניו-המפשייר ומתמקד בדרום קרוליינה, שם להערכתו סיכוייו טובים יותר.
הטיימס מזכיר, כי למצביעי המוקדמות בניו-המפשייר של היסטוריה של העדפה ל"אנדרדוג", כמו למשל בשנת 2000 בה העניקו את הניצחון לג'ון מקיין על פני ג'ורג' בוש הבן. ההערכה היא שמספר שיא של 322,000 איש יצביעו מחר, אולי עם השתתפות גבוהה במיוחד של מצביעים עצמאיים – עליהם בונה היילי.
אחת הבעיות של מתנגדי טראמפ היא מתימטיקה פשוטה. רוב הרפובליקנים תומכים בטראמפ, בעוד רבים מן המתונים והעצמאים המתנגדים לו תמכו בשנים האחרונות במועמדים דמוקרטים ובכך הפחיתו את הסיכוי שיתמכו במועמד רפובליקני אחר. שינויים אלו התרחשו בצורה רוחבית, כאשר יותר בעלי השכלה אקדמית והכנסות גבוהות עברו לצד הדמוקרטי, בעוד הפופוליזם של טראמפ הגביר את תמיכת המעמד העובד ברפובליקנים.
טראמפ עצמו טוען, כי היילי סומכת על דמוקרטים ועצמאים שיפלשו לפריימריז הרפובליקניים, וכי היא זוכה לתמיכה מצד מתנגדיו שלו ומצד "התורמים הגדולים ביותר של ג'ו ביידן המושחת". היילי אומרת שזהו שקר ומציינת שדמוקרטים כלל אינם יכולים להצביע בפריימריז הרפובליקניים; 4,000 דמוקרטים בלבד הודיעו על מעבר לרפובליקנים עד המועד הקבוע, תחילת אוקטובר שעבר. היא גם אומרת, שאין כל פסול בכך שטווח רחב יותר של מצביעים עשויים לתמוך בה.

הכתבה המלאה
תאריך:  22/01/24   |   עודכן:  22/01/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקרב האחרון של מתנגדי טראמפ במפלגה הרפובליקנית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2024
איתמר לוין
מושל פלורידה הודיע על תמיכתו בטראמפ, מולו מתמודדת כעת רק ניקי היילי; הפרישה עשויה להבטיח לטראמפ ניצחון מוחץ בניו-המפשייר מחרתיים ולמעשה להכריע את הבחירות המוקדמות
איתמר לוין
נצחונו המוחץ של טראמפ בפריימריז באייווה מבליט את הקשר ההדוק ואף פולחן האישיות בין טראמפ לבין תומכיו במפלגה הרפובליקנית, מסביר ניו-יורק טיימס, המזהיר: מדובר בסכנה ממשית לדמוקרטיה
איתמר לוין
הקמפיין מרחיב את המטה המרכזי שלו בדלאוור ואת הפעילות במדינות המפתח    וושינגטון פוסט: אובמה הביע דאגה מן המבנה של הקמפיין
איתמר לוין
הבחירות המקדימות של הרפובליקנים יוצאות לדרך בקור עז, וההתמודדות המרכזית היא בכלל על המקום השני - בין ניקי היילי לרון דה-סנטיס    ניו-יורק טיימס עם שבעת הנתונים המרכזיים
איתמר לוין
בכלל לא בטוח - משיב אקונומיסט. מחקרים מלמדים שסיכוייהם לשרוד בארבע השנים הקרובות גבוהים מן הממוצע, ו"רגעי הזקנה" שלהם בשנים האחרונות אינם משמעותיים כפי שנדמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il