X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מסתננים בדרך לנקודת מעבר בטקסס [צילום: אריק גיי, AP]
מערכת ההגירה האמריקנית קורסת - ללא פתרון באופק
הזינוק בהסתננות לארה"ב עלול לעלות לביידן בהפסד בבחירות, ויחד עם רצונו לסייע לאוקראינה - הוא שואף להשיג הסכמה בקונגרס. הבעיה היא, מסביר אקונומיסט, שהרפובליקנים לא ממש רוצים לסייע

אתה תושב ונצואלה ומבקש להימלט מהרודנות המושחתת של ניקולס מדורו לארה"ב. אין לך סיכוי לקבל גרין קארד ואין לך משפחה בארה"ב. אתה יכול לנסות להסתנן דרך ריו גרנדה שבמקסיקו, כמו 600,000 אחרים בשנה שעברה. או שאתה יכול לומר לשומר בגבול שאתה מבקש מקלט מדיני; רוב הסיכויים שתשוחרר ותצטווה להתייצב בבית המשפט בעוד כמה חודשים להליך שיימשך שנים. ברוך הבא לאמריקה.
בנובמבר שעבר חצו 250,000 איש את הגבול הדרומי של ארה"ב. זינוק זה, והתפיסה לפיה הגבול פרוץ לרווחה, הוא נטל פוליטי ענק לג'ו ביידן – קובע אקונומיסט. רק 27% מהאמריקנים תומכים במדיניותו בנושא ההגירה; למעלה מכפליים סומכים על דונלד טראמפ בנושא זה. העובדה שהבעיה עלולה לעלות לו בבחירות רק מסבכת את פתרונה. הניסיון להגיע להסכם על סיוע לאוקראינה תמורת הקשחת המדיניות בגבול נגרר חודשים. ראשי הסיעות בסנאט אומרים שההסכם קרוב, אבל חלק מהרפובליקנים – כולל טראמפ – רוצים שהכאוס יגבר ככלי נגד ביידן.
מספר גורמים מסבירים את הזינוק בהסתננות: אלימות וחוסר יציבות ברחבי העולם; משרות פנויות רבות בארה"ב; ההנחה המדויקת שממשל ביידן יותר מסביר פנים מאשר קודמו; הקושי להיכנס בצורה חוקית; והיד הרכה כלפי המסתננים. עשרות שנים של הזנחה ומפלגתיות פגעו קשות במערכת ההגירה, ויצרו מצב בו בקשת מקלט (גם אם על בסיס טענות כוזבות) היא הדרך הטובה ביותר להיכנס לארה"ב.
טראמפ חידד את הפוליטיקה של ההגירה. כאשר נכנס למרוץ ב-2015, מספר המהגרים היה הנמוך ביותר מאז 1971 – מה שכמובן לא הפריע לו לטעון שהם מסכנים את אורח החיים האמריקני ומייבאים פשעים, סמים ואונס. ב-2019 זינק מספר המסתננים, וטראמפ הורה לעצור אותם בהמוניהם; בשלב מסוים היו 57,000 איש במעצר. הגל היה כה עצום, עד שאפילו הוא שחרר מיידית רבע מהמהגרים עד להתייצבותם בבית המשפט.
ביידן הוריד את מספר העצורים ל-38,000, ממשלו מכוון את המסתננים לנקודות מעבר מסודרות ורובם מורשים להיכנס לשנה-שנתיים; רוב מי שנתפסים במקומות אחרים מגורשים מיד. כך לפחות זה אמור לעבוד; בפועל, רובם מורשים להיכנס לארה"ב וכך מספרם עולה על זה של הנכנסים בצורה מסודרת. לאחר מכן הם נכנסים להליך בקשת המקלט ובשל חוסר רצונו של ביידן לכלוא אותם – 70% מהם נשלחים לדרכם.

שנים של הליכים משפטיים וללא אחידות בפסיקה
מסתננים במכסיקו בדרכם לגבול ארה"ב [צילום: אדגר קלמנטה, AP]

בשנה שעברה החל הממשל להעניק מדי חודש ל-30,000 מסתננים מקובה, האיטי, ונצואלה וניקרגוואה היתר לשהייה בת שנתיים, בתנאי שיוכיחו שיש מי שיתמוך בהם כספית. המטרה הייתה לטפל בצורה מסודרת יותר בכשלים ולהפחית את ההסתננות. ההסתננות משלוש מן המדינות אכן פחתה, אך לאזרחי ונצואלה יש פחות סיכוי לספק את ההוכחה הדרושה ולכן ההסתננות ממנה נמשכת, מסביר אקונומיסט.
המסתננים פונים לערים והמקלטים עבורם בניו-יורק, שיקאגו ודנבר עולים על גדותיהם – בין היתר משום שהמושל הרפובליקני של טקסס, גרג אבוט, שולח אוטובוסים מלאים בהם לערים שבשליטת הדמוקרטים. כאמור, המסתננים נכנסים להליך משפטי, בו השופטים אינם יכולים לעמוד בקצב של התארכות התורים. בחודש נובמבר הגיע מספר התיקים ל-3 מיליון ובממוצע נדרשות ארבע שנים עד לדיון המקדמי. הכפלת מספר השופטים תחסל את המלאי – אבל רק ב-2032. מחצית מבקשות המקלט נדחות, אך אין אחידות בפסיקה: שופטת ביוסטון (טקסס הרפובליקנית) דחתה אשתקד 95% מהבקשות; שופט בסן פרנציסקו (קליפורניה הדמוקרטית) אישר 99% מהן.
חוזקו של טראמפ בנושא הגבול ורצונו של ביידן לחמש את אוקראינה, מובילים לכך שהנשיא המכהן שואף להשיג הסכם. אין ספק שנכונותו להיות קשוח יותר בנושא הגבול נובעת גם מדעת הקהל: יותר אמריקנים מאשר אי-פעם תומכים כעת בבניית חומה בגבול הדרומי – כולל 32% מהדמוקרטים לעומת 20% לפני שנתיים.
אולם, ספק האם הקונגרס יצליח להסכים על רפורמה. עסקה עשויה לכלול יותר שומרים בגבול, אפשרות לסגירת נקודות המעבר אם מספר המסתננים מגיע לרמה מסוימת, העלאת רף המעבר בראיונות המקלט ומגבלות על שחרור בערבות. כל שינוי בתנאי ההגירה יוביל לתביעות משפטיות, ובכל מקרה – חלק מהרפובליקנים בבית הנבחרים דורשים חוק קשוח בהרבה שאין לו סיכוי לעבור בסנאט; ואילו השמאל הדמוקרטי אינו רוצה להקשיח את תנאי המקלט. לשני הצדדים כדאי לשים לב לכך שהבוחרים רוצים גם את הסיוע לאוקראינה וגם יד קשה כלפי המסתננים.

הכתבה המלאה
תאריך:  28/01/24   |   עודכן:  28/01/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מערכת ההגירה האמריקנית קורסת - ללא פתרון באופק
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מהגרים
איתמר לוין
סולברג דחה טענה של פליטה מאריתריאה, לפיה אמנת הפליטים מחייבת את ישראל להעניק להם מעמד של קבע: המדיניות היא חלק משיקול דעתו של שר הפנים
מירב ארד
ראש הממשלה כינס צוות שרים מצומצם וביקש תוכנית "להוצאת שאר המסתננים הבלתי-חוקיים מישראל"    השר בן-גביר דרש פסקת התגברות על "חוק מסתננים"    הוחלט מתוך 52 העצורים - החשודים בעבירות קשות יעבור למסלול הפלילי, היתר למסלול למנהלי
יונתן יעקובוביץ
ברצף היסטורי וחסר תקדים בג"ץ ביטל ארבעה חוקים ראשיים של הכנסת שנועדו להתמודד עם סוגיית המסתננים, על-אף שזכו לתמיכה מהימין העמוק ועד אמצע מפלגת העבודה. זאת בנוסף לביטול או מסמוס כל נוהל ממשלתי ואף הסכם בינלאומי
עידן יוסף
מפלגות הימין בקואליציה תולות את מהומות האריתריאים בפסיקות של בג"ץ, שפסלו בעבר מהלכים של הממשלה בנושא ההסתננות    שרי הממשלה יריב לוין ומירי רגב תקפו את בג"ץ ודרשו לשנות את שיטת בחירת השופטים
עידן יוסף
המפכ"ל מגבה את השוטרים ואת מפקד מחוז ת"א ואומר כי המשטרה הופתעה מעוצמת האלימות שקיבלה הכוונה מחו"ל    מח"ש חוקרת את התנהלות השוטרים במהומות שבהן נפצעו כ-170 בני אדם, בהם כ-50 שוטרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il