גוגל צריכה לתקן חלק מהצגת תוצאות החיפוש; מנוע החיפוש "בינג" שוב לא יהיה ברירת המחדל של לקוחות Windows של מיקרוסופט; אפל תעניק למשתמשי אייפון ואייפד גישה לחנויות יישומונים מתחרות ומערכות תשלומים. כל זה צריך לקרות עד מחר (7.3.24), בשל כניסתו לתוקף של חוק השווקים הדיגיטליים באיחוד האירופי, הדורש מענקי ההיי-טק לשנות משמעותית את האופן בו חלק ממוצריהם פועלים במטרה לפגוע בתחרות.
זהו רק חלק מגל חדש של חקיקה ורגולציה בפניו ניצבות החברות ברחבי העולם, מציין ניו-יורק טיימס. כמה מהן מפסיקות בארה"ב פעולות המצויות במרכזן של חקירות הגבלים פדרליות. כך למשל, אפל מקלה על משתמשי אנדרואיד להשתמש ב-iMessage. "זוהי נקודת מפנה", אומרת מרגרט וסטייגר, סגנית נשיא האיחוד האירופי, אשר בעשור האחרון ניהלה את הקרבות עם ענקי ההיי-טק. "הרגולציה העצמית הסתיימה".
במשך עשרות שנים קבעו בעצמן אפל, אמגון, גוגל, מיקרוסופט ומטא את הכללים והמגבלות החלים עליהן. כאשר כוחן, עושרן והשפעתן גברו, הן נתקלו במפתיע בפעילות רגולטורית, חקיקתית ומשפטית באירופה, ארה"ב, סין, הודו, קנדה, קוריאה הדרומית ואוסטרליה. גל זה הוביל למהפך. החברות אולצו לשנות את הטכנולוגיה היום-יומית שהן מציעות, והן מבצעות גם שינויים פחות נראים לעין במודלים העסקיים שלהן, בעסקות ובנוהלי חלוקת המידע.
עוצמת השינוי ניכרת במיוחד לגבי אפל. בעבר הכללים של App Store היו אחידים בכל העולם, אבל כעת יש כללים נפרדים לגבי מפתחים בארה"ב, האיחוד האירופי וקוריאה הדרומית בשל חקיקה ופסיקה. היא שינתה את עיצוב המטען של האייפון בשל חקיקה אירופית, כך שבעתיד ניתן יהיה לטעון אותו גם בעזרת מטענים של מכשירים אחרים. והשבוע קנס אותה האיחוד ב-1.8 מיליארד אירו בשל פגיעה בתחרות בתחום המוזיקה.
משמעות ההתאמות היא שחוויית השימוש בטכנולוגיה תהיה שונה משמעותית בהתאם למקום המגורים, מסביר הטיימס. משתמשי אינסטגרם, טיק-טוק וסנאפצ'ט באירופה שמתחת לגיל 18 שוב לא רואים פרסומות המבוססות על המידע האישי שלהם; בשאר העולם הם כן יראו. ענף הטכנולוגיה מתבגר והופך להיות דומה יותר לענף הבנקאות, הרכב והבריאות, כאשר החברות תופרות את מוצריהן בהתאם לחוקים ולרגולציה המקומיים.
עם זאת, מתחרים קטנים יותר כמו ספוטיפיי טוענים שיש צורך בעבודה ממשלתית רבה נוספת ברחבי העולם כדי להתמודד ברצינות עם הכוח העצום של חברות הענק. רבות מהן ממשיכות לדווח על שיאים במכירות וברווחים. שווי השוק של חמשת הענקים הוכפל מאז סוף 2019 ועומד כיום על 10.6 טריליון דולר. אפילו מחוקקים שעמדו מאחורי כמה מהחוקים החדשים אומרים, שאין זה מציאותי להניח שהללו ינשלו חברות כמו גוגל ואפל ממעמדן הדומיננטי, וכי לשם כך יש צורך ביותר תחרות רוחבית ולא רק בשינוי של כמה מוצרים.